• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
1

باید و نباید های ورزش کردن در شرایط اپیدمی کرونا

  • کد خبر : 54329
  • 26 شهریور 1400 - 22:04
باید و نباید های ورزش کردن در شرایط اپیدمی کرونا
انجمن پزشکی کوهستان ایران: ورزش منظم در درازمدت باعث تقویت سیستم ایمنی و محافظت در برابر عفونت‌های ویروسی می‌گردد، در عین حال، بلافاصله پس از یک جلسه ورزشی، مخصوصا اگر پرفشار و سنگین باشد، سیستم ایمنی در وضعیت ضعیف و آسیب‌پذیری قرار می‌گیرد.

ورزش منظم در درازمدت باعث تقویت سیستم ایمنی و محافظت در برابر عفونت‌های ویروسی می‌گردد، در عین حال، بلافاصله پس از یک جلسه ورزشی، مخصوصا اگر پرفشار و سنگین باشد، سیستم ایمنی در وضعیت ضعیف و آسیب‌پذیری قرار می‌گیرد.

بنابراین لازم است در این روزها که ویروس کرونا شایع شده است، جهت کمک به پیشگیری از ابتلای به این ویروس، این نکات را رعایت کنیم:

اگر احساس ضعف، خستگی، بدن درد، سردرد، گلودرد، گرفتگی بینی و کاهش حس بویایی دارید و یا سرفه، عطسه و تنگی نفس دارید تا رفع کامل این علائم از هرگونه فعالیت ورزشی پرهیز کنید.

چنانچه احساس داغی بدن دارید روزی ۲ بار درجه حرارت خود را چک کنید، اگر با چک کردن مشخص شد که تب دارید، هیچگونه فعالیت ورزشی نداشته باشید (در زمان شیوع کرونا، ترجیحا تا ۲ هفته استراحت کنید).

چنانچه هیچکدام از علائم فوق را ندارید و کاملا سرحال و شاداب هستید می‌توانید با رعایت اصول زیر ورزش کنید:

مدت زمان تمرین، نباید بیش از ۱ ساعت به طول انجامد.

جلسه تمرین را به ۲ قسمت در روز با حداقل فاصله ۳ ساعت تقسیم کرده و در این فاصله زمانی، استراحت کافی همراه با مصرف مایعات فراوان داشته باشید.

شدت تمرین نباید بیش از ۸۰ درصد حداکثر ظرفیت و توان شما باشد (در ورزش هوازی و ورزش قدرتی).

تمرینات ترکیبی پرفشار مثل کراس فیت به دلیل شدت بالا، در این دوران توصیه نمی‌شود.

مصرف سیگار و قلیان به علت افزایش احتمال انتقال ویروس و نیز ضعف در تبادل اکسیژن سیستم تنفسی ممنوع می‌باشد، همچنین مصرف سیگار و دخانیات از ۱ ساعت قبل از فعالیت فیزیکی و تا ۲ ساعت پس از آن، سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند و تأکید مضاعف بر ممنوعیت آن می‌شود.

رژیم و محدودیت غذایی که باعث کاهش وزن شود به ویژه اگر همراه با فعالیت ورزشی باشد، باعث تضعیف سیستم ایمنی شده و توصیه نمی‌شود.

خواب و استراحت مناسب و کافی جهت ریکاوری بدن بیشتر از هر زمان لازم است چرا که کمبود خواب، بخصوص همزمان با فعالیت ورزشی، سیستم ایمنی را به شدت ضعیف و مستعد ابتلا به ویروس می‌کند.

لازم به ذکر است موارد فوق برای ورزشکاران حرفه‌ای و کسانی که در طول ماه‌های قبل، سابقه ورزش منظم داشته‌اند گفته شد.
دکتر آقایی افشار

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=54329

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.