• امروز : شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 2 March - 2024
کل اخبار 24585
1
اموزشی:

تفاوت کیسه خواب پر با الیاف

  • کد خبر : 7211
  • 29 آبان 1399 - 22:47
تفاوت کیسه خواب پر با الیاف
گروه اموزشی بام نیوز:یک کیسه خواب خوب وسیله ای است که باعث می شود در سفر آسایش و امنیت لازم را همراهتان داشته باشید. اگر اهل سفرهای طولانی مدت در دل کوه ها، بیابان ها و جنگل ها هستید حتما باید تفاوت کیسه خواب پر با الیاف را بدانید تا بتوانید قوای از دست رفته را با خوابیدن در آن بدست بیاورید.

 

گروه اموزشی بام نیوز،مطلبی را در خصوص تفاوت کیسه خواب پر با الیاف منتشر نمود:

اگر اهل سفرهای طولانی مدت در دل کوه ها، بیابان ها و جنگل ها هستید حتما باید تفاوت کیسه خواب پر با الیاف را بدانید تا بتوانید قوای از دست رفته را با خوابیدن در آن بدست بیاورید.

بنابراین کیسه خواب راحت، نرم و گرم از اهمیت بالایی برخوردار است حال سوال اینجاست که کیسه خواب خوب چه کیسه خوابی است؟ یا برای هر کدام از این فعالیت های گفته شده کیسه خواب خوب کدام است؟

کیسه خواب یکی از مهمترین وسیله های سفر است، به طوری که حتی اگر شما چادر هم داشته باشید باز هم کیسه خواب دارای اولویت بالایی می باشد. از همین رو با توجه به تعداد کیسه های خواب شما می توانید به راحتی یکی از آنها را انتخاب کنید و سفری راحت و با آسایشی را داشته باشید. کیسه خواب های به دو دسته جنس پر و الیاف تقسیم می شوند.

کیسه های خوابی که جنس آنها از پر تشکیل شده محبوبیت زیادی بین کوه نوردان و افرادی که به مناطق مرطوب سفر می کنند، دارا است. این کیسه خواب ها خیال شما را بابت نفوذ رطوبت راحت کرده و باعث می شود خوابی راحت داشته باشید.

تفاوت کیسه خواب پر با  کیسه خواب الیاف : عایق بندی

تفاوت کیسه خواب پر با الیاف

کیسه های خوابی که جنس آنها از پر تشکیل شده محبوبیت زیادی بین کوه نوردان و افرادی که به مناطق مرطوب سفر می کنند، دارا است. این کیسه خواب ها خیال شما را بابت نفوذ رطوبت راحت کرده و باعث می شود خوابی راحت داشته باشید.

به اصطلاح می گویند که بهترین عایق ممکن برای جذب رطوبت هستند. چرا که پرهای درون کیسه خواب قابلیت جذب رطوبت موجود را دارند.

اما همین موضوع خود باعث عیب این نوع از کیسه ی خواب شده است چرا که با جذب رطوبت توسط پرهای درون کیسه خواب پرها گلوله گلوله شوند و بهم می چسبند.

دیگر عیبی که این کیسه های خواب دارند این است که زمان زیادی لازم است تا کاملا خشک شوند. این را هم بد نیست که بدانید کیسه خواب‌هایی که از جنس پر هستند نسبت به کیسه خواب‌های الیافی گرانتر بوده و نگهداری از آنها به مراتب سخت ‌تر است.

مزایای کیسه خواب پر با الیاف

 

پر یا همان کُرک، سبک‌ترین و بهینه‌ترین عایقی است که می‌توانید پیدا کنید. همچنین بیشترین قابلیت فشرده‌سازی را دارد که باعث می‌شود حجم کمتری را اشغال کند و حمل ساده‌تری داشته باشد. کیسه خواب الیاف °۱۳- درجه THERMOS یکی از بهتین انواع کیسه خواب های الیافی در فروشگاه کوه سایت می باشد.

نسبت به الیاف مصنوعی عمر طولانی‌تری هم دارد. اما معمولا گران‌تر از الیاف مصنوعی‌ هستند. هر چه پَر استفاده شده در کیسه فشرده‌تر باشد، گرمای بیشتری ایجاد می‌کند.

واحد فشردگی پَر در کیسه اینچ مکعب است و معمولا مقداری بین ۶۰۰ تا ۹۰۰ دارد. اما این نوع کیسه خواب برای استفاده در هوای بارانی و یا رطوبت بالا مناسب نیست.

زیرا با جذب رطوبت، قدرت عایق پَرها خیلی کمتر می‌شود و همچنین اگر کیسه‌ خواب خیس شود، زمان زیادی طول می‌کشد تا دوباره خشک شود. این کیسه خواب ها برای کوهنوردی و طبیعت‌گردی در مناطقی با رطوبت معمولی یا کم و سفرهای با دوچرخه گزینه مناسبی هستند.

