• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 24677
3

آتش‌سوزی ۱۴ نقطه گلستان طی ۱۰ روز گذشته/ آماده‌باش نیروهای واکنش سریع نیروهای یگان حفاظت

  • کد خبر : 6762
  • 27 آبان 1399 - 15:49
آتش‌سوزی ۱۴ نقطه گلستان طی ۱۰ روز گذشته/ آماده‌باش نیروهای واکنش سریع نیروهای یگان حفاظت
بام نیوز:مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: طی 10 روز گذشته 14 نقطه در کل استان حریق داشتیم که با مساعدت و همکاری همه عوامل استان و توام با وفاق و همدلی همگان سبب شد قبل از شروع باران حریق کنترل شده و با بارش رحمت‌الهی اطفا به صورت کامل انجام شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بام نیوز،، ابوطالب قزل‌سفلو  هم‌اندیشی و تبادل‌نظر کارشناسی با موضوع اطفا حریق و اشتراک و انتقال تجربیات اطفا حریق توسکستان ضمن تشکر از تمامی نیروهای حفاظتی و کسانی که در عملیات اطفا حریق همکاری و مساعدت کردند، اظهار کرد: طی ۱۰ روز گذشته ۱۴ نقطه در کل استان حریق داشتیم که با مساعدت و همکاری نیروهای حفاظتی منابع طبیعی، محیط زیست، هلال احمر … و ترکیب‌بندی نیروهای توانمند توام با وفاق و همدلی همگان سبب شد قبل از شروع باران حریق کنترل شده و با بارش رحمت الهی اطفا به صورت کامل انجام شود.

وی تعامل و همکاری با سایر دستگاه‌ها در امر کنترل و پیشگیری و اطفای حریق را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: خوشبختانه در تجربه حریق «توسکستان» شاهد این موضوع بودیم که ارتباط و همکاری خوبی بین منابع طبیعی و سایر دستگاه‌های اجرایی و امدادی وجود داشت و لازم است که این ارتباط‌ها تداوم و تقویت بیشتری یابد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: به منظور واکنش سریع نیروهای یگان حفاظت در تمامی شهرستان‌های استان باید با تجهیزات و امکانات موجود به حالت آماده‌باش در آمده تا در هنگام وقوع آتش‌سوزی‌های احتمالی سریعا وارد عمل شوند.

* شرایط سخت و صعب‌العبور منطقه‌ توسکستان امکان اعزام روابط عمومی برای تهیه عکس و فیلم نبود

وی امر اطلاع‌رسانی را بسایر مهم برشمرد و یادآور شد: با توجه به تاثیرگزاری اصحاب رسانه در نگرش افکارعمومی، اطلاع‌رسانی درست می‌تواند در ارتقای آگاهی عمومی و مشارکت مردمی در عرصه‌های منابع طبیعی تاثیرگزار باشد.

قزل‌سفلو همچنین ضمن اشاره به انتشار مستندات نامربوط در برخی رسانه‌های مجازی افزود: با توجه به نگاه حساس جامعه به منابع طبیعی باید تلاش کنیم که در شرایط سخت که منطقه صعب‌العبور بوده و امکان تردد افراد سخت است در حد امکان مستندات حتی به شکل کوتاه اما کیفی توسط همین نیروهای اعزام شده به محل گرفته شده و در اختیار روابط عمومی قرار گیرد و با انتشار واقعیات، در واقع جایی برای قرارگیری فیلم‌ها و عکس‌های غیرواقعی باقی نماند.

* در حادثه حریق توسکستان ۱۴ دستگاه دولتی حضور داشتند/ در اطفا حریق ۱۲ نفر مصدوم و یک نفر نیز در بیمارستان بستری شد

جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان نیز گفت: در حادثه حریق توسکستان ۱۴ دستگاه دولتی حضور داشتند و نیروهای حاضر در صحنه ۵۳۳ نفر بوده که از این تعداد ۱۶۶ نفر روز در ارتفاعات مستقر شدند.

محمد آریان‌فر اظهار کرد: این تعداد به ۳۷ اکیپ ۱۲ الی ۱۵ نفره تقسیم شده که ۱۲۳ نفر پیاده و ۴۳۰ نفر به صورت هلی‌برد به منطقه اعزام شدند.

وی تصریح کرد: از افراد اعزام شده ۱۳۰ نفر کوهنورد و مردمی بوده و به طور معمول ۳۰ نفر در پایین به صورت پشتیبان حضور داشتند، لازم به ذکر است در اطفا حریق ۱۲ نفر مصدوم و یک نفر نیز در بیمارستان بستری شد.

جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان تصریح کرد: در این حریق ۴۸ سورتی پرواز و ۵/ ۵ تن بار حمل و جابه‌جا شد.

وی خاطرنشان کرد:در بحث کنترل و مهار آتش باید از توان تمامی نیروهای کارآمد و تجهیزات و امکانات استفاده بهینه داشته باشیم، با توجه به توپوگرافی این نوع حریق و منطقه ی سختی که نیروها با آن روبرو بودند لازم است تدابیر لازم حفاظتی برای مهار و کنتر حریق چه به لحاظ نیروی انسانی و چه تجهیزات مورد بررسی و دستور کار قرار گیرد تا اقدامات سریع و به موقع انجام شود.

در این هم‌اندیشی تجربیات نیروهای اعزامی به منطقه به سمع و نظر همگان رسید و به مواردی همچون تشکیل تیم ویژه و سریع اطفا حریق، استفاده از راه بلدهای حرفه‌ای، استفاده از اسب و قاطر برای حمل تجهیزات، شناسایی چشمه‌ها، منطقه بندی حریق و پایش منطقه به وسیله هلی‌شات و برگزاری دوره‌های توجیهی مهار حریق و… اشاره شد.

در خاتمه، ابوطالب قزل‌سفلو از استاندار که در روزهای حریق بعضا روزی دو بار نیز در منطقه حاضر و شرایط را بررسی می‌کردند تشکر کرد. همچنین از تمامی نیروهای مردمی پایگاه های بسیج، بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها، گروه‌های کوهنوردی، فرمانده سپاه نینوا استان گلستان، مدیریت بحران و استانداری تشکر و سپاس ویژه کرد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=6762
  • نویسنده : تحریریه بام نیوز
  • ارسال توسط :
  • منبع : فارس

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.