• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
0

تنگه‌‌های فارس، محلی مناسب برای ماجراجویی و طبیعت‌گردی/ تنگه تیزآب؛ جاذبه‌ای بکر در دل طبیعت

  • کد خبر : 54521
  • 28 شهریور 1400 - 1:18
تنگه‌‌های فارس، محلی مناسب برای ماجراجویی و طبیعت‌گردی/ تنگه تیزآب؛ جاذبه‌ای بکر در دل طبیعت
بام نیوز: تنگ تیزاب، یکی از جاذبه‌های بکر طبیعت است که در ۲۵ کیلومتری شهر سپیدان قرار دارد، وقتی به ابتدای تنگه رسیدید به دیواره‌های پر از سبزه و درختان بید اطراف آن خوب دقت کنید چون شاهد صحنه‌های بکر و طبیعی بسیار زیبایی خواهید بود که کمتر جایی می توانید آنان را ببینید.

به گزارش خبرگزاری بام نیوز از شیراز، تنگه یا تنگ‌، آبراه‌هایی‌ هستند که دو بخش بزرگ آب را به هم وصل می‌کنند و باعث جدایی دو بخش بزرگ خشکی‌ می‌شوند.

بعضی از تنگه‌ها برای ماجراجویی و طبیعت‌گردی محل‌های مناسبی به شمار می‌روند اما بعضی دیگر موقعیت‌های خطرناکی دارند و فقط برای مشاهده و دیدن پیشنهاد می‌شوند.

تنگ‌ها هم مثل بسیاری از پدیده‌های طبیعی در گوشه‌ و‌ کنار استان پهناور و زیبای فارس وجود دارند و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند.

طبیعت زیبا، تماشای رود‌خانه‌ها و تفریحات مهیج بخشی از دلایلی است که گردشگران را برای رفتن به این منطقه‌ها تشویق می‌کند.

در این فرصت، درباره یکی از این جاذبه‌ های گردشگری و طبیعی صحبت می کنیم تا شما بتوانید بعد از آشنایی با آن‌ برای سفری مهیج و به‌ یاد‌ماندنی برنامه‌ریزی کنید.

تنگ تیزاب، یکی از جاذبه‌های بکر طبیعت است که در ۲۵ کیلومتری شهر سپیدان قرار دارد. برای رسیدن به این تنگه باید از مسیر شهر سپیدان به سمت یاسوج رفته و کمی بعد از روستای ریگان و ده کهنه، به سمت چپ جاده حرکت کنید.

عمق و حجم زیاد آب در بعضی از نقاط این تنگه باعث شده است که به محل مناسبی برای شیرجه زدن و آب‌تنی کردن تبدیل شود. رودخانه‌ای خروشان را می‌بینید که صدایی دلنشین و موج‌هایی خروشان دارد.

برای طی مسیر کامل تنگه ابتدا باید مسیری را در کوه و حاشیه رودخانه طی کنید و بعد دل به آب بزنید و با موج‌های رود همراه شوید ویک کوه را دور بزنید که بسته به فصلی که به آنجا می روید، انواع و اقسام گیاهان دارویی در آن می روید. کارده، بومادران، ریواس، زعفران وحشی و آویشن از گیاهان بومی این منطقه هستند.

وقتی به ابتدای تنگه رسیدید به دیواره‌های پر از سبزه و درختان بید اطراف آن خوب دقت کنید. چون شاهد صحنه های بکر و طبیعی بسیار زیبایی خواهید بود که کمتر جایی  می توانید آن ها را ببینید.

در زمان سفر به این محل، حتما چند دست لباس اضافه و گرم، حوله و لباس مخصوص ورود به آب سرد(وت سوت) و کفش مناسب برای وارد شدن به رودخانه را همراه خود داشته باشید.

در مسیر ابتدای تنگه تا انتهای آن در دو نقطه هیچ چاره ای به جز پرش به درون آب از ارتفاع حدود چهار متری ندارید، پس توصیه می شود که اگر از شیرجه به درون آب هراس دارید، مسیر تنگه را کامل طی نکنید.

مزیت تنگ تیزاب نسبت به تنگه های مشابه این است که گردشگر با هر توانایی جسمی و سنی می تواند از آن لذت ببرد و تا مسیر دلخواه برود و برگردد. ساکنین محلی لُر زبان و بسیار با محبت هستند.

در فصل تابستان سیب و هلو میوه های غالب باغ های اطراف تنگه هستند که می توانید از باغداران خریداری کنید. در اواخر تابستان و اوایل پاییز هم می توانید مهمان گردوی خوشمزه این منطقه باشید.

دمای پایین آب در این منطقه، محل مناسبی برای تولید و پرورش ماهی غزل آلا به وجود آورده که می توانید برای ناهار روی ماهی کباب شده حساب کنید.

با اجاره آلاچیق در باغهای اطراف تنگه می‌توانید از شبهای خنک و پرستاره این تنگه لذت ببرید و سفری پر از خاطرات شاد برای خودتان بسازید.

توصیه می شود اگر می خواهید مسیر تنگه را کامل بپیمایید، از صبح خیلی زود شروع کنید تا برگشت شما به شب و تاریکی هوا نخورد. سلامتی بزرگترین سود شما از سفر است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=54521

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.