• امروز : یکشنبه, ۶ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 25 February - 2024
کل اخبار 24568
0
گزارش صعود

گزارش صعود به قله سماموس – بام استان گيلان

  • کد خبر : 7621
  • 02 آذر 1399 - 19:49
گزارش صعود به قله سماموس – بام استان گيلان
گزارش صعودی موفق بر بام گیلان .

ساعت ۱۷ عصر روز پنجشنبه ۲۳خرداد ۱۳۹۸ به همراه همنوردان حسين قاريان و حسام پوراميني به سمت کرج به راه افتاديم در بين راه به علي سليماني، علي جعفري و محمد سرابي ملحق شده و از جاده چالوس که زياد هم شلوغ نبود به سمت رامسر رفتيم. حدود ۲۳:۳۰ رامسر بوديم و همنورد ديگرمان علي دهقان که از خوروبيابانک آمده بودند به ما اضافه شدند و مسير جواهرده را در پيش گرفتيم. حدود ۰۰:۴۵ بامداد روستاي جواهرده بوديم و از جاده خاکي کنار چشمه و امامزاده به سمت بالا رفتيم. حدود يک کيلومتري که جلو رفتيم درب بسته مسير ما را متوقف کرد و شب را همانجا چادر زده و پس از صرف شام استراحت کرديم. فردا صبح با صداي گروههاي کوهنوردي که عازم قله بودند بيدار شديم. از قبل نامه اي براي دريافت مجوز به آقاي مقدوري رئيس هيئت کوهنوردي داده بودم که شماره ماشين ها و تعداد نفرات مشخص شده بود. با سرباز پدافند نظامي هماهنگي کرديم و با ماشين بالا رفتيم. حدود ۱۲ کيلومتر که بالا رفتيم جاده مسدود بود و ماشين را در کنار جاده مثل ساير کوهنوردان پارک کرديم و پس از تعويض لباس راس ساعت ۸صبح روز جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ پيمايش را شروع کرديم . در مسير از يک معدن نيمه متروکه عبور کرديم و سپس صبحانه خورديم. مقداري داخل جاده خاکي ادامه مسير داديم. ساعت ۱۰:۱۵ به ابتداي يال شمالي قله سماموس رسيديم و از مسير يال بالا رفتيم. در بين راه موتورسواران براي صعود با موتور به قله تلاش ميکردند و زياد هم مراعات کوهنوردان را نمي کردند. ساعت ۱۱:۴۵ به قله سماموس بام استان گيلان رسيديم. رئيس هيئت رامسر را ديدم که تابلوي جديدي براي سماموس نصب کرده بودند. بر روي قله يک ساختمان با سقف کوتاه و شبيه امامزاده وجود داشت. چندين گروه از نقاط مختلف کشور براي صعود آمده بودند. قله شلوغ بود. تعدادي از دوستان هم در مسير ديديم که ديداري تازه شد. ساعت ۱۲:۳۰ فرود را آغاز کرديم و ساعت ۱۴:۵۰ ظهر برنامه با رسيدن به محل پارک خودروها به پايان رسيد. دمنوشي از آلاله هاي دستچين رفقا دم کرديم و استراحتي کرديم سپس به سمت رامسر و ساحل رفتيم و تني به‌اب زديم. شب هنگام به سمت تهران به راه افتاديم و حدود ساعت ۱شب تهران بوديم.

نکات اين برنامه:

در مسير قله چشمه آبي نديديم اما برفچال و جويبارها با توجه به فصل زياد بودند.

قله سماموس در اکثر مواقع باد شديد دارد اما روز صعود ما سرعت باد خيلي کم بود. ابرها هم به صورت پراکنده از کنار کوه مي گذشتند. فصل مناسبي براي بهره گيري از طبيعت منطقه بود.

مسير منتهي به محل توقف ماشين ها جاده نسبتا خوبي دارد ولي با توجه به نداشتن گاردريل و علامت راهنمايي و همچنين مه غليظ در طول روز و شب لازم است احتياط کنيم.

از بالاي جاده ساحل رامسر و از بالاي يال شمالي ساحل شهر بعدي که در گيلان قرار دارد ديده مي شود. درياي ابر و هواي مطبوع از جمله ديدنيهاي اين صعود بود.

ارتفاع پاي کار در نزديکي معدن ۲۹۱۵ متر از سطح دريا و ارتفاع قله سماموس ۳۷۰۱ متر بود.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=7621

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.