• امروز : شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 2 March - 2024
کل اخبار 24585
1

ترمیم سیاه زخم‌های چهره طبیعت دشتستان

  • کد خبر : 14663
  • 01 دی 1399 - 17:43
ترمیم سیاه زخم‌های چهره طبیعت دشتستان
بام نیوز: شماری از دوست‌داران طبیعت دشتستان در حرکتی داوطلبانه و خودجوش به کشت بذر درخت در مناطق کوهستانی آسیب دیده از آتش‌سوزی‌های تابستان امسال در بخش بوشکان این شهرستان اقدام کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بام نیوز، تابستان امسال فصلی سخت و طاقت فرسا برای طبیعت شهرستان دشتستان بود زیرا با آتش ‎سوزی‎های متوالی بخش قابل توجهی از گونه‎‌های گیاهی و جانوری این منطقه طعمه حریق شد.

یکی از مناطقی که در سه مورد شعله‌‎های آتش دامن آن را گرفت محدوده کوه‎های زاگرس جنوبی در حوالی روستای طلحه بخش بوشکان بود.

براساس آمار رسمی در تابستان امسال ۶۴ مورد آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی استان بوشهر رخ داد و در این حوادث سه هزارو ۳۶۵ هکتار از مراتع و جنگل‌های این استان آسیب دید که بخش عمده آن در شهرستان دشتستان واقع است.

داغ سنگین این آتش‌سوزی‌ها دوست‌داران طبیعت آنها را بر این داشت تا در روزهای برگ ریزی پاییزی به امید بهاری سرسبزتر قدمی ارزشمند برای احیای پوشش گیاهی مناطق سوخته شده در پیش گیرند.

یکی از دوست‌داران محیط زیست و مجریان این طرح گفت: در کوهنوردی‎ها با مشاهده انبوه گونه‌های گیاهی درختی و درختچه‎ای سوخته در آتش سوزی‌ها تصمیم بر آن گرفتیم تا همراه با دوستان خود اقدام به کاشت گونه‎ای سازگار با شرایط آب و هوایی منطقه هدف کنیم.

عبدالحسین محمودی افزود: در این بین با توجه به رشد سریع بادام کوهی و اینکه به عنوان یکی از گونه‎های غالب منطقه آتش سوزی شده به شمار می‎رود این گونه برای کاشت انتخاب شد.

وی ادامه داد: تاکنون یکهزار بذر بادام کوهی در کوه‎های محدوده دشت طلحه کاشته شد که در صورت همراهی بیشتر نیروهای مردمی چشم انداز کاشت ۱۰ هزار بذر محقق خواهد شد.

محمودی گفت: در این ارتباط با استفاده از  فضای مجازی و به صورت حضوری اطلاع رسانی لازم به چوپانان انجام شد تا در هنگام چرای گوسفندان مراقبت لازم از بادام‌‏های روئیده شده را انجام دهند.

با توجه به اینکه فصل مناسب کشت بذر بادام کوهی تا حدود کمتر از یک ماه آینده است برنامه داریم با بکارگیری هم محلی‌ها که انس و الفتی دیرینه با محیط زیست پیرامونی خود دارند چشم انداز کاشت ۱۰ هزار بذر بادام کوهی را در منطقه فراهم کنیم.

وی یادآور شد: با توجه به اجرای این طرح در مناطق کوهستانی و صعب العبور انتظار می‎رود دستگاه‌‎های ذیربط از جمله اداره کل محیط زیست حداقل بیمه افراد داوطلب مشارکت در طرح را متقبل شوند تا زمینه بکارگیری نیروهای بیشتری برای طرح احیا پوشش گیاهی مناطق دچار آتش سوزی شده فراهم شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: با توجه به سوختن گونه‌های بی شمار گیاهی درختی و درختچه‌ای در آتش سوزی‌های تابستان اخیر این اقدام خودجوش ستودنی و ارزشمند است تا از این طریق زمینه برای احیای بخشی از پوشش گیاهی نابوده شده در این منطقه فراهم شود.

فرهاد قلی نژاد افزود: با توجه به آتش سوزی گسترده تابستان اخیر و نابودی بخش قابل توجهی از پوشش گونه‌های درختی و درختچه‌ای در اقصی نقاط کشور به نظر می‌رسد که می‌توان با الگوبرداری از چنین طرحی زمینه احیای پوشش گیاهی نابود شده را فراهم کرد.

وی ادامه داد: محیط زیست از این  اقدام ابتکاری دوست‌داران طبیعت و محیط زیست حمایت ویژه می‌کند و در صورت نیاز گونه‌های درختی بیشتر برای اجرای طرح را در اختیار جامعه محلی قرار خواهد داد.

قلی نژاد یادآور شد: بزودی در نشستی با مجریان این طرح داوطلبانه، تعامل و هماهنگی لازم صورت می‌گیرد تا متناسب با ظرفیت اداره کل محیط زیست موارد موردنیاز آنان برای اجرا طرح فراهم شود.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=14663
  • نویسنده : تحریریه بام نیوز
  • ارسال توسط :
  • منبع : ایرنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.