• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
1
گزارش صعود

گزارش صعود به قله شاه جهان – بام استان خراسان شمالي

  • کد خبر : 5008
  • 17 آبان 1399 - 19:44
گزارش صعود به قله شاه جهان – بام استان خراسان شمالي
گزارش صعود به بام استان خراسان شمالی ، شاه جهان

ساعت ۱۶عصر روز چهارشنبه ۵تيرماه ۱۳۹۸ به اتفاق همنوردان آقايان کشاورز محمديان و علي سليماني به سمت سبزوار و اسفراين به راه افتاديم. حدو ساعت ۵ در شهر پاکدشت آقاي حسين قاريان به تيم ملحق شد. با سرعت متوسط و چند توقف از جمله بازديد از غار نمکي معدن نمک گرمسار و استراحت در بين راه سرخه و گردنه آهوان ساعت حدود ۱شب به سبزوار رسيديم و مسير را به سمت فرعي اسفراين ادامه داديم. ساعت ۲ بامداد بود که حدود ۱۵ کيلومتر نرسيده به اسفراين به سمت جاده روستاي نوده بام شاهجهان پيچيديم. حدود ۳۵ کيلومتر ديگر ادامه مسير داديم تا ساعت ۳صبح به روستا رسيديم. در ميدان مرکزي روستا که حوض بزرگي از اب وجود دارد حسينيه بود که آنجا شام خورديم و استراحت کرديم.

صبح روز پنجشنبه ۶تيرماه ۱۳۹۸ ساعت ۷:۳۰ در حسينيه از خواب بيدار شديم. با آقاي رستمي که خانه مسافر در اين روستا داير کرده است آشنا شديم. ماشين را جلوي منزل ايشان پارک کرده و ساعت ۸ صبح از وسط روستا پيمايش را آغاز کرديم. از جاده اي خاکي در ميان درختهاي بادام که پر از جيرجيرک بودند حرکت مي کرديم. به موازات آن در سمت غرب جاده خاکي ديگري وجود داشت که به آن جاده رفتيم تا به چشمه آب کوچکي در منطقه چوکليک رسيديم و پاکوب مشخص شد. مسير پاکوب را از ميان گلهاي زرد (سيقير قويروقي) و گونهاي سبز و صورتي ادامه داديم. ساعت ۹:۲۰ دقيقه به چشمه گنده گو (چشمه بيد۲) رسيديم. درخت توت سفيد و آب خنک و سايه سار درختان زيباي چشمه بسيار عالي بود. پس از صرف صبحانه و استراحتي مفصل پاکوب را ادامه داديم تا ساعت ۱۱:۳۰ به سنگ بزرگي به نام کرداش رسيديم. درسمت راست و جهت شرق کوههايي به نام نظرگاه وجود داشت. از دو رودخانه کوچک در وسط دره عبور کرديم و پاکوب را باز ادامه داديم تا به دشتي پر از گون هاي انبوه رسيديم. کمي انحراف مسير پيدا کرديم و به سمت عشاير رفتيم که در محلي به نام تاندور مستقر هستند و به دامپروري و زنبورداري مشغول اند. از دور نگاهي به محل اتراق آنها انداختيم و سپس به سمت شيب قله تغيير مسير داديم. نهايتا ساعت ۱۳:۴۵ بر فراز قله ۳۰۸۰ متري شاهجهان بام خراسان شمالي بوديم. پس از استراحت و گرفتن عکس و فيلم ساعت ساعت ۱۴:۳۰ فرود را از همان مسير روستاي نوده آغاز کرده و ساعت ۱۶:۱۰ به سنگهاي بزرگ رسيديم و به صورت تمريني کمي از سنگها بالا و پايين رفتيم. ساعت ۱۷:۳۰ مجددا به چشمه رسيديم استراحت کرديم و پاها را در آب خنک چشمه سرد کرديم. نهايتا ساعت ۱۹ به باغهاي بادام رسيديم و اقاي رستمي به استقبال ما آمد. به منزل ايشان رفتيم و دمنوش کاکوتي و چاي کوهي نوشيديم و نيمرو و نعناع با نان محلي خورديم. بعد از نماز مغرب و عشا به سمت شاهرود به راه افتاديم.

نکات برنامه:

قله شاهجهان چند مسير براي صعود دارد که ما از مسير طولاني تر يعني روستاي نوده بام اسفراين صعود کرديم. مسير عشايري از سمت شيروان و روستاي بقلان آسانترين مسير است که قله ۴۵ دقيقه اي صعود مي شود و ماشين تا زير شيب آخري قله نيز مي رود.

مسير فاقد جانپناه است. چشمه آب و نهر آب در مسير وجود دارد. اسم چشمه ها و محل هاي مورد نظر به محلي نوشته شده که از آقاي رستمي سوال کرديم و راهنمايي کردند.

مسير به علت حضور عشاير پاکوب هاي متعددي دارد ولي با توجه به نمايان بودن قله مي بايست پاکوب هايي را که به سمت قله و شيب آن به دور از صخره ها زير قله است انتخاب کرد تا صعودي سريعتر و ايمن تر داشت. با توجه به اين مساله داشتن راهنماي محلي مي تواند اطمينان بخش باشد.

ارتفاع مبدا صعود ما در روستاي نوده بام ۱۷۴۰ متر و ارتفاع قله ۳۰۸۰ متر بود. چشمه بيد در ارتفاع ۱۹۷۰ متري و چشمه اول مسير در ارتفاع ۱۸۹۰متري در دسترس است. مجموعا ۴۱ هزار گام برداشتيم که معادل ۲۹ کيلومتر پيمايش رفت و برگشت است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=5008

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.