• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
1
اموزشی:

نکات مهم کوهنوردی که باید بدانید

  • کد خبر : 4412
  • 13 آبان 1399 - 12:37
نکات مهم کوهنوردی که باید بدانید
کوهنوردی:صحبت کردن یا فکر کردن درباره ایستادن بر بلندای قله همیشه آسانتر از فرآیند واقعی به انجام رساندن آن است. درست مانند هر چیز دیگری در زندگی.

کوهنوردی: به گزارش گروه اموزشی بامنیوز ،صحبت کردن یا فکر کردن درباره ایستادن بر بلندای قله همیشه آسانتر از فرآیند واقعی به انجام رساندن آن است. درست مانند هر چیز دیگری در زندگی. اما صعود قدری عجیب می نماید، چرا که در معمولا در قسمتهایی زیادی از مسیر فرد از نظر بدنی یا روانی احساس عدم آسایش را لمس می کند. ما می ترسیم، احساس گرما یا سرما داریم یا گاها در دام یک پوچی فلسفی گیر می افتیم. البته به نظر، پاداشی که روح ما دریافت میکند، ارزش این مشقت را خواهد داشت. با اینکه تحمل کردن قسمت جدایی ناپذیری از فرآیند صعود است، اما دانستن بعضی از نکات مهم کوهنوردی باعث خواهد شد تا بتوانیم هنرمندانه این شدت را کنترل کرده و در کنار آن لذت ببریم.

برای صعود بهتر در یک کوه یا سنگنوردی با لذت بیشتر، انتخاب کفش مناسب اهمیت زیادی دارد. پاها نیاز به نازپرورده بودن دارند. برای انتخاب کفش مناسب وقت بگذارید. نظرات دیگران را بخوانید و از افراد با تجربه درباره مزایا و معایب هر مدل بپرسید. قبل از پوشیدن کفش در برنامه اصلی آنرا تست کرده و نرم کنید. پنجه پهن و باریک در انتخاب کفش اهمیت زیادی دارد.

برای یکی دو ساعت کفش را داخل خانه به پا کنید تا قبل از رفتن به برنامه کفش به اندازه کافی نرم شده باشد.

 

انتخاب کوله پشتی مناسب

کوه پشتی کوهنوردی تاثیر زیادی در برنامه شما خواهد داشت. حتی در اولین تجارب صعود آنرا کاملا جدی بگیرید. درشت بودن یا ریز بودن استخوان بندی شما روی انتخاب کوله پشتی تاثیر زیادی دارد. ضمنا بسیاری از کوله پشتی های موجود در بازار بیشتر برای برنامه های کوله کشی مناسبند تا کوهنوردی. در برنامه کوهنوردی شما درگیری فنی خواهید داشت. پس کوله انتخاب کنید که تعادل شما را بیشتر حفظ کند. کوله چینی یک هنر است که باید آنرا به خوبی فرا گرفت. اگر قصد افزایش قدرت دارید بهتر است در باشگاه به آن بپردازید تا اینکه با یک کوله بیش از حد سنگین به سراغ آن بروید. انتخاب کوله درست یعنی کوهنوردی درست. شک نکنید!

 

سرمایه گذاری در انتخاب لوازم با کیفیت

لوازم با کیفیت برای کوهنوردی گاها به طور نسبی گرانتر هستند. اما با محافظت درست معمولا عمر طولانی خواهند داشت و اگر شما انتخاب صحیحی انجام دهید نتیجه آن محصولات مدرن و سبکتر خواهد بود. از طرف دیگر خطرات کوهنوردی با کاهش وزن و افزایش کارآیی تجهیزات کاهش می یابد که به معنای ریسک تجمیعی کمتری خواهد بود. درباره پوشاک کوهنوردی ، طناب و سایر لوازم به اندازه کافی مطالعه کنید و سپس با علم کافی تجهیزات مورد نیاز را انتخاب کنید. به جای خرید چند محصول بی فایده روی وسایل مورد نیاز کلیدی تمرکز کنید.

 

تمرین ، تمرین

یکی از نکات مهم کوهنوردی که در بسیاری از اوقات به خوبی به آن پرداخته نمیشود. تمرین در کوهنوردی اجبار است نه یک انتخاب، در صورتی که برنامه تان هفته یکروز کوهنوردی و صعود طولانی است یک پیشنهاد برایتان دارم: کوهنوردی نکنید! هفته ای یکروز فشار سنگین و طولانی بدون تمرینات میان هفته و کار روی ضعفها و بدنسازی تخصصی چیزی جز آسیبهای جدی برای شما به ارمغان نخواهد آورد. حداقل میزان لازم برای تمرینات میان هفته را دو جلسه در نظر بگیرید که برای کارهای جدی فراتر هم میرود. باید در تمرینات میان هفته روی بدنسازی کل بدن ، سنگنوردی ، سرعت ، قدرت…تمرکز منطقی و بر اساس علم تمرین داشته باشید.

 

گذارندن دوره های آموزشی

کوهنوردی یک فن است که شامل تکنیکها و مهارتهای بسیار زیاد از جمله کار با طناب ، کمپ زدن، صعود روی سنگ، تکنیکهای حرکتی ، بهمن شناسی و. ..میشود. باید حتما وقتی را به گذراندن دوره ها و مطالعه در مورد کوهنوردی و صعود اختصاص دهید. در موج کوه می توانید مطالب زیادی درباره کوهنوردی ، سنگنوردی و … بیاموزید.

یکی از نکات مهم کوهنوردی این است که در ازای هر ساعتی که در کلاس می گذرانید، ده ساعت به تمرین اختصاص دهید تا به خوبی مطلب را فرا بگیرید. گرفتن مدرک بدون تمرین یعنی هیچ.

 

انتخاب درست همطناب

همطناب شدن یعنی شراکت در مرگ و زندگی. پس همطناب و همنوردتان را به درستی انتخاب کنید. به دنبال کسانی باشید که احساسی رفتار نمیکنند و دید علمی به صعود دارند. همچنین از نظر روانی با شما هماهنگ باشند. در شرایط سخت انسان ذات درونی خود را هویدا میکند و اینجاست که مفهوم یک همطناب درست را خواهید فهمید. بهتر این است که دو همطناب از نظر فیزیکی به طور تقریبی در یک سطح باشند. در این صورت یک نفر در طول صعود فشار غیرمنطقی تحمل نخواهد کرد. این یکی از نکات مهم کوهنوردی است که هیچگاه نباید فراموش کنید.

آمادگی برای شرایط غیرمنتظره

برای چند درجه سرمای بیشتر آماده باشید. یک کیف کمکهای اولیه، مسکن، چسب را به همراه خود حمل کنید. چراغ پیشانی را حتی اگر با شب هم برخورد نمی کنید بردارید. اگر مسیر شما نیاز به استفاده از ده کوییک دراو دارد، دوازده عدد بردارید. به خاطر داشته باشید که حتی در بهترین شرایط هم میتوان تغییرات سریعی در شرایط کوهستان و صعود مشاهده کرد.

کارآیی یک اصل است.

انرژی و وقت زیادی صرف تمرین میکنید. اما هدف در کوهستان، (برخلاف باشگاه) صرف حداقل انرژی ممکن برای صعود خواهد بود. کارآیی شامل همه چیز در صعود می شود.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=4412

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.