• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
0
اموزشی:

راهنمای خرید باتوم کوهنوردی

  • کد خبر : 7596
  • 02 آذر 1399 - 17:53
راهنمای خرید باتوم کوهنوردی
گروه اموزشی بام نیوز:عصای کوهنوردی ضمن سبک بودن باید از استحکام بالا برخوردار باشد. به همین دلیل عمدتاً از جنس آلومینیوم و کربن ساخته می شود.

گروه اموزشی بام نیوز،مطلبی را در خصوص راهنمای خرید باتوم کوهنوردی منتشر نمود:

باتوم کوهنوردی ابزاری است که در پیمودن مسیرهای سخت به حفظ تعادل و انرژی کوهنورد کمک می کند. برای خرید باتوم کوهنوردی مطمئنا نیاز به یک راهنمای انتخاب دارید. زیرا این ابزار نیز همچون دیگر لوازم کوهنوردی دارای قابلیت ها و مدل های مختلف است. به همین دلیل در این مقاله ویژگی های این ابزار به تفصیل شرح داده شده است.

 

خرید باتوم کوهنوردی

 

عصای کوهنوردی  در نگاه اول ممکن است غیر ضروری به حساب آید و یا اینکه تصور کنید استفاده از آن تنها برای افراد مسن لازم است. اما بنا به دلایل زیر هر کوهنورد باید یک عدد از آن را به همراه داشته باشد:

  • عصای کوهنوردی از فشارهایی که سطح زمین به پا و کمر وارد می کند می کاهد.
  • با این ابزار می توانید از عمق برف، شن، ماسه و بطور کلی سفتی زمین طی مسیر حرکت مطلع شوید.
  • عصای کوهنوردی حرکت در مسیر های برفی و صخره ای را تسهیل می کند.
  • به حفظ انرژی شما برای ادامه مسیر کمک می کند.
  • همچنین شما می توانید از این ابزار برای کاربردهای دیگری چون ستون عمودی چادر یا تکیه دادن برای رفع خستگی و یا حتی دفاع از خود در برابر حیوانات وحشی استفاده کنید.

 

خرید باتوم کوهنوردی با توجه به جنس بدنه

عصای کوهنوردی ضمن سبک بودن باید از استحکام بالا برخوردار باشد. به همین دلیل عمدتاً از جنس آلومینیوم و کربن ساخته می شود. اگر این ورزش را به صورت حرفه ای دنبال می کنید در هنگام خرید به مشخصات و راهنمای آن دقت کنید. مطابق با استانداردهای بین المللی از آلومینیوم ۶۰۶۳ که سخت ترین نوع این فلز است، در ساخت باتوم های حرفه ای برای کوهنوردان رده بالا استفاده می شود.

حرید باتوم کوهنوردی با قابلیت تنظیم ارتفاع

باتوم راهنمای کوهنورد است و لازم است تا طی مسیر ارتفاع آن تنظیم شود. در باتوم های مختلف تنظیم ارتفاع یا به صورت چرخشی انجام می شود و یا از طریق آزاد کردن ضامن. در بسیاری از باتوم ها امکان تنظیم ارتفاع تا دو یا سه مرحله وجود دارد. در مورد انواع چرخشی در هر مرحله با چرخش بدنه عصا و حرکت دادن آن به سمت پایین می‌توانید ارتفاع را افزایش دهید. اما در مورد انواع ضامنی در هر مرحله بایستی ضامن تعبیه شده در کنار عصا را آزاد کنید و بدنه را به سمت انتها بکشید.

برای هر دو مکانیسم تنظیم ارتفاع دقت داشته باشید که می‌توانید با قفل کردن ضامن و یا چرخش پادساعتگرد، بدنه باتوم را قفل کنید تا ضمن حرکت دچار تغییر سایز نشود.

همچنین در هنگام خرید دقت کنید، برخی از باتوم های کوهنوردی قابلیت جمع شدن را دارند. این ویژگی باعث می شود تا بتوانید آن را با ابعادی کم حجم در کوله پشتی خود قرار دهید.

