• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
4

ترغیب به زراعت چوب یک راه مؤثر برای ممانعت از قاچاق چوب

  • کد خبر : 52129
  • 12 شهریور 1400 - 7:13
ترغیب به زراعت چوب یک راه مؤثر برای ممانعت از قاچاق چوب
بام نیوز: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: در راستای اجرای تأمین چوب، بیش از ۳۸۵ هزار اصله نهال صنوبر و اکالیپتوس در نهالستان خصوصی و دولتی استان تولید شده تا در فصل کاشت به‌صورت رایگان در بین مجریان و بهره‌برداران محلی توزیع ‌شود.

عبدالرحیم لطفی با اعلام این خبر اظهار کرد: این طرح در ۵۰۰ هکتار از زمین‌های گلستان اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه درختکاری در استان تنها به اسفندماه منتهی نشده است، افزود: بعد از انتخاب محدوده‌های مستعد برای جنگل‌کاری و توسعه جنگل، این مهم با مشارکت آبخیزنشینان و جوامع محلی، توسط تشکل‌های تخصصی منابع طبیعی و آبخیزداری و پیمانکار بخش خصوصی عملیات جنگل‌کاری و غنی سازی جنگل با بذر و نهال گونه‌های بومی و سازگار با اقلیم در سطح استان انجام می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی گلستان تأکید کرد: با توجه ظرفیت قانونی ایجاد شده به استناد بند ب ماده ۲۹ قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور برای تشکل‌های تخصصی منابع طبیعی شامل فارغ‌التحصیلان و بهره‌برداران محلی شهرستان مجوز لازم صادر و از آنها در عملیات‌های مرتبط با منابع طبیعی و آبخیزداری استفاده شده است.

به گزارش بام نیوز به نقل از منابع طبیعی گلستان، لطفی با بیان اینکه راهکارهای مختلفی برای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی پیشنهاد می‌شود، گفت: یکی از مؤثرترین راه‌ها برای ممانعت از قاچاق چوب و صدمه جبران‌ناپذیر به طبیعت، ترغیب علاقه‌مندان به زراعت صنوبر و بهره‌برداری از آن در صنعت چوب است.

وی خاطرنشان کرد: با زراعت چوب می‌توان از راه قانونی و بدون هرگونه تخلف، درآمدزایی داشت همچنین چوب موردنیاز بازار را تأمین و برای چند نفر هم اشتغالزایی کرد چون در واقع کاشت صنوبر فرصت تازه‌ای برای تنوع‌بخشی به درآمد و تولیدات کشاورزی محسوب می‌شود.

 

مدیرکل منابع طبیعی گلستان بیان کرد: اگر به موضوع زراعت چوب توجه کافی نشود با کمبود مواد سلولزی در آینده مواجه خواهیم شد لذا برای حفظ اکوسیستم مناطق مختلف درختکاری باید توسعه یابد.

 

لطفی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری، استمرار و تلاش در کار و نگاه درست به آینده یکی از ملزومات کشاورزی موفق است، گفت: برای رسیدن به سود بالا در صنوبر کاری باید سرمایه حداقل ۲ سال و حداکثر هشت سال در این کار باقی بماند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=52129

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.