• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
3

تورهای غیرمجاز؛ سفر به مهلکه

  • کد خبر : 4274
  • 12 آبان 1399 - 11:33
تورهای غیرمجاز؛ سفر به مهلکه
بام نیوز: شبکه های مجازی رگه های زندگی نوین را درنوردیده و در کنار دلچسبی هایش گاه خطر می آفریند؛ بطوریکه سفر به مهلکه و آسیب، ثمره انتخاب تورهای غیرمجاز از طریق فضای مجازی است و گردشگری را این روزها در کنار بحبوحه کرونا هولناک ساخته است.

به گزارش پایگاه خبری بام، هر چقدر جهان رو به سمت تخصصی شدن و نگاه حرفه ای در گردشگری می گذارد و شاخه های متعدد این صنعت چون طبیعت گردی، سلامت، فرهنگی، ماجراجویانه مخاطبان خاص می یابد، متاسفانه از برآیند کلام کارشناسان گردشگری چنین برمی آید که با افزایش میل به سفر و از دیگر سو فشار اقتصادی، تورهای غیر مجاز نیز بیشتر جان گرفته و انتخاب گردشگری هولناک رو به افزایش گذاشته است.
هنوز مدت زیادی از مفقود شدن یک گردشگر در همراهی با توری غیرمجاز در استان همجوار و در نتیجه خبر کشته شدنش پس از جست و جوهای پیاپی نمی گذشت که بغض یک دوست از همراهی با توری غیر مجاز به سوباتان گیلان نگرانمان کرده بود و تکرار مدامش که دیگر هیچوقت دست به چنین ریسکی نخواهد زد در مغزم جریان داشت که فردی به نمایندگی از جمعی با تماس با دفتر ایرنا گیلان از جلوگیری سفر گروهی شان از سوی نیروی انتظامی و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و میراث فرهنگی استان شاکی بود و خواستار پیگیری این رسانه در خصوص دلیل جلوگیری از سفرهای دسته جمعی شد.
مدت زیادی از تماس شاکیان با دفتر ایرنا گیلان نگذشته بود که آوازه خبر جلوگیری از برگزاری تورهای غیر مجاز و برخورد قضایی با آنان در گیلان نه تنها در فضای مجازی داخل بلکه سر از رسانه های آن سوی آب هم درآورد اما ماجرا چه بود؟
با هماهنگی دستگاه قضایی و همکاری پلیس امنیت استان در مدخل ورودی شهرستانهای شفت، فومن، ماسال و در محل های تجمع شهر رشت و خروجی این شهر به سمت رودبار و فومن و محل تجمع گروه های کوهنوردی انجام شد و از حرکت تعداد هشت گروه در ۳۰ دستگاه مینی بوس حامل ۳۷۰ زن و ۱۹۰ نفر مرد جلوگیری و از ادامه مسیر آنان ممانعت شد.
همچنین ۹ دستگاه مینی بوس حامل ۱۵۰ نفر در پلیس راه سراوان و در شهرستان شفت تعداد پنج دستگاه به تعداد ۱۰۳ نفر و فومن ۲ دستگاه حامل ۵۱ نفر و در شهرستان ماسال تعداد چهار دستگاه حامل ۸۶ و مابقی در شهر رشت متوقف و از ادامه مسیر آنان جلوگیری شده بود.

انتخاب تورهای غیر مجاز بدلیل نا آگاهی است

مدیر یکی از دفاتر خدمات مسافرتی گیلان، انتخاب تورهای غیر مجاز از سوی مردم را تنها بدلیل نا آگاهی عنوان کرد و گفت: اطمینان دارم اگر اطلاع رسانی در این زمینه به خوبی انجام پذیرد و مردم نسبت به عواقب انتخاب سفر با این تورها آگاه شوند به هیچ عنوان حاضر به همراهی با این گروه های خطر آفرین نخواهند شد.
مریم تهرانچیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگر چه گردشگری با تورهای غیرمجاز ارزان تر و آزاد تر از سفر با تورهای استاندارد و مجاز از سوی دفاتر خدمات مسافرتی است اما عواقب انتخاب تورهای غیر مجاز بقدری سنگین است که اگر مردم از آن بدرستی آگاه شوند به قطع از سفر با این گروه ها صرف نظر می کنند.

اگر چه گردشگری با تورهای غیرمجاز ارزان تر و آزاد تر از سفر با تورهای استاندارد و مجاز از سوی دفاتر خدمات مسافرتی است، اما عواقب انتخاب تورهای غیر مجاز بقدری سنگین است که اگر مردم از آن بدرستی آگاه شوند به قطع از سفر با این گروه ها صرف نظر می کنند.وی با بیان اینکه در اتفاقی تعجب آور متوجه شده است، پرستار فرزندش اقدام به برپایی تور زیارتی با ظرفیت انبوه می کند، اظهار داشت: این فرد با داشتن سواد ناچیز و بدون آگاهی از استانداردهای تورگردانی برای یکصد نفر تور زیارتی به پا می کرد و با استقبال زیادی هم روبه رو شده بود.

