• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24575
2
گزارش صعود

گزارش برنامه صعود به قله بل اقلید ( ٣٩٦٥ متر) بلندترين قله استان فارس

  • کد خبر : 14773
  • 02 دی 1399 - 17:25
گزارش برنامه صعود به قله بل اقلید ( ٣٩٦٥ متر) بلندترين قله استان فارس
گزارش برنامه صعود به قله بل ( ٣٩٦٥ متر) بلندترين قله استان فارس.

۱ – مشخصات كلي برنامه :
نام منطقه : شهرستان اقليد – استان فارس
ارتفاع مبدا صعود : اقليد با ارتفاع تقريبى ٢٣٠٠ متر
مسيرهاى صعود :
١.  دره لای شکفت ( غربى )  ٢.  دره زمستانه (شمال غربی ) ٣.  دره ریواس ( شمالی ) ٤.  چشمه لگنی       ( شمال شرقی ) ٥.  باغ ضرغامی ( شرقی ) ٦.  دره سبز ( جنوبی ) ٧.  دره قبله ( جنوب غربی )
مسير صعودى برنامه: جبهه غربى (دره لاى شكفت)
تاریخ اجراء :١١ الى ١٢ آبانماه ٩٦
مدت برنامه :  ١/٥ روز
نحوه اجرا(مستقل یا مشترک) : مستقل
مبداء حرکت : اصفهان
ساعت و تاريخ حركت : ١١ آبانماه ساعت ١٧:٣٠
فاصله تا مقصد از لحاظ زمانی و مسافت : ۴ساعت و ٣٠ دقيقه
نحوه دستیابی به منطقه ( وسیله نقلیه عمومی ) : ماشين دربست
نوع وسیله نقلیه : دو دستگاه مينى بوس

۲ –  نام مسئولين و اعضاي شركت كننده :
سرپرست : آقايان حسين شفيان و ميلاد رياضيات
مربى : خانم نازنين على بيك
سرقدم: تيم اول آقاى شفيان ، تيم دوم آقاى ميلاد رياضيات
عقبدار: تيم اول آقاى محسن سليمانى ، تيم دوم آقاى حميد امينى
نویسنده گزارش : خانم سميرا بيگى

۳ – سيماي جغرافيايي منطقه :
ارتفاعات و نقاط مهم منطقه ( قلل همجوار ، گردنه ها، دره ها و …… با توصیف چشم اندازها ) :
‏‎از مهم‌ترین کوه‌های استان می‌توان به کوه با ۳۹۵۰ متر ارتفاع، کوه برم فیروز با ۳۷۲۰ متر، کوه خم (دالنشین) با ۳۲۷۲ متر ارتفاع، کوه سپیدار با ۳۲۰۰ متر ارتفاع،کوه تاسکدر دشمن زیاری با ۳۲۱۹ متر،کوه نار در دشمن زیاری ممسنی با ۳۱۶۷ متر،کوه رنج با ۳۷۰۸ متر، کوه دراک با ۲۹۰۰ متر، کوه گر کامفیروز با ۳۱۰۹ متر ارتفاع، خرمن کوه با ۳۱۸۳ ارتفاع، کوه تودج با ۳۱۵۰ متر ارتفاع، کوه ختابان بوانات با ۳۳۶۲ متر ارتفاع، کوه قلات بوانات با ۲۵۵۰ ارتفاع و کوه قند یله با ۲۳۵۰ متر ارتفاع اشاره نمود.

راه های دسترسی به منطقه با ذکر موقعیت و وضعیت ( آسفالت _ خاکی ) :
تمامى مسير از اصفهان تا اقليد آسفالته بود . پس از عبور از كارخانه قند وارد یک راه خاکی شدیم که تقریبا روبروی این کارخانه قرار دارد.
ابتداى این جاده ی خاکی تابلویی نصب شده که مشخصات کوه بل را ذكر كرده از جمله ارتفاع ۴۰۵۰ متر که مربوط به اندازه گیری های قدیمی است . طول اين مسيرتا ابتداى پاكوب حدودا ۹ کیلومتر مى باشد.

نام نزديكترين شهر يا روستا :
شهرستان اقلید در شمال استان فارس قرار گرفته  و با ۷۲۰۰ کیلومتر مربع مساحت شهرستان و ۶۸۲۵ کیلومتر مربع مساحت خود شهر ، به طول جغرافیایی ۵۲  درجه و ۴۲  دقیقه و عرض ۳۰ درجه  و۵۵ دقیقه در فاصله۲۷۰ کیلومتری شیراز، ۲۵۰ کیلومتری اصفهان ،۲۱۰ کیلومتری یزد و ۱۸۰ کیلومتری یاسوج واقع شده است .

