• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24575
2

صعودهای زمستانه و تهدید کوهستان

  • کد خبر : 2649
  • 28 مهر 1399 - 7:10
صعودهای زمستانه و تهدید کوهستان
بام نیوز: کوهنوردی گرچه در همه فصول سال زیبایی‌های خاصی دارد اما بی توجهی به هشدارهای هواشناسی و نداشتن اطلاعات و آموزش می تواند این زیبایی را به تهدید تبدیل کند.

به گزارش بام ،کوهنوردی یکی از رشته های مفرح ورزشی است که کوهنوردان زیادی در این رشته از جاذبه های بسیار زیبای قلل و کوه های ایران بهره مند می شوند.

کوه های ایران در رشته های اصلی شمالی، مرکزی، زاگرس و شرقی وجود دارد که ارتفاع برخی از قله ها به بیش از سه هزار متر می رسد.

این رشته ورزشی مختص فصل و یا زمان خاصی از سال نیست بلکه در همه فصول کوهنوردان تجربه کوهپیمایی را در کوه ها و قله ها کسب می کنند و از منظره های زیبا استفاده می نمایند.

در روزهای تعطیل قبل از طلوع خورشید کوهنوردان با کوله باری بر دوش راهی کوه ها می شوند، با توجه به این که این ورزش گروهی است، کوهنوردان به صورت گروهی به دل کوه می زنند.

همه ورزش ها قواعد و قانون خاصی دارد که در صورت عدم رعایت ممکن است تهدید و خطراتی برای ورزشکار ایجاد نماید، کوهنوردی نیز از این قائده مستثنی نیست.

در کنار این که تفریحی شاد محسوب می شود اما اگر افراد آموزش لازم برای حرکت مسیر در فصل های مختلف خصوصا فصل سرد سال را نداشته باشند ممکن است جانشان تهدید شود.

هر ساله اخباری مبنی بر گرفتار شدن کوهنوردان و یا جانباختان این افراد در دل کوهستان منتشر می شود که بیشتر به دلیل بی توجهی به شرایط جوی این کوهنوردان در کوهستان گرفتار کولاک شده و جانشان تهدید می شود.

حوادث کوهستان در نیمه اول سال ۹۹ حدود ۴۲ درصد در کشور افزایش یافته و سقوط از دیواره‌ها، گم کردن مسیر،سرمازدگی در روزهای سرد نیز یکی از پرتکرارترین اتفاقاتی بوده که در نیمه دوم سال ۹۸ و نیمه اول امسال رخ داده است.

اما در استان لرستان و شهرستان بروجرد رشته کوه های بسیار زیبا و مرتفعی وجود دارد که کوهنوردان در ایام مختلف راهی این مسیرها می شوند که به دلیل کوچکترین بی احتیاطی و عدم توجه به هشدارها ممکن است حادثه تلخی رقم بخورد.

نمونه آن چند سال پیش بود که هشت نفر از کوهنوردان مشهدی در اشترانکوه جان خود را از دست دادند و هر ساله این حوادث تلخ تکرار می شود در صورتی که کمی توجه به هشدار می تواند لذت این کوهنوردی را تلخ نکند.

هم اکنون اولین ماه فصل پاییز از راه رسیده و آخر هفته ای که گذشت حوادثی در کوهستان های استان رخ داد، حوادثی که به خیر گذشت اما می تواند تلنگری باشد تا کوهنوردان برای رفتن در این مسیر مورد توجه قرار دهند.

۱۸ نفراز کوهنوردان در مسیر کوه های ونایی روز جمعه گرفتار شده و مفقود شدند که در نهایت این افراد نجات یافته و سالم از این حادثه برگشتند.

آموزش، اساسی ترین اقدام در رشته کوهنوردی است

سرپرست هیات کوهنوردی بروجرد در گفت و گو با بام افزود: تعداد زیادی از ورزشکاران در رشته کوهنوردی فعالیت دارند که آموزش در این رشته از اساسی ترین اقدامات است.

شهرام برادران با اشاره به خانه کوهنورد بروجرد اضافه کرد: این ساختمان یک ظرفیت است که اگر راه اندازی شود می توان بخشی از آن را برای آموزش در نظر گرفت.

وی بیان کرد: ضروری است امکانات و تجهیزات لازم در اختیار قرار گیرد و بودجه ورزشی متناسب باشد تا بتوان از بودجه و امکانات برای آموزش ورزشکاران و امکاناتی که در صورت نیاز بتوان از آنها استفاده کرد.

برادران عدم آموزش را مهمترین مشکل در این رشته برشمرد و گفت: ارائه آموزش برای کوهنوردان لازم است و در این رشته بسیار ضروری است و اگر افراد آموزش کافی را دریافت کرده باشند می توانند در شرایط بحرانی از آن استفاده نمایند.

وی اضافه کرد: حادثه اخیر کوهستان در بروجرد به دلیل مه گرفتگی در مسیر بود که همه افراد سالم برگشتند و مشکلی رخ نداد.

توجه جدی به هشدارهای هواشناسی

رییس جمعیت هلال احمر بروجرد گفت: بیشترین حوادث کوهستان به دلیل نداشتن آموزش، بی تجربگی، بی توجهی به شرایط آب و هوایی و صعود در بارش‌های سنگین و نظایر آن است که ضروری است کوهنوردان قبل از رفتن به کوه به این موارد توجه کنند.

محمد کرمی افزود: صعود کنندگان حتما پیش از صعود دوره های مربوطه را گذرانده و در قالب تیم‌های حرفه‌ای صعود کنند و همچنین هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند و حتما از راهنما در مسیر صعود استفاده شود.

وی بیان کرد: اگر تیمی برای صعود تشکیل می‌شود حتما از افراد با تخصص‌های مختلف در این تیم استفاده شود و برای هر صعود باید برنامه‌ریزی دقیق و اصولی انجام شود.

رییس جمعیت هلال احمر بروجرد با اشاره به کوهستانی بودن شهرستان افزود: تجهیزات بروز و امکانات یک نیاز است که کمک می کند در شرایط حساس و بحرانی در روند امداد رسانی تسریع صورت گیرد.

کرمی گفت: از ابزاری و تجهیزاتی که در نجات کوهستان استفاده می شود، ست های نجات کوهستان است که بروز کردن آنها لازم است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=2649

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.