• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
1
دکتر حمید مساعدیان،رئیس هیأت کوهنوردی و صعودهای ورزشی شمیرانات

توچال، پایتخت کوهنوردی کشور

  • کد خبر : 13398
  • 21 آذر 1399 - 5:26
توچال، پایتخت کوهنوردی کشور
بام نیوز: قله توچال یکی از قلل استثنایی از نظر موقعیتی در کشور است. در دنیا نمی‌توانیم پایتختی پیدا کنیم که در مجاورت قله‌ای ۴ هزار متری قرار داشته باشد.

دکتر حمید مساعدیان درگفتگو با پایگاه خبری بام نیوز اظهار داشت: در حالی که در کشورهای دیگر کوهنوردان برای رسیدن به مسیرهای کوهنوردی باید ساعت‌ها با ماشین سفر کنند. هر فردی می‌تواند در حداقل زمان با استفاده از امکانات تله کابین طی یک ساعت به ارتفاعات ۴ هزار متری و پیست اسکی توچال، مرتفع‌ترین پیست اسکی در خاورمیانه دسترسی پیدا کند.

وی گفت: در پیست‌های اسکی البرز مرکزی، شمشک، دیزین و توچال شرایط استثنایی وجود دارد و ما می‌توانیم برنامه‌هایی را با هدف توسعه گردشگری و درآمدزایی اجرا کنیم و از ظرفیت‌های فرهنگی و تفریحی آن بهترین استفاده را برای‌ ترویج ورزش کوهنوردی داشته باشیم. فدراسیون کوهنوردی سعی کرده با حداقل امکاناتی که در اختیار دارد با استفاده از این موقعیت برنامه‌ریزی کند اما متأسفانه برنامه‌ریزی مناسبی در بحث مدیریت گردشگری برای این منطقه نداشته‌ایم.

ایشان ابراز داشت: تنوع مسیرهای کوهنوردی در ارتفاعات شمیران یکی دیگر از ویژگی‌های این قله مرتفع است. ۱۲ روددره یا مسیر کوهپیمایی در ارتفاعات شمال تهران داریم که علاقه‌مندان براساس ظرفیت و توانمندی‌شان می‌توانند یکی از این مسیرها را انتخاب کنند و به ورزش بپردازند. در برخی مسیرهای کوهنوردی امکانات کوهپیمایی به‌صورت خانوادگی یا غیرتخصصی و همگانی وجود دارد و برخی مسیرها نیز برای کوهنوردی حرفه‌ای و تخصصی، خط رأس‌نوردی و هیمالیانوردی مناسب است.

حمید مساعدیان بیان داشت: منطقه البرز مرکزی که لواسان و رودبار قصران را شامل می‌شود با ظرفیت مسیرهای دوچرخه‌سواری کوهستان، یخ نوردی، دیوارنوردی و سنگ‌نوردی در هملون و آبنیک بسیار موقعیت‌های استثنایی دارد که به جرأت می‌توانم بگویم در هیچ کجای دنیا نمی‌توانیم چنین موقعیت مکانی را پیدا کنیم که تمام این ظرفیت‌ها را یک جا داشته باشد.

وی تصریح کرد:  براساس آمار فدراسیون کوهنوردی ارتفاعات شمال شهر در طول یک هفته میزبان ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار گردشگر است که ۴ برابر تعداد افرادی است که برای تماشای بازی فوتبال در استادیوم جمع می‌شوند. اما از ۶۰ سال پیش تاکنون هیچ سرمایه‌گذاری جدیدی برای استفاده از ظرفیت‌های گردشگری و ورزشی این منطقه انجام نشده و این نشان از بی‌توجهی مدیران و تصمیم‌سازان دارد که نتوانسته‌اند برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان مدت یا بلندمدتی را برای این منطقه کوهستانی انجام دهند.

در پایان گفت: توچال را می‌توان پایتخت کوهنوردی کشور دانست اما اکنون کوهنوردان و کوه پیمایان با حداقل امکانات در منطقه البرز مرکزی از ظرفیت موجود استفاده می‌کنند. در منطقه رودبار قصران حتی یک خانه کوهنورد نداریم. این در حالی است که با برنامه‌ریزی می‌توان از این منطقه برای جذب گردشگر و کسب درآمد گردشگری استفاده کرد. استثنایی بودن این ارتفاعات با ظرفیت‌هایی که برای ورزش‌های کوهستانی دارد نیاز به توجه بیشتر از سوی مسئولان دارد.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=13398

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.