  • گرمای بی‌نظیر به نسبت وزن
  • قابلیت تراکم‌پذیری (فشردگی) بیشتر
  • قابلیت حمل راحت‌تر
  • عمر طولانی‌تر
  • گرم کردن سریع

معایب کیسه خواب پر:

در صورت خیس شدن در مدت زمان طولانی تری خشک می شود.
پرها به دلیل جذب رطوبت ممکن است گوله گوله شوند
نیاز به مراقبت بیشتر دارد.

کیسه خواب الیاف

تفاوت کیسه خواب پر با الیاف

کیسه خواب هایی که جنس آنها از الیاف تشکیل شده است، به مراتب نسبت به کیسه خواب های پر بهتر هستند، دلیلش هم این است که رطوبت را به سختی جذب می کنند و قابلیت عایق بودن بیشتری نسبت به کیسه خواب پر دارا است.

نکته خوب دیگری که وجود دارد این است که این نوع از کیسه خواب سریع خشک می شود و برای سفرهای بعدی شما آماده است.

کیسه خواب‌های الیافی ارزانتر از کیسه خواب‌های پر بوده و نگهداری از اونها ساده‌تر است. می توان کیسه خواب الیافی را در کیسه خواب خوب دانست.

انواع مختلفی الیاف مصنوعی مورد استفاده در کیسه‌خواب‌ها وجود دارد اما اکثرا از مواد پلی‌استر پُرزدار (کُرکی) که تا میزان قابل توجهی آب را به خود جذب نمی‌کنند، استفاده می‌شود.

بهترین انتخاب برای کسانی است که قصد شب‌مانی در آب‌وهوای مرطوب را دارند. البته کیسه‌های ساخته شده با الیاف مصنوعی سنگین‌تر و جاگیرتر هستند.

نسبت به کیسه‌ خواب های پَر ارزان‌ترند ولی طول عمر کوتاه‌تری نسبت به آن‌ها دارند. این کیسه خواب ها برای استفاده در مناطقی که رطوبت بالا دارند و مناطقی که دمای خیلی پایینی ندارند، مناسب هستند.

همچنین اگر از کیسه خواب بسیار زیاد استفاده می‌کنید و به شستن آن نیاز پیدا می‌کنید بهتر است سراغ الیاف مصنوعی بروید.

کیسه خواب الیاف برای سفرهای زیر عالی هستند

  • مقاصدی که دمای خیلی پایینی دارند.
  • اگر از کیسه خواب بسیار زیاد استفاده می‌کنید که باعث میشه مجبور باشید اغلب اونها رو بشویید(مثلا برای کودکان)
  • اگر کیسه خواب‌تون رو خودتون حمل نمی‌کنید. در نتیجه وزن کیسه خواب براتون مهم نیست.
  • اگر یک کیسه‌خواب می‌خواهید برای استفاده در همه نوع سفر
  • سفرهای تابستانی.

کیسه خواب‌ مستطیلی

این کیسه خواب‌ها فضای کافی برای حرکت کردن و چرخیدن را دارا هستند. برای کسانی که در خواب زیاد حرکت می کنند بسیار مناسب است؛ حتی شما از این کیسه خواب می توانید در اتومبیل هم استفاده کنید.

اما نقطه ضعف آنها این است که دارای وزن بیشتری هستند. به علاوه اگر قصد چادر زدن درکنار اتومبیل دارید یا وسایل کمپ را در پشت اسب خود بار کرده‌اید و جای کافی برای حمل و نقل دارید، بهتر است از کیسه‌ خواب‌های مستطیلی استفاده کنید.

نوع خاصی از کیسه خواب‌های مستطیلی با عنوان (Adam & Eve) ترکیبی از دو کیسه خواب مستطیلی شکل است که با یک زیپ به هم متصل می‌شود. این کیسه خواب برای افراد خانواده و کسانی که قصد کمپینگ ماشینی را دارند،‌ انتخاب مناسبی خواهد بود.

کیسه خواب‌ مومیایی

تفاوت کیسه خواب پر با الیاف

این کیسه خواب‌ها مانند اشکال مستطیلی، زیاد حجیم نیستند و وزن آنها در حالت‌های دمایی مشابه در حدود ۱ تا ۲ درصد كمتر از وزن کیسه خواب‌های مستطیلی است.

کیسه خواب‌های مومیایی به راحتی قابل جمع شدن و جابه‌جایی هستند و از این نظر برای كوهنوردان و طبیعت مردانی كه كوله‌پشتی حمل می‌كنند، گزینه‌ مناسبی به شمار می‌آیند؛ چرا كه هنگام حمل و نقل بار در كوله‌پشتی، حتی یك گرم بار اضافی هم مهم است.

