• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24575
1
سقوط مرگبار مربی سنگنوردی در آزمون مربیگری

روایت شاهد عینی از سقوط مرگبار مربی سنگنوردی در آزمون مربیگری

  • کد خبر : 1307
  • 20 مهر 1399 - 22:40
روایت شاهد عینی از سقوط مرگبار مربی سنگنوردی در آزمون مربیگری
بام نیوز: مرگ یک مربی سنگنوردی در آزمون مربیگری درجه 2

سه‌شنبه ۱۵ مهر، یک مربی سنگنوردی در آزمون مربیگری دچار حادثه می‌شود و جان خود را از دست می‌دهد که در این باره یکی از شاهدان عینی، ماجرا را شرح می‌دهد.

به گزارش بام ، سه شنبه ۱۵ مهر، در منطقه پلخواب استان البرز آزمون ورودی مربیگری درجه ۲ سنگنوردی طبیعت زیر نظر فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی برگزار شد. در این آزمون چهار خانم و ۲۸ آقا حضور داشتند که در یکی از آیتم‌های صعود در این آزمون که به مسیر “دوستت دارم” معروف بود و باید به روش ابزارگذاری انجام می‌شد، یکی از مربیان در طول مسیر دچار حادثه شد و سقوط کرد. متاسفانه مرتضی نادی از مربیان خوب سنگنوردی ایران در این حادثه جان خود را از دست داد.
محمد شاهمرادی که چندین سال در رشته سنگنوردی فعالیت حرفه ای دارد یکی از شاهدان عینی این حادثه بوده است. شاهمرادی در گفت‌وگو با ایسنا، در باره این حادثه غم انگیز گفت: بنده علاوه بر سنگنوردی در یخنوردی، دیواره نوردی و کوهنوردی فعالیت کرده و بر همین اساس و بخاطر علاقه‌ام در دوره های مربی گری این رشته ها مدارک مربوط به فدراسیون کوهنوردی را گرفته‌ام. بنده در روز سه شنبه مورخ ۱۵ مهرماه در آزمون درجه ۲ سنگنوردی شرکت کردم. این دوره به دلیل کرونا دو بار کنسل شده بود.
او در باره فعالیت های آن روز گفت: ساعت ثبت نام ۷ صبح بود اما با تاخیر اساتید ساعت ۸ و ۴۵ دقیقه فرم ها را به مربیان تحویل دادند. مسئولین برگزاری این دوره در ابتدای صحبت ها اعلام کردند که حق اعتراض به نتیجه ها را ندارید. همچین بعد از آن به اعلام مسیرها پرداخته و قول دادند که این دوره تا ۱۶.۳۰ تمام خواهد شد.

در ادامه شاهمرادی لیستی را در اختیار خبرنگار ایسنا گذاشت که مدرس هر مسیر را مشخص می‌کند. لیست مدرس مسیرها به شرح زیر است:

۱- مسیر روجا صعود طبیعی ۵.۱۱b مدرس آقای نقیب زاده

۲- مسیر یاد یاران صعود طبیعی ۵.۱۲bc مدرس آقای جداییان (ناظر فدراسیون)

۳- مسیر شقایق صعود مصنوعی ابزارگذاری مدرس آقای قره داغی

۴- مسیر دوستت دارم صعود طبیعی ابزارگذاری۵.۱۲a مدرس آقای جواهرپور( سرپرست دوره)

۵- مسیر زیر باران صعود طبیعی ابزارگذاری ۵.۱۱d مدرس آقای نگهبان

او ادامه داد: ساعت ۹:۱۵به سمت دیواره حرکت کردیم. اینجانب به شخصه از همه مدرسان پرسیدم که آیا می شود برای مسیر ها بکاپ گرفت؟ آنها جواب دادند که این امر امکان پذیر نیست. حتی یکی از مدرسان به شوخی گفت برای هر بکاپ ۱۰ نمره از ۲۰ نمره کم می‌کنیم. متاسفانه به علت وقت کم مجبور شدم با مسیر یاد یاران شروع کنم زیرا همه کارگاه ها شلوغ بود و این مسیر را سرپرست به من اعلام کرد. من کوله‌ام زیر مسیر شیرین بود. بعد از صعود به سمت کوه آمدم تا برای مسیر بعدی آماده شوم. صعود مرحوم مرتضی نادی را روی مسیر دوستت دارم، تماشا کردم. محل قرار گیری ابزار اول و دوم خوب بود. نادی درحالی که داشت ابزار سوم را کار می‌گذاشت روی طاقچه رفت، بر روی نوک پا ایستاد و در بالاترین نقطه ابزار سوم را کار گذاشت.

