• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
2

اولین صعود سیمرغ: قله برف انبار

  • کد خبر : 15242
  • 05 دی 1399 - 10:11
اولین صعود سیمرغ: قله برف انبار
اولین صعود سیمرغ: قله برف انبار

گروه کوهنوردی بوم‌گرد

اولین برنامه از طرح سیمرغ

صعود به قله برف‌انبار ( ۳۲۳۲ متر )

تاریخ اجرای برنامه: جمعه ۲۱/۱۰/۱۳۹۷
مدت زمان اجرا: یک روز
تعداد چشمه در مسیر: ۲ چشمه
موقعیت جغرافیایی : استانم قم – شهرستان قم – بخش کهک –  جنوب روستای فردو
مسافت رفت و برگشت:  ۱۷ کیلومتر
مدت زمان صعود: چهار ساعت و بیست و چهار دقیقه
مدت زمان فرود: دوساعت و چهل دقیقه
تعداد نفرات گروه: ۳۶ نفر
تعداد نفرات صعود کرده: ۳۶ نفر
آنتن دهی موبایل: در دره آنتن دهی موبایل ضعیف بود.بعداز قرارگیری روی یال و روی قله موبایل آنتن داشت
سرپرست برنامه: پرویز شجاعی پارسا و مهدی تفضلی
اعضا شرکت کننده :
خانم‌ها: مینا اسدیان، زهره حسین دوست دهکا، معصومه درواه، فرانک سعیدی، فرناز شبیری،(الهام) فاطمه جعفری، نسرین عبدالوهابی، بهاره قاسمی، زهرا کارکوب، مارال محمدی زنجانی، المیرا مستقیمی طهرانی، حدیث میرزامحمدی، الهام یعقوبی‌تمرین، نرگس السادات یاسینی
آقایان: (مهرداد) محمد احمدی، ایمان برومند‌فر، بهزاد پور مهران، مسلم پیمانی فروشانی، مهدی تفضلی، محمد حسین جهانشاهیان، محمد مهدی جعفری، شاهین حافظی، امیر دژستان، غلامرضا رفعتیان، سعید زمانی، شاهرخ ساسان، رضا سکوتی زمهریری، پرویز شجاعی پارسا، سید سهیل سادات صفوی، منوچهر عزيز سلطاني، محمد رضا عامری مهابادیان، مجتبی فانی، علیرضا کریمی، احمد محسنی، سید علی موسوی، سعید نظام الشعرایی
راهنمای محلی: محمد شاکری
سرقدم: شاهرخ ساسان

قله برف انبار در ۶۰ کیلومتری جنوب شهر قم و در باغ‌های جنوبی روستای فردو از توابع بخش کهک واقع شده‌است. این رشته کوه از شمال به محدوده روستای فردو، از شرق به محدوده وسف (دهکده محققین)، از غرب به محدوده رشته کوه پلنگ آبی و از جنوب به محدوده روستای واران و زر منتهی می‌شود. این قله با ارتفاع ۳۲۳۲ متر بلندترین نقطه طبیعی در سرتاسر استان قم محسوب می‌شود. وجه تسمیه نام برف‌انبار برگرفته از وجود دره‌ای به عمق ۶۰۰ متر در کنار قله می‌باشد که باعث شده است برف در فصل زمستان به میزان زیادی در آن انباشته گردد، به طوری که با گذشت فصول سرد و بعضاً تا فصل تابستان نیز این دره مملو از برف‌های یخ زده‌است. در کوهپایه برف انبار دو چشمه آب سرد وجود دارد که از دل کوه و سه چال برف خیز برف انبار جریان می‌یابند و به باغ‌های انبوه فردو منتهی می‌شوند.

برای شروع برنامه، ساعت ۴:۳۰ دقیقه صبح روز جمعه ۲۱/۱۰/۹۷ با اتوبوس و به همراه ۳۶ کوهنورد از چهار راه پارک‌وی حرکت کرده و تهران را به سمت قم ترک کردیم. بعد از توقف در رستوران مهتاب جهت صرف صبحانه با ادامه مسیر به سمت قم رفته و پس از سوار کردن راهنمای محلی که از کوهنوردان استان قم بودند و قرار بود در این صعود مارا همراهی کنند به سمت کهک رفته و بعد از آن با عبور از روستاهای قبادبزن، میم، ویریج، خاوه به فردو که تقریبا ابتدای محل صعود است رسیدیم. برای شروع کوهپیمایی می بایست ۴ کیلومتر دیگر تا امام زاده بوره ادامه مسیر دهیم. ساعت ۹ صبح در  محل مناسبی اتوبوس را پارک کرده و ساعت ۹:۲۰ دقیقه کوهنوردان آماده حرکت جهت صعود شدند. لازم به ذکر است از قبل از امام‌زاده جاده خاکی به مسافت حدود ۳ کیلومتر وجود دارد  که ماشین‌های سواری یا مینی بوس می‌توانند درآن تردد کنند و تا چشمه اول را با ماشین بروند و ازآنجا صعود را آغاز کنند که سرپرست برنامه با ارزیابی زمان لازم ترجیح دادند از مسیر امامزاده بوره برنامه رو شروع نمایند.

ساعت ۹:۲۰ از امامزاده و ارتفاع ۲۳۲۵ متری شروع به حرکت کردیم.