 

علاوه بر كوچك و قابل حمل بودن، این كیسه‌ خواب‌ها عایق بسیار خوبی در برابر سرما هستند. به دلیل فضای اضافی و مرده كمتر در این نوع و نیز عایق‌بندی مناسب، اتلاف حرارت كمتر است و مزیت مهم دیگر آن، وجود پوششی از کلاه برای سر و گردن است كه هنگام سرد شدن هوا از اتلاف حرارت بدن از سر جلوگیری می‌كند.

انواع عایق بندی کیسه خواب ها

تفاوت کیسه خواب پر با الیاف

دو نمونه اصلی از عایق‌بندی‌های موجود عبارتند از: عایق‌بندی با الیاف مصنوعی (بشر ساخت) و عایق‌بندی با پر كه ترجیحاً از پرهای غاز است. هر كدام از آنها مزایای خاص خود را دارند و گاهی اوقات تركیبی از این دو عایق‌بندی، امكانات بهتری به وجود می‌آورد.

اغلب كیسه‌ خواب‌های مرغوب و گران قیمت از عایق‌بندی طبیعی با پرهای غاز یااردک ساخته می‌شوند. پرهای مذكور كه از لایه‌های زیرین بدن غاز یا اردک گرفته می‌شوند، بهترین عایق طبیعی هستند كه تا كنون شناخته شده است! راز گرمای پرهای غاز در حجم هوای محبوس شده مابین آنهاست.

در یک وزن مشخص از پرها، هرچه این حجم بیشتر باشد، میزان عایق بودن و تولید گرما نیز بیشتر خواهد بود. این شاخص (حجم هوای محبوس شده در واحد وزن یا یك اونس) با یك عدد مشخص می‌شود كه هر قدر بزرگتر باشد، نشان دهنده مرغوبیت بالاتر عایق پر خواهد بود.

در اغلب کیسه خواب‌های گران و با کیفیت، عدد مذكور در حدود ۶۰۰ و بالاتر است. پر، علاوه بر گرمایی كه ایجاد می‌كند بسیار سبك بوده و به خوبی فشرده و جمع می‌شود.

در نتیجه كيسه خواب‌های پر كه خیلی حجیم و گرم هستند به راحتی در فضایی بسیار كوچك فشرده شده و قابل حمل می‌شوند. مدت زمان خشك شدن این کیسه خواب‌ها در محیط بیابان زیاد است بنابراین استفاده از آن در محیط‌های مرطوب یك اشكال عمده این نوع کیسه خواب است.

در کیسه خواب پر، ساختار انتخاب شده را طوری برگزینید که پرهای داخل آن به اطراف جابه‌جا شده و لذا تشکیل فضاهای سرد جلوگیری شود.

اغلب كیسه‌ خواب‌های مرغوب و گران قیمت از عایق‌بندی طبیعی با پرهای غاز یا اردک ساخته می‌شوند. پرهای مذكور كه از لایه‌های زیرین بدن غاز یا اردک گرفته می‌شوند، بهترین عایق طبیعی هستند كه تا كنون شناخته شده است! راز گرمای پرهای غاز در حجم هوای محبوس شده مابین آنهاست.

 

تنظیم دمای کیسه خواب

تفاوت کیسه خواب پر با الیاف

بعد وزن دمای کیسه خواب هم نکته مهمی است که باید در هنگام انتخاب یک کیسه خواب به آن توجه کنید، به طور مثال باید بدانید که به منظور چه سفری می خواهید کیسه خواب بخرید.

به همین منظور در سال ۲۰۰۴ استانداردهای اروپایی En 13537 به طور رسمی بیان شد. طبق این استاندارد مفهومی برای اعداد روی کیسه خواب تعریف کردند که بر اساس ویژگی های فردی می توانید کیسه خواب خود را تهیه کنید.

شرکت های تولید کننده بر اساس بازه دمایی کیسه خواب ها را بفروش میرسانند. این مفاهیم را به اختصار در ادامه تعریف خواهیم کرد.

Maximum Comfort temperature: حداکثر دمایی که یک مرد عادی بدون اینکه بشدت عرق کند در کیسه خواب می تواند بخوابد و در این حالت باید زیپ کیسه خواب کاملا باز باشد، دستها بیرون کیسه خواب باشد و کلاه کیسه خواب نیز باز باشد.

Comfort temperature: دمایی که در آن یک خانم به طور معمولی درون کیسه خواب تمامی شب را با آرامش بخوابد.

Lowest Comfort temperature: کمترین دمایی که یک آقا به طور در شب به مدت هشت ساعت درون کیسه خواب بدنش دارا می باشد و می تواند بدون اینکه از خواب بیدار شود بخوابد.

Extreme temperature: کمترین دمایی یک خانم به طور عادی در طول خواب شبانه به مدت شش ساعت بدنش دارا می باشد.

کلام آخر

نوع کیسه‌خواب؛ براساس فصلی که می‌خواهید از آن استفاده کنید و نوع آب و هوای منطقه‌ای که می‌خواهید بروید می‌توانید یکی از سه نوع تابستانه، سه فصله و زمستانه را انتخاب کنید.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=7211

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.