وی افزود : وقتی پیگیر شدم دقیقا به همان مقوله سوءاستفاده از شرایط بد اقتصادی و ناآگاهی مردم از عواقب این گونه تورها شدم.
وی تاکید کرد: آگاه ساختن مردم نسبت به عواقب انتخاب تورهای غیر مجاز نیاز به فرهنگ سازی از سوی رسانه ها و هشدارهای شهری دارد که باید این موضوع از سوی متولیان جدی گرفته شود.

تورهای غیر مجاز مخل امنیت و کسب وکارمجاز

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی گیلان بیان کرد: برپایی گروه های غیرمجاز از ابتدای دهه ۹۰ توسط افراد سودجو آرام آرام پا گرفت اما از ابتدای امسال با سوءاستفاده از فضای کرونا، برپایی این تورها افزایش یافت و گردشگران را با خطرات جدی روبه رو کرد و  از همین روی برخورد با این گروه ها شدت یافت.
مهروَش کریمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۸۵ دفتر خدمات مسافرتی گیلان برای بستن پکیج تورها آیتم هایی چون مالیات، ارزش افزوده، بیمه دارند که با جمع بندی آن به یک قیمت نهایی می رسند و این باعث می شود قیمت توری که یک دفتر می بندد با قیمت تورهای بسته شده از سوی افراد غیر مجاز گران تر شود؛ لذا مردم با گرایش به سمت ارزان تر تمام شدن قیمت سفر ریسک می کنند و تورهای غیر مجاز را انتخاب می کنند.

۸۵ دفتر خدمات مسافرتی گیلان برای بستن پکیج تورها آیتم هایی چون مالیات، ارزش افزوده، بیمه و …دارند که با جمع بندی آن به یک قیمت نهایی می رسند واین باعث می شود قیمت توری که یک دفتر می بندد با قیمت تورهای بسته شده از سوی افراد غیر مجاز گران تر شود؛ لذا مردم با گرایش به سمت ارزان تر تمام شدن قیمت سفر، ریسک می کنند و تورهای غیر مجاز را انتخاب می کنند.وی اظهار داشت: مردم از عواقب همراهی با تورهای غیر مجاز آگاه نیستند و از بحث های استاندارد، مسئولیت پذیری، امنیت، بیمه غافل هستند؛ زمانی متوجه می شوند که به مانند در نظر گرفتن بیمه خودرو به حادثه ای دچار گردند و آن زمان پشیمانی سودی نخواهد داشت؛ این درصورتی است که دفاتر در قبال برگزاری تورهای بسته شده پاسخگو هستند و ضمن رعایت استانداردهای سفر، امنیت و بیمه در صدد رفع مشکل بر می آیند.
وی با بیان اینکه بیشتر تورهای غیر مجاز ابتدا بصورت دوستانه شروع می شود و سپس تسری پیدا می کند و تا یکصد نفر هم می رسد، گفت: امروزه توریسم انبوه  منسوخ شده و علاوه بر اختلال در کسب و کار موجب آسیب به محیط زیست می شود اما انگار این موضوع می رود تا در جامعه در زمره یک شغل تلقی شود.
وی ادامه داد: قصد دارم در دیدار با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  پیشنهاد دهم در یک دوره زمانی همه دفاتر خدمات مسافرتی گیلان از ارائه بسته های تورگردی خودداری کنند تا همه تورهای غیرمجاز فاقد محتوا و غیر موثر شناسایی و با آنان برخورد شود.