نزدیکترین مراکز امدادی و درمانی :
نام : بیمارستان ولیعصر اقلید
‏‎نشانی : اقلید خیابان امام خمینی
‏‎تلفن : ۴۴۵۲۰۴۵۳-۰۷۱

نوع پوشش گیاهی منطقه :  پوشش گیاهی استان فارس شامل گیاهان دارویی و صنعتی است كه از آن جمله ؛ شیرین بیان، گل گاو زبان، کتیرا و گون مى باشد كه پوشش گیاهی بل بیشتر بوته های گون، درمنه، جاشیر دام و سنبله ها هستند .
جانوران منطقه : خرگوش، گراز و روباه و … از نمونه پستانداران منطقه بوده و کبوتر چاهی، شاهین و کبک و …را نیز میتوان در شمار مهمترین پرندگان این شهرستان آورد و خزندگانی چون مار و انواع مارمولک در اكثر نقاط به چشم ميخورند .

۴ – شرح اجراي برنامه :
شرح گزارش :
صعود به قله ى بل قرار بود با نهايتا ١٣ نفر اجرا شود ، ولى بنا بر تقاضاى بالا جهت شركت در اين برنامه و با صلاحديد آقاى شفيان ، ماشين دومى در نظر گرفته شد كه سرپرستى نفراتش را به آقاى ميلاد رياضيات محول كردند. در نتيجه برنامه در غالب دو تيم و با ٢٤ نفر بسته شد.

ساعت ١٧:٣٠ دقيقه اصفهان را به مقصد شهرستان اقليد استان فارس ترك كرديم. ساعت ١٨ پليس راه را پشت سر گذاشته و در ادامه مسير و در ساعت ٢١:٠٠ به آباده رسيديم. زمانى به دوستان داده شد تا شام خود را از رستوران هاى بين راه تهيه و صرف كنند . نهايتا در ساعت ٢٣:٠٠ در پارك ملت اقليد كمپ را بر پا كرده و مستقر شديم. پس از برپا كردن چادرها ، آقاى شفيان درباره ى زمان بندى ها توضيحاتى داده و وظائف را بين نفرات تقسيم كردند.

IMG_20171112_080359

ساعت ٥:٠٠ صبح روز بعد زنگ بيدار باش زده شد و پس از اقامه نماز و جمع كردن چادرها در ساعت ٥:٤٥ سوار ماشين ها شديم. نسبتا بيشتر مسير خاكى بود، منتهى براى عبور وسائل نقليه مشكلى ايجاد نكرده و تا ابتداى پاكوب ماشين به راحتى مى رفت. در راستاى مسير هم چند تابلو جهت را به خوبى نشان ميداد و همين امر باعث ميشد تا بدون وقت كشى به مقصد برسيم .

ساعت ٦:٤٥ به پاى كوه رسيده و شروع به گرم كردن نموديم. در منطقه گروه ديگرى از همنوردان اصفهانى حضور داشتند و ما با آرزوى موفقيت براى صعودى بى خطر برايشان ، در غالب دو تيم و با فاصله ى زمانى از پيش تعيين شده ، در ساعت ٧:٠٠ رهسپار بلندترين قله ى استان فارس ( بل ) شديم .کوه بِل(در زبان پهلوی به معنای بلند)، بلندترین قله کوهستان سفید از منطقه زاگرس مرکزی و بلندترین کوه استان فارس است که در بخش مرکزی شهرستان اقلید واقع شده‌است .

IMG_20171112_080352
پس از پيمايش يكساعته از مسير توقفى داشتيم در ساعت ٨:٠٠ جهت صرف صبحانه تا با قواى بيشتر به سوى هدف گام برداريم . در بين راه سرپرست برنامه آموزشهايى در راستاى كوهنوردى بهتر و ايمن تَر با مضامينى چون : نحوه گام برداری ، اصول اولیه کوهپیمایی ، نکات آموزشی ناوبری و کار با جی پی اس ارائه دادند . نكته ى جالب توجهى كه به چشم ميخورد تميز بودن مسير و عارى از زباله هاى رها شده، و بل از معدود كوه هايى بود كه با اين شرايط ديده ميشد .

IMG_20171112_080356
در سمت چپ مسير و بالاى يك تپه ، تابلويى فلزى به چشم ميخورد كه نشانگر مسير جانپناه بود.

از دور دست ، پرچم ايران بر افراشته بر صخره اى به چشم ميخورد كه با كمى جلوتر رفتن ، جانپناه هم ديده شد و پرچم به اهتزاز در آمده ، در جوارش بود . حدود ساعت ١٠:٠٠ به جانپناه رسيديم .
‏‎در جبهه غربی قله بل و در ارتفاع حدود ۳۵۵۰ متری و بر سر گردنه کوتاهی جان‌پناه بزرگی ساخته شده‌ ، و از جان‌پناه تا قله حدود ۱.۵ ساعت راه می‌باشد .
‏‎روبروى جانپناه و در دو سوى صخره ى ياد شده ، دو توالت سنگى به چشم ميخورد . در چند قدمى جانپناه هم يك چشمه ى كوچك آب بود و غيرقابل نوشيدن.

نيم ساعت زمان داده شده صرف استراحت و خوردن ميان وعده شد . در اين حين يكى از خانمها به دليل تحليل رفتن انرژى از تيم جدا شده و در جانپناه ماندند و باقى نفرات در ساعت ١٠:٣٠ به سوى قله حركت كردند.

