• امروز : جمعه, ۱۱ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Friday - 1 March - 2024
کل اخبار 24585
2

بیانیه گردهمایی حادثه ۵ دی ماه ۱۳۹۹

  • کد خبر : 67800
  • 16 دی 1400 - 22:41
بیانیه گردهمایی حادثه ۵ دی ماه ۱۳۹۹
انجمن پزشکی کوهستان ایران: گردهمایی بررسی حادثه ۵ دی ماه ۱۳۹۹ در روز پنج شنبه 2 دی ماه در آکادمی ملی المپیک با حضور جمعی از مسئولین کارشناسان و خبرگان کوهنوردی و امداد و نجات برگزار شد.

گردهمایی بررسی حادثه ۵ دی ماه ۱۳۹۹ در روز پنج شنبه ۲ دی ماه در آکادمی ملی المپیک با حضور جمعی از مسئولین کارشناسان و خبرگان کوهنوردی و امداد و نجات برگزار شد.

بیانیه گردهمایی حادثه ۵ دی ماه ۱۳۹۹:

حوادث روز پنجم دیماه سال ۱۳۹۹ بس غم انگیز و دلخراش بودند، در این روز زخمی جانکاه  بر پیکر و روان کوهنوردی کشورمان نشست. شاید سال‌ها بگذرد، ولی واژه پنجم دی در جامعه کوهنوردی همواره زخم دل‌ها را تازه کند. ۵ دیماه روزی بود که صبحش با خنده شروع شد اما ظهرش به سختی و شبش با اشک به پایان رسید.

روزی که شاهد از دست دادن ۱۲ همنوردمان بودیم که در میان آنها دو نفر هیمالیا نورد، دو جوان نخبه کشوری ، یک شخصیت علمی و یک فعال مدنی نیز بودند.

اگر چه هشدارها و اطلاع‌رسانی‌ها صادر شده بود، ولی باز عده زیادی در ارتفاعات بودند. روزی که علی‌رغم تمامی تذکرات باز هم شاهد عدم توجه برخی کوه‌نوردان بودیم و نتیجه آن تکرار حوادث گذشته بود!
بروز این گونه حوادث برای اولین بار نبوده و چه تلخ است که آخرین بار هم نخواهد بود! اما باید تلاش کرد که اخبار چنین حوادثی کمتر و کمرنگ‌تر شود. باید باور داشت که می شود و تلاش کرد.

تلاش می‌کنیم آگاهی و اقدام صحیح در جامعه کوهنوردی صورت بپذیرد.

بی‌شک افزایش دانش و بکارگیری آن در تمام سطوح، درمانی برای این درد است.
آموزش کاربردی و عملیاتی، که ایمنی را در انجام هر فرایندی در کوهستان به ارمغان می‌آورد.

بدون تردید برای پیشگیری از حوادث مشابه حضور و همکاری کلیه دستگاه‌های مربوطه الزامی می‌باشد. و چه بسا نبود و کمرنگ شدن هر کدام از سازمان‌هایی که امروز در کنارمان حضور دارند، می‌تواند حادثه‌ای تلخ را دوباره تکرار کند و شاید بار دیگر مجبور شویم دور هم جمع شویم و باز درباره حادثه‌ای تلخ‌تر صحبت کنیم! پس امروز که در اینجا همه مدیران و عزیزان حضور دارند، بیایید با هم متعهد شویم که تمام تلاش خود را جهت پیشگیری از حوادث انجام می‌دهیم، در کوهستان و یا هر حادثه‌ای طبیعی یا غیرطبیعی…

با عنایت به موارد مطرح شده در جلسه امروز و به منظور کاهش بروز اینگونه حوادث پیشنهاد می شود:

۱.با توجه به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، مدیریت واحد امداد و نجات کوهستان بر عهده هلال احمر می‌باشد و سایر ارگان‌ها همیار ایشان می‌باشند و می‌بایست هر امدادی در کوهستان با مدیریت جمعیت هلال احمر انجام پذیرد.

۲.هیات کوهنوردی استان تهران در تشکیل ستادهای اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان پر رنگ‌تر و با جدیت فعالیت نماید و با توجه به اینکه این فعالیت به صورت داوطلبی می‌باشد لذا لازم است بودجه لازم جهت حمایت مادی و تجهیزاتی و آموزشی در خصوص فعالیت این داوطلبان تامین شود.

۳. افرادی که در شرایط اعلام اخطار هواشناسی و اعلام مسدودی مسیر، اقدام به صعود می‌کنند چنانچه حادثه‌ایی ایجاد نمایند، امکان پیگیری حقوقی برای‌ سازمان‌های دخیل در این امر میسر گردد، که پلیس محترم کوهستان به عنوان بازوی اجرایی و ضابط قضایی امکان مداخله داشته باشد.

۴. سازمان مدیریت بحران در خصوص حمایت‌های تجهیزاتی و مالی امدادگران هلال احمر، اهتمام بیشتر نماید، تا در مواقع بحران، امدادی با کیفیتی بالاتر انجام گیرد.
امید است که با توجه به موارد مطرح شده نشست تخصصی حادثه پنجم دی، منبعد شاهد افزایش ایمنی صعود و کاهش حوادث کوهنوردی کشور باشیم.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=67800

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.