تورهای غیرمجاز پنجه ساییدن با مرگ

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان در پاسخ به پی جویی خبرنگار ایرنا گیلان مبنی برعلت برخورد با سفرهای دسته جمعی گفت: تامین سلامت و امنیت گردشگران اولویت این اداره کل است؛ متاسفانه اتفاقات ناخوش اخیر که منجر به تهدید جانی و امنیتی گردشگران شده بود و از سویی منجر به لطمه زدن به اعتبار استان می شود برخورد با تورهای غیر مجاز را شدت بخشیده است.
حمید رضا آذرپور بیان کرد : از ابتدای امسال تاکنون با بیش از ۵۰ گروه غیر مجاز که اقدام به سفرهای گروهی فاقد مجوز کرده بودند برخورد شده و پرونده برگزار کنندگان آن ها تحویل مراجع قضایی شده است.
وی اظهار داشت: بر پایی تورهای غیر مجاز علاوه بر خطر آفرین بودن برای گردشگران گاه موجب لطمه ملی و بین المللی به وجهه گردشگری استان می شود؛ همچنانکه این اتفاق در تاسوعای سال گذشته در ماسوله چنان فشار عصبی را به متولیان گردشگری استان وارد کرد که هنوز صدماتش رفع نشده است.
وی ادامه داد: تور و راهنما تعریف دارد،  قرار نیست هرکس گروهی را جمع کند نام تور بر آن بگذارد؛ به اینها می گوییم حرکت های دسته جمعی غیر مجاز که تحت عنوان تور هدایت می شود اگر اتفاقی بیافتد نه بیمه پشتیبانی می کند نه به لحاظ امنیت تامین هستند؛ تورهای گردشگری دارای مجوز در مسیرهای قابل دسترسی و امن تعریف می شوند؛ مسیرهایی که در زمان بروز حادثه قابل دسترسی برای نیروهای انتظامی، امداد و درمان باشد.
آذرپور گفت : در روزهای اخیر برپاکنندگان تورهای غیرمجاز مسیرهایی را تعریف کرده بودند که حتی پلیس و نیروهای امداد با ماشین های شاسی دار هم نتوانستند به آنجا بروند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان تاکید کرد : با حرکت های گروهی غیر مجاز گردشگری در استان به سبب اهمیت سلامت جان و امنیت گردشگران به شدت برخورد می شود؛ در همین راستا طی روز های اخیر با هشت گروه که اقدام به برپایی حرکت های گروهی غیرمجاز (تحت عنوان تور بدون داشتن هیچ گونه مجوزی) کرده بودند، برخورد شد.

با حرکت های گروهی غیر مجاز گردشگری در استان به سبب اهمیت سلامت جان و امنیت گردشگران به شدت برخورد می شود؛ در همین راستا طی روز های اخیر با هشت گروه که اقدام به برپایی حرکت های گروهی غیرمجاز (تحت عنوان تور بدون داشتن هیچ گونه مجوزی) کرده بودند، برخورد شد.وی اظهار داشت: این اقدام با هماهنگی دستگاه قضایی و همکاری پلیس امنیت استان در مدخل ورودی شهرستانهای شفت، فومن، ماسال و در محل های تجمع شهر رشت و خروجی شهر به سمت رودبار و فومن و محل تجمع گروه های کوهنوردی انجام شد و از حرکت تعداد هشت گروه در ۳۰ دستگاه مینی بوس حامل ۳۷۰ زن و ۱۹۰ نفر مرد جلوگیری و از ادامه مسیر آنان ممانعت شد.
وی توضیح داد: همچنین ۹ دستگاه مینی بوس حامل ۱۵۰ نفر در پلیس راه سراوان و در شهرستان شفت تعداد ۵ دستگاه به تعداد ۱۰۳ نفر و فومن ۲ دستگاه حامل ۵۱ نفر و در شهرستان ماسال تعداد ۴ دستگاه حامل ۸۶ و مابقی در شهر رشت متوقف و از ادامه مسیر آنان جلوگیری شد.
آذرپور بیان کرد: متاسفانه در تمامی گروه های توقیف شده شئونات اسلامی و پروتکل های بهداشتی مربوط به بیماری کرونا رعایت نشده بود.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان بیان کرد: یکی از آسیب‌های گردشگری در استان گیلان فعالیت‌ تورهای غیرمجاز است که در ماه های اخیر موجب خسارات جانی و مالی بسیاری شده است.
آذرپور اظهار داشت: همزمان با گشایش هتل ها و بازگشایی گردشگری در استان، اطلاعیه‌های این اداره‌ کل در خصوص گروه‌های غیرمجاز گردشگری شدت گرفته اما متاسفانه هنوز شاهد بروز اخبار ناگوار در این خصوص هستیم و بار دیگر از گردشگران می خواهیم فریب تبلیغات تورهای غیر مجاز را نخورند.
سفر از زمانی آغاز می شود که اندیشه اش در ذهن نمایان شود و آنان که از ذوق سفر سرشارند، نیک می دانند که گیلان، سفرنامه ای است بی منتها؛ استانی که به گردشگری بلندای نام یافته و رو سوی شکوهمندترین دریاچه جهان دارد؛ شالی و عطر چای آوازه‌اش شده و بنا به شدت باران‌هایش گیلان نام گرفته است.
دنیای مجازی، فضای انتخاب را گسترده و البته فرآیند نظارت را اندکی سخت تر کرده است، اما لازم است گردشگران آگاه باشند که انتخاب تورهای غیرمجاز، انتخاب سفری پر خطر و هولناک است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=4274
  • نویسنده : تحریریه بام نیوز
  • ارسال توسط :
  • منبع : ایرنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.