گروه در کنار امامزاده بوره
گروه در کنار امامزاده بوره

بعد از گذر از باغات میوه و عبور از اولین چشمه، طی تقریبا یک‌ساعت و سی دقیقه ، ساعت ۱۰:۵۵ دقیقه به چشمه دوم رسیدیم. (مسیر امام‌زاده تا چشمه دوم حدود یک ساعت و نیم می‌باشد که اگر تا چشمه اول با ماشین طی شود حدود یک ساعت از این زمان کم می‌شود)

مسیر امام زاده تا چشمه

با توقف در کنار چشمه و استراحتی ۱۰ دقیقه‌ای (ساعت ۱۱:۰۵ دقیقه ) از دره‌ی سمت راست چشمه مسیر را ادامه داده تا به یال رسیده و در ادامه از طریق خط‌رأس به سمت قله حرکت کنیم.

چشمه دوم(ارتفاع ۲628 متر)
چشمه دوم(ارتفاع ۲۶۲۸ متر)

لازم به ذکر است در طول فصول خشک سال مسیر صعود دارای پاکوب بوده و کاملا مشخص است اما در فصل زمستان به دلیل پوشش زمین از برف بهتر است با کمک راهنمای محلی آشنا به منطقه و یا ترک جی‌پی‌اس مسیر را طی کرد.

دره سمت راست چشمه و شروع صعود
دره سمت راست چشمه و شروع صعود

بعد از بالا آمدن از دره حدود ساعت ۱۱٫۴۱ دقیقه به یال رسیدیم. در این قسمت بخاطر باد و تمیز بود هوا که بدون گرد و غبار بود به راحتی می‌توانستیم بام ایران زمین، قله دماوند را ببینیم. همچنین در طول مسیر چهار میله بلند قرار دارد که هدایت‌گر مطمینی برای کوهنوردانی که جی‌پی‌اس یا راهنما ندارند می باشد و مسیر صعود را در شرایط جوی مه‌آلود مشخص می‌کنند. در این قسمت اولین میله قرار داشت. با ادامه مسیر بر روی یال ساعت ۱۲ ظهر با توجه به توان اعضای گروه و همچنین گذشت حدود یک ساعت از شروع حرکت، سرپرست برنامه اعلام استراحت کردند. در اینجا نیز دومین میله مسیر رو می‌توان دید.

بعد از ۱۰ دقیقه استراحت به مسیر ادامه دادیم و ۱۲٫۳۰ دقیقه روی خط‌الر‌أس قرار گرفتیم و مسیر حرکت به سمت قله را طی کردیم. در تمام مسیر پیمایش بر روی خط‌الرأس نمایی زیبا از قله دماوند را در سمت چپ داشتیم که مشاهده آن بسیار لذت بخش بود.

نمایی از قله دماوند از روی گردنه قله برف‌انبار
نمایی از قله دماوند از روی گردنه قله برف‌انبار
مسیر صعود قله و شیب یال
مسیر صعود قله و شیب یال

سمیرغ 1

در طول مسیر همچنان میله‌های بلند برای اطمینان کوهنوردان قرار داشت. یال کوه پوشیده از برف بود و با گذراندن مسیر ساعت ۱۳:۴۴ دقیقه به قله رسیدیم (جی‌پی‌اس ارتفاع ۳۲۳۲ متر را نشان داد). برخی دیگر از همنوردان نیز با ۱۵ دقیقه تأخیر و به همراهی سرپرست برنامه به قله رسیدند. همنوردان بعد از انداختن عکس‌های یادگاری و ثبت حضورشان برروی قله به دلیل سرمای هوا و وزش باد شدید به سمت جانپناه که چندمتر پایین‌تر از قله ساخته شده است رفته و به استراحت و صرف نهار پرداختند. جانپناه ظرفیت تقریبا ۵۰ نفر را داشت و علاوه بر گروه ما کوهنوردان دیگری از استان‌های یزد و قزوین نیز حضور داشتند.

فضای داخل جانپناه

بعد از حدود یک‌ساعت استراحت، مجدد به سمت قله برگشته و عکس دسته‌جمعی بر روی قله انداخته و ساعت ۱۴:۵۰ دقیقه شروع به برگشت کردیم.

گروه بوم‌گرد بر روی فله برف‌انبار
گروه بوم‌گرد بر روی فله برف‌انبار

مسیر برگشت گروه همان مسیر صعود بود و به دلیل پوشیده بودن مسیر از برف و یخ و خطر سرخوردگی به دستور سرپرست برنامه، همه‌ی همنوردان از کرامپون و یخ‌شکن استفاده کردند. ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه به چشمه رسیدیم و در آنجا توقفی برای کم کردن لباس‌ها و استراحتی کوتاه داشتیم.

سمیرغ 1- پایان سفر

ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه به امامزاده و محل توقف اتوبوس رسیده و حدود ساعت ۱۷:۴۵ دقیقه به سمت تهران حرکت کردیم و با توقفی نیم ساعته در مجموعه مهروماه ساعت ۱۰:۵۰ دقیقه شب به مجددا” به چهار راه پارک وی رسیدیم.

مسیر طی شده که توسط جی‌پی‌اس ثبت شده است
مسیر طی شده که توسط جی‌پی‌اس ثبت شده است

 

تدوین گزارش: حدیث میرزامحمدی

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=15242

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.