• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24573
3

آتش زدن کاه و کلش به جای مانده در مزارع، مرگ خاک حاصلخیز را رقم می زند

  • کد خبر : 58074
  • 21 مهر 1400 - 2:44
آتش زدن کاه و کلش به جای مانده در مزارع، مرگ خاک حاصلخیز را رقم می زند
بام نیوز: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن هشدار به کشاورزانی که به منظور آماده سازی زمین برای کشت مجدد، کاه و کلش به جای مانده در مزارع خود را به آتش می کشند، گفت: ممکن است زبانه آتش کاه و کلش به طبیعت برسد و با این کار مرگ خاک حاصلخیز خود را رقم بزنید.

هر ساله همزمان با فصل برداشت محصولات زراعی از جمله گندم و جو عمدتا برنج، برخی از کشاورزان بمنظور آماده سازی زمین برای کشت مجدد، کاه و کلش به جای مانده در مزارع خود را به آتش می کشند.

بر همین اساس سید اسدالله هاشمی ضمن هشدار به کشاورزان، اظهار کرد: آتش زدن کاه و کلش، علاوه بر نابودی خاک و عناصر مفید زنده آن، باعث آلودگی هوا و گاها آتش سوزی جنگل ها را در پی داشته است.

وی تصریح کرد: کلش سوزی موجب آلودگی محیط زیست، از بین رفتن حاصلخیزی خاک، نابودی عناصر مفید زنده خاک، انهدام بافت خاک، کاهش ظرفیت نگهداری آب، رطوبت خاک و در یک کلام مرگ زمین و خاک خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد به خطر احتمال آتش گرفتن طبیعت، ناشی از آتش زدن کاه و کلش توسط کشاورزان اشاره کرد و افزود: عمده زمین‌ها در مجاور اراضی منابع طبیعی و محیط زیست قرار گرفته و بر اثر آتش زدن کاه و کلش اراضی زراعی و عدم کنترل توسط کشاورزان، آتش به اراضی جنگلی و مرتعی مجاور سرایت کرده و باعث تخریب و نابودی این سرمایه‌های ملی و ارزشمند می‌شود.

هاشمی از کشاورزان خواست از آتش زدن کاه و کلش باقیمانده از اراضی کشاورزی خود اجتناب ورزند ضمن آنکه این اقدام علاوه بر خطراتی که برای طبیعت دارد، باعث نابودی خاک کشاورزی خواهد شد.

به گزارش بام نیوز به نقل از اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد، گفتنی است مطابق ماده ۲۰ قانون هوای پاک متوالی آموزش و جلوگیری از آتش زدن بقایای کاه و کلش برعهده سازمان جهاد کشاورزی است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=58074

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.