• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24575
1

آبشار یخ زده گنجنامه همدان ایمن نیست

  • کد خبر : 82517
  • 25 دی 1401 - 22:09
آبشار یخ زده گنجنامه همدان ایمن نیست
بام: رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان همدان گفت: آبشار گنجنامه همدان که این روزها به دلیل برودت سرمای هوا دچار یخ زدگی شده است، ایمنی لازم را ندارد.

علیرضا گوهری در گفت وگوی اختصاصی باخبرنگار بام اظهار داشت: ضخامت انجماد این آبشار کم و یخ زدگی آن بسیار شکننده است.

وی بیان کرد: این آبشار در گذشته یکی از مناطق مستعد برای برگزاری مسابقات یخ نوردی (درای تولینگ) بود و سابقه اجرای چند دوره مسابقات کشوری را نیز دارد اما روز گذشته در بررسی صورت گرفته، به این نتیجه رسیدیم که استحکام لازم را برای فعالیت یخ نوردان ندارد.

درای تولینگ یکی از شاخه های جدید کوهنوردی است؛ درای تولینگ به صعود از صخره با استفاده از ابزار یخنوردی اطلاق می شود.

گوهری به دوستداران و علاقه مندان به رشته یخ نوردی توصیه کرد فعلا از هرگونه فعالیت در این آبشار یخ زده پرهیز کنند تا ضخامت آن افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: با شروع فصل زمستان و برودت هوا، آبشار گنجنامه همدان که یکی از جاذبه‌های گردشگردی شهر همدان است یخ زده و بستر ورزش زیبای یخ نوردی را فراهم می‌سازد و در صورت تداوم بارش و کاهش بیشتر دما، امکان بهره برداری از آن برای یخ نوردان میسر می‌شود.

رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان با اشاره به وضعیت پناهگاه‌های کوهنوردی اظهار داشت: هم اینک هشت پناهگاه و جان پناه زمستانی در سطح ارتفاعات همدان همچون میشان، کلاغ لانه، یخچال، قزل، کرگز و یال کبود آماده اسکان کوهنوردان صعود کننده است.

وی اضافه کرد: تمامی این پناهگاه‌ها از وسایل و تجهیزات مناسب برای اسکان زمستانی برخوردار هستند و البته باز هم تاکید بر این است که کوهنوردان در این شرایط نامناسب جوی برنامه‌ای برای صعود نداشته باشند.

گوهری با اشاره به نیاز ضروری پناهگاه شماره ۲ میدان میشان برای تعمیر تجهیزات گرمایشی هم گفت: سیستم گرمایشی این پناهگاه هنوز تامین نشده و از مجموعه ورزش استان درخواست نصب پکیج و رادیاتور در این مکان کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: در صورت نصب پکیج و رادیاتور می‌توانیم با کپسول گرمایش این پناهگاه را تامین کنیم تا اسکان لازم به کوهنوردان داده شود.

گوهری با اشاره به اینکه پناهگاه شماره ۲ میشان ظرفیت پذیرش ۷۰ کوهنورد را دارد، گفت: تجهیز گرمایشی این پناهگاه ۵۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان همدان گفت: سامانه بارشی که از صبح روز شنبه وارد همدان شده تا امروز عصر به صورت فعال و پس از آن به شکل پراکنده تا روز دوشنبه در استان فعال خواهد بود.

سیدمحسن موسوی اظهار داشت: بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، آسمان بیشتر نقاط استان همدان طی ۲۴ ساعت آینده، ابری، همراه با بارش برف، سردی هوا و مه صبحگاهی پیش‌بینی می‌شود.

وی اضافه کرد: در پی فعالیت این سامانه بارشی، هشدار سطح نارنجی هواشناسی صادر شده است و شهروندان باید به نکات ارائه شده از سوی هواشناسی توجه کنند.

موسوی تصریح کرد: از اواخر امروز تا آخر هفته شاهد کاهش محسوس دمای هوای استان همدان خواهیم بود.

وی ادامه داد: میزان حجم بارش برف در نیمه جنوبی و غربی استان بیشتر از سایر نقاط است و در مناطق کوهستانی و ارتفاعات ممکن است باعث مسدود شدن راه‌های روستایی شود.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=82517

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.