• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
1

اولین صعود پس از ۱۸ سال

  • کد خبر : 62123
  • 18 آبان 1400 - 13:51
اولین صعود پس از ۱۸ سال
بام نیوز: 18سال قبل در پاییز ۲۰۰۳ "جان وارکو"، "یان پارنل" و "کنتون کول" از بریتانیا اولین صعود موفق خط‌الراس جنوب غربی آناپورنا III باارتفاع ۷۵۵۵ متر را باموفقیت انجام دادند. بدون پشتیبانی شرپا و بهره‌گیری از کپسول اکسیژن!

به گزارش بام نیوز، ۱۸ سال قبل در پاییز ۲۰۰۳ “جان وارکو”، “یان پارنل” و “کنتون کول” از بریتانیا اولین صعود موفق خط‌الراس جنوب غربی آناپورنا III باارتفاع ۷۵۵۵ متر را باموفقیت انجام دادند. بدون پشتیبانی شرپا و بهره‌گیری از کپسول اکسیژن!

این درحالی است که روز گذشته خبر صعود یال جنوب شرقی این کوه منتشر شد. یعنی ۱۸ سال پس از صعود بریتانیایی‌ها، تیمی سه نفره از اکراین موفق به صعود این کوه شده!

یعنی درحالی که در این مدت صدها نفر برفراز قلل ۸۰۰۰ متری ایستادند، هیچ کوه‌نوردی تلاشی موفقی را برای صعود این قله مرتفع و زیبا نداشته! به راستی کوه‌نوردی دنیا به کدام سو می‌رود؟!

کنتون کول می‌گوید: آناپورنا III مرا از نظر روحی و جسمی فراتر از آنچه تصور می‌کردم به پیش برد. تلاش فیزیکی برای حمل بار، توان‌فرسا بود. فشار روانی زیادی را تحمل کردیم و در مدت ۸ روز قله را به سبک آلپی (سبکبار) صعود کردیم. این صعود مرا به مسیری جدید فرستاد… به طور خلاصه، من را در جایی که امروز ایستاده‌ام (خوب یا بد) قرار داد.

من بسیار شک دارم که “نیکیتا بالابانوف”، “میخائیل فومین” و “ویاچسلاو پولژایکو” که در ۶ نوامبر بر بلندای آناپورنا III ایستادند، به صعود بعدی یا قرارداد حامی مالی خود فکر می‌کردند و احتمالا آنها درگیر این بودند که چگونه می‌خواهند از کوه پایین بیایند.

من به دستاورد خود در سال ۲۰۰۳ افتخار می‌کنم و امیدوارم سه جوان اوکراینی نیز همین‌طور باشند.

من به افتخار شما پسرها کلاه از سر برمی‌دارم!

 

پی نوشت

– کنتون کول سابقه ۱۵ بار صعود اورست را درکارنامه دارد.

– اولین صعود آناپورنا III به سال ۱۹۸۱ باز می‌گردد.

– دیوید لاما در سال ۲۰۱۶، مستندی از تلاش ناموفق خود از مسیر جنوب شرقی به همراه هانس‌یورگ آئیر و الکس بلومل تهیه کرد که برنده بهترین فیلم کوه‌نوردی آمریکا شد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=62123

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.