• امروز : سه شنبه, ۸ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 27 February - 2024
کل اخبار 24581
1

استقبال کم از ریاست در فدراسیون‌ها/قوانین دست و پاگیر یا ارزیابی؟

  • کد خبر : 56802
  • 11 مهر 1400 - 20:22
استقبال کم از ریاست در فدراسیون‌ها/قوانین دست و پاگیر یا ارزیابی؟
بام نیوز:فرآیند انتخاباتی در برخی فدراسیون‌ها در حالی آغاز شده که تا به امروز کمتر فرمی بابت نام‌نویسی کاندیداهای ریاست نهایی و ارائه شده؛ مشخص نیست قوانین دست و پاگیر دلیل آن است یا ارزیابی شرایط؟

به گزارش خبرنگار بام نیوز، دور جدید انتخابات فدراسیون‌های ورزشی و نام نویسی از کاندیداهای آنها بعد از سه ماه وقفه از شنبه گذشته (۳ مهرماه) به طور همزمان با بوکس، ورزش‌های نابینایان وکم بینایان، اسکیت، کبدی، بسکتبال و کوهنوردی آغاز شد. این روند برای سه فدراسیون تیراندازی (سه شنبه ۶ مهرماه) و شنا، شیرجه و واترپلو و تکواندو (چهارشنبه ۷ مهرماه) هم آغاز شده است.

در این میان علاوه بر اسکیت و تیراندازی که دوره ریاست بهمن محمدرضایی و علی دادگر در آنها پیش از این تمام شده بود (۱۳ و ۲۰ تیرماه)، سایر فدراسیون‌ها طی ماه‌های آینده با اتمام دوره مواجه می‌شوند اما وزارت ورزش طبق آئین نامه جدید روند انتخاباتی آنها را پیش از اتمام دوره آغاز کرد تا به برگزاری به موقع مجامع‌شان کمک کند.

استقبال کم از ریاست

طبق آئین نامه «شرایط اختصاصی نامزدهای دارای وثاقت و امانت، نحوه ثبت نام و رای‌گیری برای داوطلبان پست‌های هیات رئیسه فدراسیون‌های ورزشی» مهلت نام نویسی از متقاضیان ریاست در فدراسیون‌ها به مدت ۱۰ روز کاری ادامه دارد. این در حالی است که روزهای ابتدایی از مهلت در نظر گرفته شده برای این فدراسیون‌ها با استقبال زیادی از طرف کاندیداها مواجه نبود طوری که در برخی از فدراسیون‌ها هنوز ثبت نامی انجام نشده است.

صرفنظر از شنا، شیرجه و واترپلو و تکواندو که تنها یک روز از مهلت نام نویسی کاندیداهای شان سپری شده یا حتی تیراندازی که دو روز از این مهلت را پشت سر گذاشته‌اند و هنوز ثبت نامی برای ریاست آنها انجام نشده است، این مسئله در مورد فدراسیون‌هایی که از ابتدای هفته گذشته وارد پروسه نام نویسی شده‌اند، قابل تامل است.

کبدی و ورزش‌های نابیایان و کم بینایان دو فدراسیونی هستند که فعلاً ریاست در آنها کاندیدای نداشته است. در فدراسیون اسکیت، روستا کاری رئیس هیات تهران و مجید هنرجو متقاضی ریاست شده‌اند اما هنوز ثبت نامی نکرده‌اند، در کوهنوردی هم رضا زارعی رئیس فعلی و سعید حاجی بیک لو برای ثبت نام اقدام کرده‌اند.

در فدراسیون بسکتبال هم حمید گرامیان ثبت نام نهایی خود را انجام داده است. این اقدام در فدراسیون بوکس توسط حسین ثوری رئیس فعلی، روح الله حسینی و عارف صفری انجام شده است.

استقبال کم از ریاست در فدراسیون‌ها/قوانین دست و پاگیر یا ارزیابی؟

قوانین دست و پاگیر یا ارزیابی شرایط؟!

