• امروز : یکشنبه, ۶ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 25 February - 2024
کل اخبار 24573
2

بلندترین قله کشورهای همسایه ایران 

  • کد خبر : 26383
  • 27 بهمن 1399 - 22:43
بلندترین قله کشورهای همسایه ایران 
بام نیوز: قلهٔ نُه‌شاخ یا قلهٔ نَوشاخ، بلندترین قلهٔ کوه در افغانستان و دومین قلهٔ بلند مستقل رشته‌کوهِ هندوکش می‌باشد که ۷٬۴۹۲ متر بالاتر از سطح آب دریا واقع شده‌است.

پاکستان K2 – ارتفاع ۸۶۱۱ متر

کِی۲، نام دومین قلهٔ بلند روی زمین و بلندترین کوه پاکستان است این قله با ارتفاع ۸٬۶۱۱ متر از سطح دریا، در منطقهٔ قره‌قروم در رشته‌کوه‌های هیمالیا میان مرز کشورهای پاکستان و چین قرار گرفته و دارای فنی‌ترین و سخت‌ترین مسیر صعود در جهان است

افغانستان – نوشاخ ۷٬۴۹۲ متر

قلهٔ نُه‌شاخ یا قلهٔ نَوشاخ، بلندترین قلهٔ کوه در افغانستان و دومین قلهٔ بلند مستقل رشته‌کوهِ هندوکش می‌باشد که ۷٬۴۹۲ متر بالاتر از سطح آب دریا واقع شده‌است. کوه نو‌شاخ در پارک ملی واخان در ولسوالی واخان قرار دارد. دامنهٔ شمالی و غربی آن در خاک افغانستان و دامنهٔ جنوبی و شرقی آن در خاک پاکستان واقع شده‌است

ترکیه آرارات ۵٬۱۳۷ متر

آرارات دارای دو قلهٔ آتشفشانی آرارات بزرگ (۵٬۱۳۷ متر) و آرارات کوچک (۳٬۸۹۶ متر) است

کوهی است واقع در شمال شرقی کشور ترکیه (استان آغری) که در نزدیکی مرز ایران، ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان واقع شده‌است.

آذربایجان بازاردوزو ۴۴۶۶ متر

بازاردوزو بلندترین قله کشور آذربایجان محسوب می شود

قله “بازاردوزو” در مرز بین کشور آذربایجان و روسیه در منطقه قفقاز کبیر، با ۴ هزار و ۴۶۶ متر ارتفاع، مرتفع ترین نقطه در این کشور محسوب می شود

ارمنستان آراگاتس ۴٬۰۹۰ متر

کوه آراگاتْسْ بلندترین قلهٔ ارمنستان است و در استان آراگاتسوتن در شمال‌غربی ایروان واقع شده‌است.

این کوه یک آتشفشان مرده به ارتفاع ۴۰۹۰ متر است. آراگاتس کوهی تنها است که چهار قله آن گرداگرد یک دهانه آتشفشانی قرار گرفته‌اند. در نزدیکی قله دندانه‌دار آن چمنزارها و سنگلاخ‌هایی وجود دارد.

این کوه از مناطق محبوب برای کوهنوردان ارمنستان است و رصدخانه‌ای به نام رصدخانه اخترفیزیک بیوراکان و دژی از قرون وسطی به نام دژ آمبرد نیز در آن جای گرفته‌است.

شهر آشتاراک، از شهرهای اصلی ارمنستان در جنوب کوه آراگاتس قرار گرفته. نام استان آراگاتسوتن به معنی «کوهپایه آراگاتس» است.

عراق شیخا دار ۳٬۶۱۱ متر

قله شیخا دار ( به کردی چیخی دەرێ) بلندترین قله کشور عراق واقع در اقلیم کردستان عراق به شمار می‌رود. این قله در استان اربیل در منطقه خود مختار کردستان عراق و در مجاورت قله هلگورد واقع شده است. از طرف ایران راه دسترسی به این قله از استان آذربایجان غربی شهرستان پیرانشهر می‌باشد که صعود به این قله غیر ممکن بوده چرا که به دلیل وجود تحرکات حزب دموکرات ها و حملات تروریستی، منطقه کاملا نظامی بوده و با تدابیر شدید امنیتی محافظت می شود

ترکمنستان آیری بابا ۳۱۳۸ متر

کوه آیری‌بابا یک کوه در آسیای مرکزی است. کوه ایربابا با ارتفاع ۳٬۱۳۸ متر بالاترین کوه در ترکمنستان است. محل این کوه در ناحیه کویتن‌داغ از زنجیره کوهستانی پامیر-آلای در جنوب شرقی ترکمنستان در مرز ازبکستان واقع شده‌است. نام رسمی این کوه از سال ۲۰۰۴ «بلندی صفرمراد ترکمن‌باشی بزرگ» تعیین شده است.

 

گردآوری از ویکی پدیا

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=26383
  • نویسنده : مائده اسماعیلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : کوه نویسان ایران

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.