• امروز : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 10 May - 2024
کل اخبار 24720
1

باتل‌نک و قله کی۲

  • کد خبر : 26184
  • 26 بهمن 1399 - 17:42
باتل‌نک و قله کی۲
بام نیوز: با وجود تمام خطرات، این محل همچنان از نظر فنی آسان‌ترین و سریع‌ترین مسیر دسترسی به قله است.

به گزارش بام نیوز، باتل‌نک طی سال‌ها شاهد مرگ و میرهای بسیاری درمسیر صعود قله دومین کوه بلند جهان کی۲ بوده است. یکی از هر ۴ کوه‌نورد فاتح قله هرگز از کوه K2 بازنمی‌گردد و بیشتر آنها فقط در اینجا، باتل‌نک یا در نزدیکی آن جان خود را از دست می‌دهند.

اما با وجود این حقیقت تاسف بار، در کوهی که خطرناک‌تر از اورست است، مسیر باتل‌نک، هم آسان‌ترین و هم کوتاه‌ترین راه برای دسترسی قله و بازگشت از آن است!

این روزها بارها نام باتل‌نک Bottleneck در مسیر دسترسی به قله K2 به گوشتان خورده. ازاین‌قسمت به عنوان خطرناک‌ترین بخش K2 برای دسترسی کوه‌نوردان به قله دومین کوه مرتفع دنیا یاد می‌شود.

باتل‌نک گذرگاهی باریک است که در شرق قله باانبوهی از برج‌های یخی احاطه شده. این منطقه تنها ۴۰۰ متر (۱۳۰۰ فوت) پائین‌تر از قله قرار دارد و کوه‌نوردان برای عبور از آن باید حدود ۱۰۰ متر (۳۳۰ فوت) را در زیر برج‌های یخی عبور کنند. با توجه به ارتفاع ۸۲۰۰ متر (۲۶۹۰۰ فوت)، و شیب ۵۰ تا ۶۰ درجه، این بخش خطرناک‌ترین قسمت مسیر است.

به نقل از سایت AdventureStats سیزده مورد از ۱۴ مورد مرگ در بازگشت از قله K2 در باتل‌نک یا نزدیک به آن اتفاق افتاده است.

با وجود تمام خطرات، این محل همچنان از نظر فنی آسان‌ترین و سریع‌ترین مسیر دسترسی به قله است. اکثر کوه‌نوردان استفاده از آن را برای کمترین زمان مورد نیاز در گذر از ارتفاع ۸۰۰۰ متر (۲۶۰۰۰ فوت) (منطقه مرگ) انتخاب می‌کنند. مسیر استاندارد، گرده ابروزی (SE) و همچنین مسیر سزن (SSE Ridge، که به SE Ridge می‌پیوندد) و مسیر آمریکایی‌ها در NE Ridge (تراورس در سراسر E Face to SE Ridge)، همه از طریق باتل‌نک به قله می‌رسند.

کوهنوردانی که به باتل‌نک نزدیک می‌شوند، عبور رااز یک شانه شروع می‌کنند، وباگذر از پائین ارتفاع ۸۰۰۰ متر، جایی که معمولاً بالاترین کمپ قرار دارد، انتهای پایینی دهلیز به سمت جنوب کوه می‌ریزد و به تدریج تا ۶۰ درجه‌ای پایین میدان یخ می‌رسد. بالا رفتن از میدان یخ که ده‌ها متر بالا می‌رود امکان پذیر نیست، اما باید در میدان یخ ۱۰۰ متر (۳۳۰ فوتی) به سمت چپ حرکت کنید تا امکان عبور از میدان یخ ایجاد شود.

با سنگ‌نوردی از پرتگاه‌های سمت چپ امکان عبور از دهانه مسیر نیز وجود دارد. اما با توجه به دشواری فنی، این عبور فقط یک بار انجام شده است، آنهم توسط «فریتز وایسنر» و «پاسانگ داوا لاما شرپا» درسال ۱۹۳۹ درتلاش تیم آمریکایی‌ها.

در ۴ آگوست ۲۰۰۹ نیز «دیو واتسون» به اولین نفری تبدیل شد که در باتل‌نک اسکی کرد.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=26184

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.