دو يال را پشت سر گذاشتيم و قله اصلى كه پشت قله هاى فرعى بود كم كم رخ نمود و به ما اجازه ى صعودش را داد.هر دو تيم در ساعت ١٢:٠٠بر فراز قله ايستاديم . به رسم يادگار چند عكسى گرفتيم و هواى خوب و تايم كافى هم اين ميان به ما اين اجازه را داد كه زمان نسبتا زيادى روى قله باشيم .

IMG_20171112_080345

ساعت ١٢:٤٠ قله را ترك كرده و مجددا در ساعت ١٣:٥٠ به جانپناه رسيديم . صرف ناهار و استراحت كافى حدودا يكساعت و نيمه ، راه برگشت را به ما آسانتر كرد و ما با رضايت از صعودى موفق در ساعت ١٥:٣٠ جانپناه را پشت سر گذاشته و به سوى ماشين ها برگشتيم و در ساعت ١٦:٣٠ به نقطه ى آغاز حركت خود رسيديم .
درراه بازگشت و در راستاى همان مسير خاكى آمبولانسى را ديده و تازه متوجه شديم يكى از كوهنوردان شهرستان آباده سانحه ديده و از ناحيه ى پا دچار شكستگى شده است . خطر هيچگاه خبر نميكند و چه خوب تَر كه سه اصل اول كوهنوردى را هرگز فراموش نكنيم .
ايمنى
ايمنى
ايمنى
وضعیت راه پاکوب یا مالرو :
با توجه به جبهه ى انتخابى و بازه زمانى بدون بارش ، مسير پاكوب به وضوح ديده ميشد و تا قله ادامه داشت.

آب و هوای زمان اجرا :
هوا صاف و بدون إبر و باد و خالى از بارش
محل های مناسب شب مانی و کمپ و بیتوته ها : پاركى در شهرستان اقليد با فضايى مناسب جهت برپا كردن چادر
منابع دسترسی به آب ( چشمه ها ، رودخانه ها ،دریاچه ،برکه و … ) :
قبل از رسيدن به پناهگاه و در كنار پناهگاه چشمه آبى بود كه چندان مناسب شرب نبوده و اعضاى تيم چون از قبل به ميزان مصرفى خود همراه داشتند از آب چشمه برنداشتند .

آموزشهای انجام شده در طول برنامه توسط سرپرست يا :
آموزشهای نحوه گام برداری ، اصول اولیه کوهپیمایی نکات آموزشی ناوبری و کار با جی پی اس

۵ – كروكي مسير و وضعيت منطقه :

فایلGPS :

دانلود فایل جی پی اس از اینجا

نقشه مسیر از جاده اصلی تا ریشه کوه و از ریشه کوه تا ابتدای دره با ذکر زمان مورد نیاز برای هر قسمت مسیر بر روی کروکی :

IMG_20171112_080408

 

۶ – وضعيت گروه :
شناخت نقاط ضعف یا قوت برنامه و گروه : نقطه قوت برنامه، رعايت استاندارد نفرات تيم صعود كننده بود. كه با افزايش متقاضى، سرپرست تيم را به دو دسته تقسيم و سرپرست دوم را نيز معرفى كردند .

وضعیت روانی و روحیه افراد گروه در طول برنامه : نفرات كاملا آماده با روحيه ى بالا و سرشار از حس صعود.

تعداد نفرات شرکت کننده :
اسامی نفرات شرکت کننده :
خانم ها : نازنين على بيك (مربى) ، سميرا بيگى ، سميرا حسينى ، كياندخت دهقان ، ساناز عليخانى ، مريم مستأجران ، الهام شفيعى ، بتول لطفى.
آقایان : حسين شفيان( سرپرست)، ميلاد رياضيات(سرپرست) ، مسعود پورميدانى ، امير رياضيات، حميد امينى، محسن سليمانى، عليرضا مؤيد، جواد كيانى، بهروز فدايى، شهروز عامرى، جواد خسرو نژاد، ابراهيم عسگرى ، محسن طاهرى، جعفر محمدى، رسول ابراهيمى، محمد قنبرى.

وضعيت تغذيه :
امکان تهیه غذا از محل : تنها اولين وعده ى غذايى در رستورانهاى بين راهى تهيه شد و نفرات با علم به وضعيت برنامه صبحانه و ناهار روز صعود را همراه داشتند .

۷ – تذکرات و نکات سودمند برنامه :
وسایل شخصی مورد نیاز:

كوله يك روزه ، كلاه كاسك، كفش مناسب  پوشاك مناسب فصل، وسائل حفاظت از آفتاب، خوراك و تنقلات به

وسایل گروهی مورد نیاز :
براى هر دونفر يك تخته چادر

هزینه هاي تقریبی اجرای برنامه :
بسته به عضويت يا عدم عضويت در باشگاه ، متغير بين ٦٠-٧٠ تومان

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=14773

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.