• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
2
اموزشی:

بازی ذهن : افزایش انگیزه در کوهنوردی

  • کد خبر : 5526
  • 21 آبان 1399 - 8:50
بازی ذهن : افزایش انگیزه در کوهنوردی
کوهنوردی:زمانی که ما انگیزه داریم، تمرین می کنیم و آموزش می بینیم تا توانمندی های بالقوه را به ظهور برسانیم.

 

یک مساله دشوار برای بیشتر ورزشکاران حفظ انگیزه است: حفظ انگیزه برای شروع، تمرین و ممارست و پافشاری تا زمانی که به اهداف خود دست یابید. از نظر برخی کارشناسان این امر سه عامل وجود دارند که بر عملکرد ورزش کار تاثیر می گذارند: توانایی، رقابت و انگیزه. انگیزه تنها فاکتوریست که شما مجبور به کنترل آن هستید. توانایی یا استعداد (بدنی، ذهنی، تاکتیک) چیزی است که با آن متولد شده اید. سایر عوامل خارجی هم در کوهنوردی وجود دارند که روی عملکرد تاثیر میگذارند مانند وضعیت هوا، کوه، که البته خارج از کنترل می باشند. این عوامل را تنها میشود پیش بینی کرد و برای رویارویی با آنها آماده شد. این انگیزه است که به عنوان یک عامل کلیدی موفقیت می توان به آن غلبه یافت.

زمانی که ما انگیزه داریم، تمرین می کنیم و آموزش می بینیم تا توانمندی های بالقوه را به ظهور برسانیم. در واقع سهم توانمندی و استعداد در فرد به پشتوانه انگیزه می تواند بر اثر تمرین و ممارست تبلور پیدا کند. اما سوال این است که چگونه باید انگیزه را در پی روزها تمرین و در طی فرآیند رشد حفظ کرد و اینکه چگونه می توان از دستاوردهای هر سال تمرین و تلاش را حفظ کرده و به سال بعد منتقل نمود؟

 

راهکارها برای افزایش انگیزه در کوهنوردی
برنامه ریزی علمی و عملی

برنامه ریزی درست بر اساس توانمندی ها و امکانات اهمیت زیادی دارد. این درست است که اهداف باید چالشی باشند، اما چالشی بودن هم حد و مرز خودش را خواهد داشت. در واقع تعریف هدف با یک پله چالش معقول است. مثلا سنگنوردی که درجه ۵.۱۱ صعود میکند مسیرهای با درجه ۵.۱۲ را به عنوان پروژه یا چالش انتخاب کند. یا صعود زمستانی دو روزه برای کسی که فقط سابقه صعودهای یکروزه زمستانی را دارد منطقی است، اما بلندپروازی بیش از حد میتواند به فشار تمرین و از بین رفتن انگیزه در کوهنوردی ختم شود. #ضمنا برنامه تمرینی باید روی نقاط ضعف و نقاط اهرمی تمرکز کند که باعث رشد میشود و عدم درجا زدن میتواند روی انگیزه تاثیر مثبت بگذارد.

ارزیابی
باید به ارزیابی تمرین بپردازید و بفهمید که چه کاری درست و چه کاری را غلط انجام میدهید. #باید توجه داشت که هر تغییری در برنامه ریزی تمرینی عواقب خود را دارد. اضافه کردن بیش از حد فشار و یا حجم تمرین می تواند به بیش تمرینی یا افسردگی یا آسیب دیدگی بیانجامد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=5526

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.