• امروز : سه شنبه, ۸ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 27 February - 2024
کل اخبار 24581
2

به دنبال مسیر ایمن و جدید در اورست

  • کد خبر : 62882
  • 27 آبان 1400 - 0:25
به دنبال مسیر ایمن و جدید در اورست
بام نیوز: «مارک باتارد» کوه‌نوردی نامدار فرانسوی به دنبال مسیری ایمن برای صعود اورست از آبشار یخی است.

به گزارش بام نیوز،  در سال ۱۹۸۸ «مارک باتارد» با صعود به اورست در مدت ۲۲.۵ ساعت، رکورد سرعت بام دنیا را شکست. اینک در آستانه ۷۰ سالگی او برای صعود مجدد به بام جهان بازخواهد گشت.

این بار باتارد می‌خواهد پیشگام در یافتن مسیری جدیدی باشد که معتقد است زندگی‌ها را نجات می‌دهد. او ادعا می‌کند که یک مسیر جایگزین در اطراف آبشار یخی بدنام خومبو وجود دارد. اگر چنین است، این مسیر انحرافی نجات بخش، ممکن است به میراث او تبدیل شود.

صعود کامل در بهار ۲۰۲۲ انجام خواهد شد، اما باتارد می‌خواهد بخشی از مسیر را جستجو کند و در چند هفته آینده شروع به تعمیر طناب‌ها خواهد کرد.

اولین سفر ساجد به نپال

تیم فنی این اکسپدیشن شامل «پاسنگ نورو» شرپا و «ساجد صدپارا» از پاکستان هستند. باتارد در ابتدا قصد داشت با پدر ساجد، «علی صدپارا» راهی این سفر شود. اما علی زمستان گذشته در K2 کشته شد. پس صدپارای کوچکتر جای او را گرفته است.

«ساجد صدپارا» پس از انجام کارهای مقدماتی اورست، در نپال می‌ماند تا با «الکس تکسیکون» و «سیمون مورو» در زمستان برروی ماناسلو تلاش کند. او دو بار به قله K2 صعود کرده است اما این اولین سفر او به نپال می‌باشد. او اخیرا تولد ۲۳ سالگی خود (متولد ۱۹۹۸) را در سفر به نامچه بازار جشن گرفت. ساجد اینک از اولین نگاهش به قله اورست لذت می‌برد.

«جرارد منارد» راهنمای کهنه کار و دو راهنمای جوان مشتاق «لوسین بوکانسو» و «یوریک ویون»، دکتر «نادین لابورد«، پسر باتارد، آلن و همسرش «دنی دی آلمیدا» نیز به باتارد می‌پیوندند.

باتارد فکر می‌کند که می‌توان از سمت راست آبشار یخی بالا رفت. این مسیر در امتداد یک آبشار صخره‌ای در نزدیکی جبهه نوپتسه، تا کم‌غربی امتداد میابد. با این حال در نگاه نخست، به نظر می‌رسد هیچ راه جایگزین مناسبی برای بالا رفتن از کمپ اصلی وجود ندارد. هیچ کس دیگری نیز وجود چنین انحرافی در مسیر عادی را تایید نکرده است.

عبور از آبشار یخی با روش ویافراتا!

باتارد به سایت ExplorersWeb توضیح داد که در بهار گذشته طی یک پرواز بالگرد این مسیر را کشف کرده است. او پس از شناسایی مسیر از روی زمین، جزئیات بیشتری را به اشتراک خواهد گذاشت. اما تأیید می‌کند که آنها مایلند تا جایی که ممکن است کمپ اصلی را در ابتدای مسیر جدید ایجاد کنند. گزارش‌های دیگر حاکی از آن است که هدف نهایی آن‌ها ایجاد یک مسیر عبور دائمی از طریق روش ویافراتا است، البته در صورتی که مسیر انحرافی امکان‌پذیر باشد!

 

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=62882

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.