شاهمرادی ادامه داد: محلی که نادی ابزار را قرار داد به دلیل وجود پودر از گذشته، نمناک و بخاطر وجود فضولات پرنده ها بسیار لیز بود. او نرسیده به سقف بود که ابزار را گذاشت و طناب را کشید که متاسفانه موفق نشد. فاصله هر سه میانی آخر زیاد بود و طناب هم کشیده بود. پاهای نادی ریپ زد و در سقوط پاهایش پشت طناب قرار گرفت و از پشت و سر به زمین خورد.

مربی سنگنوردی افزود: اول از همه باید بگویم که در هیچ دوره‌ای با این سطح بالا تست گرفته نشده بود. همچنین اگر قرار است تست های درجه بالا گرفته شود چرا نقطه بکاپ برای ورزشکار قرار نمی دهید؟

او ادامه داد: فدراسیون باید آیین نامه ای برای هر دوره قرار دهد که در آن، آیتم های مختلف برای دریافت مدارک مربی گری آمده باشد. به عنوان مثال برای دریافت مدرک مربیگری درجه ۲ باید آیتم ها مشخص باشد. زمانی که من از قبل آیتم ها را بدانم و درجه سختی صعود ها را اطلاع داشته باشم خواهم فهمید که می توانم در دوره شرکت کنم یا خیر؟

شاهمرادی گفت: البته من قاضی نیستم و مواردی را که دیده‌ام، بیان می‌کنم.

او در پاسخ به اینکه آیا تیم امداد و نجات سر موقع در محل حاضر شدند؟ پاسخ داد: خوشبختانه بله، خیلی سریع این اتفاق افتاد. اول اورژانس حضور پیدا کرد و بعد از ۱۰ دقیقه هلال احمر در محل حاضر شد. البته یکی از اشخاصی که در این دوره شرکت کرده بود پرستار بود و کمک های لازم را انجام داد.

شاهمرادی به عنوان یک مربی، در خصوص علت این حادثه گفت: اولین موضوع به اعتقاد من نداشتن روند آموزشی و اجرایی مشخص برای هر دوره فدراسیونی است. این بدین معنی بوده که هر سرپرست دوره، برای خودش می تواند هر آیتمی را اضافه یا حذف کند. همچنین سطح تست دوره نسبت به دوره‌های سالهای گذشته بدون هماهنگی و اطلاع رسانی قبلی دو برابر شده بود. پارسال با درجه سختی ۵.۱۱b بود اما امسال با درجه سختی ۵.۱۲a تا c.
البته باید در نظر داشت به دلیل شیوع کرونا تمرینات ما کم شده بود.

این مربی سنگنوردی در خصوص جمع آوری استشهاد برای این حادثه مدعی شد: هنگامی که کل دیواره تخلیه شد و نفرات پایین آمدند همه خداحافظی کردیم. یکی در گروه واتساپی اعلام کرد که مدرسان می گویند پایین جاده چالوس منتظر شما هستیم. وقتی رسیدیم اعلام کردند ما گزارش برنامه را نوشته‌ایم که باید شما آن را امضا کنید. بعد از خواندن متوجه شدم که در این گزارش خود مرتضی نادی مقصر اعلام شده و همه چیز پای او تمام شده است. به عنوان مثال آورده بودند که او بی‌دقتی کرده و حرف مربی رو هم گوش نداده است. حتی نوشته بودند مسیر درجه صعود ۵.۱۱a بوده و مربی گفته که می توانید بکاپ بگیرید!

او ادامه داد: با جرو بحثی که من کردم این دو مورد اشتباه اصلاح شد اما من باز گفتم ماهیت اینکار درست نیست و امضا نمی‌کنم.

او در پاسخ به خبرنگار بام، در خصوص پست مشترک مربیان فدراسیون درخصوص عدم فعالیت و شرکت در کلاس ها تا مشخص شدن ابعاد این موضوع، گفت: بله تعداد زیادی از مدرسان به نام اعلام کردند که تا مشخص شدن ابعاد این موضوع و پیگیری فدراسیون کوهنوردی کلاسی اجرا نمی‌کنیم.

او درباره ضرورت اجرای دوره با توجه به شیوع کرونا بیان کرد: به نظرم برگزاری این دوره اصلا ضروری نبود و می‌توانست برگزار نشود. متاسفانه دوره دو بار کنسل شد. قرار بود این دوره در قزوین برگزار شود اما به دلیل قرمز بودن وضعیت قزوین دوره کنسل شد. روز قبل این دوره به همه گفته شد که محل جدید آزمون پل خواب بوده و هوای قزوین خوب نیست! بعد از چک کردن هوای پل خواب متوجه شدیم که هوا برای سنگنوردی مناسب نیست و این موضوع را در گروه گفتیم. اما باز هم اصرار کردند که در این دوره حضور پیدا کنیم.

شاهمرادی در پایان اضافه کرد: به نظر می رسد به دلیل جابجایی سریع مکان آزمون، فدراسیون نتوانسته مجوزهای لازم را دریافت کند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=1307

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.