• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
5

ترفندهای کمپینگ

  • کد خبر : 48420
  • 01 مرداد 1400 - 18:51
ترفندهای کمپینگ
بام نیوز: برای داشتن خواب راحت در کمپینگ سعی کنید در طول روز حسابی کوهنوردی کنید، در طبیعت گشت بزنید و حتی در صورت تمایل و امکان شنا کنید. در این حالت هم حسابی از سفرتان لذت می‌برید و هم شب با خستگی شیرین به راحتی به خواب می‌روید.

در شب‌مانی‌های کوتاه‌مدت، بهتر است فقط لوازم ضروری را از کوله خارج کنید و پس از استفاده، مجددا در کوله قرار دهید تا صبح روز بعد زمان کمتری صرف جمع کردن وسایل کنید.

دیواره‌ داخلی چادر را در زمان بارندگی و تعرق لمس نکنید، زیرا سطح داخلی چادر شروع به چکه می‌کند.

بهتر است در زمان استراحت در چادر، یک چراغ قوه یا چراغ پیشانی، یک قمقمه و هر آنچه را که ممکن است در شب به آن نیاز پیدا کنید در دسترس قرار دهید.

یادتان باشد معمولاً در طبیعت باید آماده‌ تغییرات ناگهانی هوا باشید. در اکثر محیط‌های طبیعی، باید آمادگی سرمای شبانه را داشته باشید.

با لباس مرطوب (حتی رطوبت خیلی کم) داخل کیسه‌ خواب نروید. چون باعث می‌شود بیشتر احساس سرما کنید.

تا جای ممکن با لباس کم و راحت داخل کیسه خواب بروید. لباس‌های حجیم و گرم باعث می شوند داخل کیسه خواب عرق کنید و در نتیجه لباس‌های‌تان مرطوب شود و احساس سرما کنید.

برای داشتن خواب راحت در کمپینگ سعی کنید در طول روز حسابی کوهنوردی کنید، در طبیعت گشت بزنید و حتی در صورت تمایل و امکان شنا کنید. در این حالت هم حسابی از سفرتان لذت می‌برید و هم شب با خستگی شیرین به راحتی به خواب می‌روید.

عدم برپایی چادر در زیر درختان. این عمل هر چند که در ابتدا مانع ریزش نزولات جوی بر روی چادر می‌شود؛ ولی در صورت بارندگی و تشکیل قطرات بزرگتر بر روی برگ درختان و ریزش آن ها بر روی چادر، باعث خیس شدن بیشتر آن می‌گردد.

عدم برپایی چادر در مسیر حرکت حیوانات وحشی منطقه و در نظر گرفتن فاصله‌ی مطمئن عدم دسترسی حیوانات اهلی.

داشتن دسترسی مناسب به آب آشامیدنی.

در معرض دید بودن محل استقرار، به امنیت و احتمالاً راحتی جستجو برای گروه‌های امداد و نجات کمک خواهد کرد.

محل چادر می‌بایست در معرض خطر ریزش سنگ، بهمن و … نباشد.

چادر حتی‌المقدور نباید در مسیر رفت و آمد کوه‌نوردان دیگر یا افراد محلی قرار گیرد.

استفاده از زیرانداز مناسب (sleeping pad) برای جلوگیری از نفوذ سرمای زمین به کیسه خواب (sleeping bag) و نرمی بیشتر محل استراحت.

دیواره‌ی داخلی چادر را در زمان بارندگی و تعرق لمس نکنید، زیرا سطح داخلی چادر شروع به چکه کردن می‌کند.

رعایت نظافت کامل در محل استقرار، بالاخص داخل چادر.

انتقال کفش ها، کوله، کیسه خواب و هر وسیله‌ی دیگر به داخل چادر برای جلوگیری از نفوذ باران، رطوبت شب هنگام مناطق کوهستانی، ورود جانوران گزنده‌ی کوچک و سرقت احتمالی آن.

در صورتیکه مجبور به قرار دادن وسایل در خارج از چادر باشیم، این کار باید به نحوی انجام شود که امکان ورود جانوران گزنده و آب باران به داخل آنها منتفی شود. مثلاً کفش ها را در کیسه‌ای محکم قرار دهید، در کوله‌ها را ببندید و کیسه خواب را جمع کرده و در کیسه مخصوص بگذارید و فراموش نکنید که قبل از پوشیدن لباس ها و کفش ها آنها را خوب تکان دهید.

بهتر است در زمان استراحت در چادر، یک چراغ قوه یا چراغ پیشانی یک قمقمه و هر آنچه را که ممکن است در شب بدان نیاز پیدا کنید، طوری در دسترس قرار دهید که در تاریکی مطلق نیز قادر به استفاده از آن ها بوده و به راحتی آن ها را بیایید.

در هوای سرد و در کیسه خواب معمولاً سرما از قسمت انتهایی نفوذ کرده و موجب آزار می‌گردد. به پا کردن جوراب گرم و خشک (ترجیحاً جوراب پر) و به دست کردن یک جفت دستکش در طول شب کمک به سزایی می‌کند.

در شب‌مانی‌های کوتاه مدت و بین راهی (یک شب)، بهتر است که فقط لوازم ضروری را از کوله خارج و پس از استفاده، مجدداً در کوله قرار دهیم؛ تا اولاً صبح روز بعد زمان کمتری صرف برچیدن وسایل شود، ثانیاً در صورت وقوع خطر، احتمال نجات وسایل بیشتر گردد، ثالثاً در فضای خلوت و مرتب، شخص احساس آسایش بیشتری نسبت به فضای شلوغ و درهم و برهم خواهد داشت.

در هوای سرد استفاده از یک چشم‌بند که پلک ها را گرم نگه دارد کمک قابل توجهی به استراحت چشم ها می‌کند.

بیشترین اتلاف گرمایی از طریق سر انجام می‌شود. به سر گذاردن یک کلاه پشمی یا بافتنی تا حدود زیادی از اتلاف گرما جلوگیری خواهد کرد.

اگر در ارتفاعات بالا و سرمای زیاد، کفش های خود را هنگام خواب در آورید، با یخ‌زدن کفش ها و مشکلات مرتبط با آن (سرمازدگی پاها و…) مواجه خواهید شد. پس در این مواقع بهتر است کیسه‌ای روی کفش ها کشیده و با کفش به داخل کیسه خواب بروید. یا در صورت وجود جای کافی در داخل کیسه خواب، می‌توان کفش ها را از پا بیرون آورده و آن ها را در یک کیسه قرار داد و سپس به داخل کیسه خواب منتقل کرد تا از یخ‌زدگی آن ها جلوگیری شود.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=48420
  • ارسال توسط :
  • منبع : گروه کوهنوردی اسطوره ایران زمین

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.