• امروز : چهارشنبه, ۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Wednesday - 28 February - 2024
کل اخبار 24581
0
اموزشی:

لباس مناسب کوهنوردی در فصل های مختلف

  • کد خبر : 7216
  • 29 آبان 1399 - 22:47
لباس مناسب کوهنوردی در فصل های مختلف
گروه اموزشی بام نیوز:لباس مناسب کوهنوردی همچون کفش و کوله کوهنوردی از ضروریات این ورزش است. داشتن یک لباس مناسب باعث می شود که شما یک کوهنوردی مفرح و لذت بخش را تجربه کنید.

 

گروه اموزشی بام نیوز،مطلبی را در خصوصلباس مناسب کوهنوردی در فصل های مختلف منتشر نمود:

با توجه به زندگی پر هیاهوی امروز، حضور در طبیعت تبدیل به یک نیاز ضروری شده است که اغلب از سوی پزشکان نیز توصیه می شود. طبیعت گردی نیز همانند سایر فعالیت‌ها نیاز به پوشاک ویژه دارد. خصوصیات ویژه کوهنوردی باعث شده است تا لباس های خاصی برای آن طراحی شود. از طرف دیگر یکی از پارامترهای مهم در انتخاب لباس مناسب کوهنوردی توجه به فصل های سال است. در واقع برای هر یک از چهار فصل سال لباس هایی از پارچه ها و الیاف مختلف تولید می شود.

اگر قصد دارید که این ورزش را به طور حرفه ای دنبال کنید پیش از خرید پوشاک کوهنوردی بهتر است نکاتی که در ادامه مقاله آمده است را مطالعه کنید.

پوشاک کوهنوردی

لباس مناسب کوهنوردی

به طور کلی پوشاک کوهنوردی شامل سه لایه مختلف است:

  •  لایه اولیه که به آن لباس زیر گفته می شود، نقش عرق گیر را دارد. این لباس ها قدری جذب هستند تا بتوانند عرق بدن را به خوبی در خود نگه دارند و مانع از چسبندگی و عرق سوز شدن دست ها و پاها شوند.
  • لایه میانی همان لباس های عادی هستند که شما به تن می‌کنید و شامل تیشرت و شلوار است.
  • لایه نهایی لباس هایی هستند که از شما در برابر سرما، گرما و یا باران محافظت می کنند. لایه سوم می‌تواند یک کاپشن پشمی برای گرم نگه داشتن بدن در زمستان و یا یک بارانی ضد آب باشد.

 

لباس مناسب کوهنوردی در فصل بهار

لباس مناسب کوهنوردی

در  فصل بهار هوا، روزها نسبتاً خنک و  شب ها سرد می شود. با این حال نیازی به پوشیدن لباس های پشمی و نایلونی نیست. زیرا باعث عرق سوز شدن بدن شما می شود.

برای لباس مناسب کوهنوردی در فصل بهار بهتر است از  لباس های گشاد و نخی استفاده کنید تا هوا در بدن شما جریان داشته باشد. همچنین به همراه داشتن یک سویی شرت نازک برای عصر و شب لازم است.

نیازی به پوشیدن چکمه های زمستانی نیست. چون در هر صورت با فعالیت شدید کوهنوردی بدن شما حرارت تولید می کند که برای گرم نگه داشتن شما در فصل بهار کافی است. از یک کفش کوهنوردی با لژ سبک و رویه ضد آب استفاده کنید. یک جوراب نخی و نسبتاً نازک به پا داشته باشید تا  باعث عرق کردن پاهای شما در کفش نشود.

فصل بهار به معنای وجود حشرات موذی است که در این صورت حتما کلاه و دستکش به همراه داشته باشید. علاوه بر آن استفاده از ضد آفتاب و کرم های ضد گزش ضروری است. در فصل بهار هنوز بارش های پراکنده وجود دارد پس حتما یک عدد بارانی ضد آب به همراه داشته باشید.

 

لباس مناسب کوهنوردی در فصل تابستان

بهترین لباس کوهنوردی در تابستان، لباس های نخی نازک و آستین کوتاه به همراه شلوارک است. توجه داشته باشید که  تابش آفتاب در ارتفاعات آزاردهنده تر می شود. پس برای این فصل از سال حتما عینک مناسب، کلاه آفتابگیر و کرم ضد آفتاب به همراه داشته باشید. از آنجایی که خنکی شب در کوهستان ممکن است برای برخی از افراد آزاردهنده باشد، می توانید از یک سویی شرت نخی نازک استفاده کنید. ترجیحا جوراب های اضافه به همراه داشته باشید تا به محض تعریق پا نسبت به تعویض آنها اقدام کنید.

لباس مناسب کوهنوردی در فصل پاییز

لباس مناسب کوهنوردی

از جمله لباس های مناسبی که برای کوهنوردی در فصل پاییز می توانید استفاده کنید، بلوزهای آستین بلند به همراه سویی شرت است. بهتر است که سویی شرت شما اندکی از مدل های بهاره و تابستانه ضخیم تر باشد. همچنین پارچه آن از جنسی باشد که رطوبت را به خود جذب نکند. پاییز فصل بارندگی است و بهتر است لباس های شما از انواع ضد آب باشد. ضمن آنکه قابلیت ورود هوا به داخل بدن و تنفس پوست را فراهم کند. همچنین به همراه داشتن بارانی و کفش ضد آب ضروری است.

پوشاک مناسب کوهنوردی در فصل زمستان

لباس مناسب کوهنوردی

پوشاک مناسب کوهنوردی در زمستان باید به گونه‌ای باشد که از بدن شما در برابر سرما کاملا حفاظت کند. پس انتخاب لباس های مختلف برای این فصل نیاز به دقت بیشتری دارد.

زمستان فصل سرما است و در ارتفاعات این سرما بیشتر هم می‌شود. بنابراین حتماً یک  بلوز آستین بلند و زیر شلواری عرق گیر پشمی به تن داشته باشید. این لباس ها باعث می شوند تا گرما در بدن شما  ذخیره شود.

از آن‌جایی که فعالیت کوهنوردی منجر به تولید حرارت در بدن می‌شود، بهتر است از پوشیدن لباس های زیاد خودداری کنید. زیرا باعث بالا رفتن دمای بدن و خستگی و کلافگی شما می شود.

حتما کاپشن های پشم شیشه ای، دستکش و کلاه مخصوص زمستان و چکمه های ساق دار به همراه داشته باشید. اینکه شلوار، کاپشن و کفش شما ضد آب باشد، برای فصل زمستان اهمیت زیادی دارد.

آفتاب زمستانه گاه می تواند از آفتاب تابستان نیز سوزاننده تر باشد. پس حتماً کرم و لوسیون ضد آفتاب به همراه داشته باشید و هر دو ساعت یک بار آن را تجدید کنید.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=7216

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.