اینکه در اولین روزهای مهلت تعیین شده برای ثبت نام کمتر اقدامی از طرف متقاضیان ریاست انجام شود پیش از این هم وجود داشت چرا که بعضاً کاندیداها ترجیح می‌دهند با بررسی شرایط و وضعیت رقیبان‌شان برای نام نویسی قطعی اقدام کنند. به نظر می‌رسد اما در این مرحله از نام نویسی ها شرایط مورد تاکید در اساسنامه جدید فدراسیون‌ها هم در استقبال کم کاندیداها حداقل برای روزهای ابتدایی مزید بر علت شده است.

طبق اساسنامه جدید فدراسیون‌ها که از این پس ملاک برگزاری انتخابات است، علاوه بر رای گیری برای انتخاب رئیس باید انتخاب نواب رئیس، کارشناسان خبره و خزانه دار هم در مجمع انتخاباتی و با رای اعضای مجمع انجام شود.

در بند ۱۵ از ماده ۱۴ (وظایف واختیارات مجمع عمومی) اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی آمده است: «انتخاب نواب رئیس، خزانه دار، کارشناسان خبره، نماینده باشگاه‌ها (از میان مدیران عامل عضو)، نماینده هیات‌های استانی (از میان روسای هیات‌های استانی) جهت هیات رئیسه»

همچنین در تبصره اول از همین ماده تاکید شده که «انتخاب نواب رئیس، خزانه دار و کارشناسان خبر بعد از انتخاب رئیس و از میان نامزدهای پیشنهادی وی صورت می‌گیرد و انتخاب سایر اعضا پس از آن انجام می شود»

بدین ترتیب متقاضیان ریاست در فدراسیون‌ها همزمان با ارائه فرم و مدارک لازم برای نام نویسی باید گزینه‌های پیشنهادی برای نواب رئیس (۲ نفر)، خزانه دار (یک نفر) و کارشناسان خبره (۲ نفر) را هم معرفی کنند و گواهی رضایت آنها برای همکاری را هم ارائه دهند.

پرونده گزینه‌های کاندیدای ریاست همچون خودِ او توسط وزارت ورزش در اختیار مراجع ذی صلاح قرار می‌گیرد تا در صورت تایید صلاحیت به مجمع معرفی شوند در غیر این صورت باید گزینه جدیدی جایگزین شود.

قوانینی که فعلاً سفت و سخت‌تر شده است

البته پیش از این هم در فرم‌های ارائه شده برای نام نویسی کاندیداهای ریاست، امکان معرفی گزینه‌های هیات رئیسه وجود داشت اما متقاضیان ریاست اقدامی در این زمینه انجام نمی‌دادند. در جریان مجمع هم پس از رای گیری و تعیین رئیس جدید، از طرف اعضای مجمع برای معرفی دبیر و دیگر اعضای هیات رئیسه به او تفیض اختیار داده می‌شد. برای مرحله جدید انتخابات که اساسنامه جدید فدراسیون‌ها ملاک برگزاری آنهاست اما نسبت به معرفی گزینه‌های پیشنهادی هنگام ثبت نام تاکید شده است طوری که طبق پیگیری خبرنگار بام نیوز کاندیداهایی که تا به امروز ثبت نام خود را قطعی کرده‌اند، گزینه‌های نایب رئیسی، خزانه دار و کارشناس خبره را هم مشخص کرده‌اند.

البته در مورد اینکه در نهایت در مجمع انتخاباتی چه اتفاقی بیفتد و رای گیری همانجا انجام شود هیچ قطعیتی وجود ندارد به خصوص که اساسنامه و آئین نامه تدوین شده سابقه اجرایی در انتخابات فدراسیون‌ها ندارند و هنوز از مرحله آزمون و خطا عبور نکرده است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=56802

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.