• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل اخبار 24678
1

به بهانه زادروز «دنیس اوربکو» جنگجوی یخی

  • کد خبر : 48916
  • 08 مرداد 1400 - 3:31
به بهانه زادروز «دنیس اوربکو» جنگجوی یخی
بام نیوز: «اروبکو» در انجام صعودهای سرعتی نیز از توانایی فوق‌العاده‌ای برخوردار است. او در سال ۲۰۰۶ در مسابقات سرعت کوه «البروس» (بام اروپا) با زمان ۳ ساعت و ۵۵ دقیقه این کوه را صعود کرد و برنده این رقابت شد.

به گزارش بام نیوز، «دنیس ویکتورویچ اروبکو» کوه‌نورد نامدار روس و شهروند قزاقستان و لهستان، متولد ۲۹ جولای ۱۹۷۳ است. او با ۲۲ صعود هشت‌هزاری شامل دو صعود هشت‌هزاری زمستانی (ماکالو و گاشربروم ۲)، گشایش ۵ مسیر جدید در هیمالیا (برودپیک، ماناسلو، چوآیو، کانگجن‌چونگا و گاشربروم ۲)، صعود به همه قله‌های هشت‌هزاری بدون کپسول اکسیژن، یک کلنگ طلایی و ۳ کلنگ طلایی آسیا از پرافتخارترین کوه‌نوردان جهان است.

«اروبکو» در انجام صعودهای سرعتی نیز از توانایی فوق‌العاده‌ای برخوردار است. او در سال ۲۰۰۶ در مسابقات سرعت کوه «البروس» (بام اروپا) با زمان ۳ ساعت و ۵۵ دقیقه این کوه را صعود کرد و برنده این رقابت شد. نفر دوم این مسابقه ۴۰ دقیقه بعد از وی به قله رسید. او همچنین رکورددار صعود سرعتی کوه «خان‌تانگری» به ارتفاع ۷۰۱۰ متر است.

کارهای خارق‌العاده او به همین‌ها محدود نمی‌شود. او در سال ۱۹۹۹ فقط در مدت ۴۲ روز به پنج کوه بالای هفت‌هزار متر شوروی سابق صعود کرد و عنوان پلنگ برفی را تصاحب کرد.

«اروبکو» از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۸ به طور رسمی حداقل ٦ بار برای شرکت در عملیات امداد در کوه‌های مرتفع هیمالیا و قراقروم برنامه شخصی خود را متوقف کرد؛
سال ۲۰۰۱ در لوتسه
سال ۲۰۰۲ در شیشاپانگما
سال ۲۰۰۲-۲۰۰۳ در K2
سال ۲۰۰۳ در برودپیک
سال ۲۰۰۸ در آناپورنا
سال ۲۰۱۸ در نانگاپاربات
او در سال ۲۰۱۹ نیز فقط در یک هفته در سه عملیات امداد در منطقه گاشربروم شرکت کرده است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=48916

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.