 

خرید باتوم کوهنوردی با قابلیت آنتی شوک

خرید باتوم کوهنوردی

قابلیت آنتی شوک در مورد تمام باتوم های کوهنوردی وجود ندارد. ضمن اینکه برخی از افراد متخصص در این زمینه مخالف این خصوصیت هستند. به عنوان یک نکته در راهنمای انتخاب باید بگوییم که خرید باتوم کوهنوردی با قابلیت آنتی شوک یک ضرورت محسوب نمی شود.

آنتی شوک برای کاهش فشار وارده به پاها و کمر طراحی شده است. بدین صورت که با جاسازی کردن فنری درون دسته باتوم، زمانی که به پا و قوزک پا فشار وارد می شود، این فشار از طریق فنر به دست وارد می شود.

طراحی این قابلیت با این ایده انجام شد که ورزشکاران در حین حرکت بتوانند تعادل بهتری داشته باشند و فشار کمتری به پای آنها وارد شود. اما مخالفان عقیده دارند که این قابلیت  اگرچه فشار را از پا بر می دارد، اما فشار بیشتری را به مچ دست منتقل می کند.

همچنین قابلیت آنتی شوک برای زمین های سخت و صخره‌ای چندان مناسب نیست و برعکس باعث برهم خوردن تعادل می شود. این ویژگی تنها برای زمین های نرم و یا مسیر های رو به پایین می تواند مفید واقع شود.

 

دسته باتوم کوهنوردی

خرید باتوم کوهنوردی

دسته های باتوم کوهنوردی یا به صورت صاف و یا مشابه عصاهای چوبی کلاسیک ساخته می شوند. از آنجایی که قرار است عصای کوهنوردی به مدت طولانی در دست قرار گیرد، پس طراحی آن بایستی به شکل ارگونومیک و مشابه با آناتومی دست انسان ساخته شود تا  از خستگی و فشار وارده به مچ دست کم کند.

در خرید باتوم کوهنوردی دقت کنید که جنس دسته آن به گونه ای باشد تا در دست کمتر عرق کرده و  سر نخورد. با این تفاسیر بهترین مواد برای جنس دسته فوم و یا چوب پنبه است.

 

گل عصا

خرید باتوم کوهنوردی

یک راهنمای خوب برای خرید لوازم مختلف شناخت قسمت های مختلف آن است. در مورد عصای کوهنوردی قسمتی به نام گل عصا وجود دارد که با اسم های دیگری چون گل برف و یا گل یخ نیز نامیده می شود.

گل عصا قطعه ای است که از فرو رفتن کامل انتهای باتوم کوهنوردی در زمین‌های برفی و شنی جلوگیری می کند. همچنین این قطعه از ورود ناگهانی عصا به شکاف و درز های میان یخ و سنگ در نتیجه برهم خوردن تعادل کوهنورد جلوگیری می‌کند. این قطعه که قابلیت جدا شدن و نصب مجدد را دارد، اغلب همراه تمام عصاهای کوهنوردی وجود دارد.

 

سخمه

اتوم کوهنوردی

به انتهای نوک تیز باتوم کوهنوردی سخمه گفته می‌شود که دارای یک درپوش لاستیکی است. این درپوش برای مواقعی که به باتوم نیاز ندارید، برای پوشاندن آن و در نتیجه حفاظت خود و کوله پشتی شما از آسیب دیدن لازم است.

همانطور که گفتیم قرار است تا عصا راهنمای شما برای حرکت ایمن تر باشد. این وظیفه تا حد زیادی به این قسمت از عصا مربوط می شود. زیرا از لغزش روی مسیر های یخی و یا سنگلاخی جلوگیری کند. به همین دلیل برای ساخت آن از مواد سخت نظیر الماس، کاربید و تنگستن استفاده می کنند.

 

خرید باتوم کوهنوردی استاندارد

خرید باتوم کوهنوردی

کوهنوردی ورزشی است که در صورت نداشتن ابزار و تجهیزات استاندارد می تواند خطر آفرین باشید. بنابراین توصیه به استفاده از برندهای معتبر و گران تنها به دلیل با دوام بودن تولیدات آنها نیست، بلکه یک دلیل آن برخورداری از کیفیت لازم و تامین ایمنی ورزشکار است

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=7596

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.