• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 24664
0

تمیز کردن کارابین واهمیت آن

  • کد خبر : 14110
  • 27 آذر 1399 - 14:38
تمیز کردن کارابین واهمیت آن
بام نیوز:کارابين ها يکي از تجهيزات حياتي در سنگ نوردي هستند. هر بار که به سنگ نوردي مي رويم ، از کارابين ها استفاده مي کنيم.

 

عرفان فکری در ترجمه ای که برای پایگاه خبری بام نیوز ارسال کرد اظهار داشت:

تصور کنيد، در محل سنگي که قصد صعود آن را داريد، قرار گرفته ايد و تعدادي از دهانه هاي کارابين هايتان کثيف و چسبنده است. آنها (مثل لولاي روغن نخورده ي دربها) با صداي غژغژ باز مي شوند و همچنين آنطور که بايد، با سرعت بسته نمي شوند. اين موضوع شما را مقداري نگران مي کند به اين دليل که اگر شما سقوط کنيد، ممکن است طناب شما از دهانه ي بسته شده ي کارابيني که اشکال دارد، خارج گردد. بهترين راه براي تميز کردن کارابين ها چيست؟
کارابين ها براي امنيت شما حياتي هستند
کارابين ها يکي از تجهيزات حياتي در سنگ نوردي هستند. هر بار که به سنگ نوردي مي رويم ، از کارابين ها استفاده مي کنيم. ما تعداد زيادي اسلينگ همراه داريم که به دو انتهاي هر تسمه اسلينگ، دو عدد کارابين متصل شده و آنها را به حلقه هاي اتصال ابزارروي صندلي وصل مي کنيم. ما کارابين ها را براي اتصال به رول يا ابزارهاي مياني حمايت استفاده مي نماييم. کارابين ها يکي از مهمترين اجزاي زنجيره ي ايمني صعود ما به شمار مي آيند. ما نياز داريم که کارابين ها درست کار کنند.
کارابين ها را نجوشانيد
درباره تميز کردن کارابين ايده هاي زياد و متفاوتي وجود دارد. يکي از آنها جوشاندن کارابين (قرار دادن کارابين در آب در حال جوش) است که از لحاظ تئوري بايستي جواب بدهد. اما مشکل اين روش اين است که به دليل سنگين بودن کارابين به کف ظرف آب جوش ته نشين مي شود و اين امر باعث مي شود حرارت شعله مستقيما از ظرف به کارابين منتقل شود. پس اين ايده ي خوبي نخواهد بود.
با هواي فشرده شروع کنيد
اولين مرحله استفاده از اسپري هاي هواي فشرده است. بايد دقت داشت که هواي فشرده به تمام اجزاي کوچک کارابين هم دميده شود. ولي اگر به کارابين، خاک يا گل يا هر چيز ديگري چسبيده باشد، فشار هواي اسپري کافي نخواهد بود و اين روش جواب نمي دهد.
شستشو با آب-صابون
بهترين راه تميز نمودن کارابين اين است که يک ظرف آب گرم تهيه کرده و به آن صابون مايع (يا مايع ظرفشويي معمولي) بيفزاييد. کارابين را از هر وسيله جانبي ديگر(مثل تسمه اسلينگ و …) جدا نموده و آن را داخل آب قرار دهيد. به مدت نيم ساعت بايد در ظرف آب-صابون خيس بخورد. پس از آن، با يک مسواک تمامي قسمتهاي داخلي و خارجي کارابين را با همان آب-صابون شستشو دهيد. سپس کارابين را به خوبي با آب شسته و خشک کنيد.
خشک کردن و روغن کاري
وقتي کارابين کاملا خشک شد، براي روان کردن دهانه کارابين مي توان از گرافيت خشک يا روغن روانکاري استفاده نمود. براي روغن کاري بهتر است کارابين را در روغن روان کاري (مثلا روغن WD-40) غوطه ور کنيد. با اين روش روغن به تمامي قسمتها نفوذ کرده و شن ريزه و سنگ ريزه هاي باقي مانده احتمالي را جمع مي کند. به خاطر داشته باشيد که پس از بيرون آوردن کارابين از روغن، تمامي روغنهاي اضافي را از کارابين پاک کنيد. حالا دهانه کارابين را امتحان کنيد. در صورتيکه دهانه به راحتي و به سرعت بسته شود، کار شستشوي کارابين موفقيت آميز بوده است. اما اگر کارابين هنوز دچار مشکل است و دهانه آن به درستي بسته نمي شود، احتمالا زمان آن رسيده که آن کارابين را کنار بگذاريد و ديگر از آن استفاده نکنيد.
نکته پاياني
اگر شما در محلي با رطوبت زياد زندگي مي کنيد ، بايستي به طور مرتب به شستشو و روغن کاري کارابين خود بپردازيد زيرا در غير اين صورت، شرجي بودن هواي کنار دريا به سرعت کارابين را مي پوساند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=14110

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.