• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
کل اخبار 24855
3

شناسایی ۵۷۳ مورد تغییر کاربری اراضی زراعی در مازندران

  • کد خبر : 54969
  • 31 شهریور 1400 - 22:18
شناسایی ۵۷۳ مورد تغییر کاربری اراضی زراعی در مازندران
بام نیوز: معاون امور اراضی جهاد کشاورزی مازندران گفت: طی ۵ ماهه نخست امسال، ۵۷۳ مورد تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغ‌ها به میزان حدود ۱۴ هکتار در استان شناسایی شده است.

به گزارش خبرگزاری بام نیوز از مازندران، زیبایی‌های طبیعت شمال از کوه گرفته تا دریا و جنگل هر فردی را مجذوب خود می‌کند و همین موضوع خیل جمعیت را همانند آهن‌ربا به سمت خود جذب کرده است.

طی سال‌های اخیر حضور مسافران و ازسویی بی‌توجهی به برخی مسائل موجب فروش زمین‌ها و باغ‌های مازندران به غیربومیان شده، افرادی که بعد از خرید زمین آن را تبدیل به آسمان‌خراش‌های بلند کردند؛ گویی در ارتفاع و منظره‌خواهی درحال رقابت و سبقت از یکدیگر هستند.

درکنار بومیانی که زمین‌ها را به قیمت پایین فروختند و خود آواره شهرها شدند حالت روستاها نیز تحت تاثیر قرار گرفته به‌طوری‌که برخی روستا اکنون هیچ شباهتی به روستا ندارند و آسمان خراش‌ها و ویلاهایی از دل روستا سردرآوردند که حالت روستایی و بومی روستا را از بین برده است.

طی سال‌های اخیر بحث جلوگیری از تغییر کاربری اراضی شمال در دستور کار قرار گرفته که توانسته بسیاری از اراضی و باغ‌ها را به حالت اولیه بازگرداند و همین موضوع امید را در دل‌ها زنده کرده که امیدواریم این روند تداوم یابد.

حجت‌الله هادیان معاون امور اراضی جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در ۵ ماهه نخست امسال، ۵۷۳ مورد تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغ‌ها به میزان حدود ۱۴ هکتار شناسایی شده است.

وی افزود: از این میزان برای تعداد ۲۷۰ مورد دستور قضائی در راستای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی و باغ‌ها گرفته شده است.

معاون امور اراضی جهاد کشاورزی مازندران  با اشاره به طرح دعوی در دادگاه کیفری ۲ در راستای ماده ۳ قانون مذکور به تعداد ۲۵۷ مورد در مساحت حدود ۱۰ هکتار، اضافه کرد: آرای قضائی صادره علیه جهاد کشاورزی ۱۶۳ مورد به مساحت حدود ۸.۵ هکتار قطعی و ۲۳۸ مورد در مساحت حدود ۱۱ هکتار غیرقطعی بوده است.

هادیان تصریح کرد: آرای قضائی صادره له جهاد کشاورزی شامل ۶ مورد جزای نقدی در سطح یک‌هزار و ۸۰۰ مترمربع، ۱۹۶ مورد به مساحت حدود ۱۰ هکتار  جزای نقدی و قلع و قمع غیر قطعی و ۸۶ مورد جزای نقدی و قلع و قمع قطعی به مساحت حدود سه هکتار است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه پیشگیری و مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز وظیفه خطیری است که تحقق آن مستلزم هماهنگی و اجرای وظایف محوله توسط  تمامی دستگاه‌های اجرایی ذیربط است، خاطرنشان کرد: چنانچه دستگاه‌های اجرایی مطابق قوانین، تکالیف و وظایف خود را به موقع اجرا کنند، به میزان زیادی از تخلفات و تغییرکاربری اراضی کشاورزی جلوگیری خواهد شد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=54969

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.