• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
3

جاده ناصری یکی از قدیمی‌ترین و تاریخی ترین مسیرهای کوهنوردی

  • کد خبر : 14847
  • 02 دی 1399 - 18:25
جاده ناصری یکی از قدیمی‌ترین و تاریخی ترین مسیرهای کوهنوردی
بام نیوز: در تعطیلات آخر هفته مورد استفاده کوهنوردان عادی برای صعود به ارتفاعات کلک چال است. ادامه این جاده بعد از کلک چال و عبور از قله پیاز چال و گردنه شرقی توچال به سمت شهرستانک ( روستایی کوهستانی و تاریخی در شمال کوه توچال ) می‌رود که یافتن آن نیاز به تجربه کوهنوردان حرفه‌ای دارد.

به گزارش پایگاه خبری بام نیوز، جاده ناصری یکی از قدیمی‌ترین و تاریخی ترین مسیرهای کوهنوردی در تهران است که بخشی از آن در تعطیلات آخر هفته مورد استفاده کوهنوردان عادی برای صعود به ارتفاعات کلک چال است. ادامه این جاده بعد از کلک چال و عبور از قله پیاز چال و گردنه شرقی توچال به سمت شهرستانک ( روستایی کوهستانی و تاریخی در شمال کوه توچال ) می‌رود که یافتن آن نیاز به تجربه کوهنوردان حرفه‌ای دارد.
مسیر ناصری یا جاده ناصرالدین شاه از منظریه آغاز می‌گردید و از پایین قله توچال رد می‌شده و پس از عبور از گردنه شهرستانک به قصر ییلاقی ناصرالدین شاه در شهرستانک می‌رسیده. این کاخ تاریخی که به کاخ ناصری نیز شهرت دارد در سال ۱۲۹۵ هجری قمری به دستور ناصرالدین‌شاه معماری به نام آقا محمدابراهیم خان برای اقامت ییلاقی پادشاهان قاجار در دره گل کیله شهرستانک بنا نمود. خانواده ناصرالدین‌شاه قاجار برای گذراندن ایام گرم تابستان به اتفاق اعضای حرمسرای ناصری و خدمه از تهران رهسپار این کاخ می‌شدند.عمارت دارای ۱۹ اتاق در ۲جبهه شمالی و شرقی عمارت است که کاربری خدماتی داشت. این مجموعه‌ همچنین دارای ۲حمام است که یکی از آنها مورد استفاده همراهان شاه بود و دیگری به شخص ناصرالدین‌شاه اختصاص داشت.نقاشی‌های موجود در عمارت این کاخ اثر دست استاد کمال الملک نقاش است.

پس از سقوط قاجاریه، کاخ به دلیل بی‌توجهی، شرایط جوی نامناسب و غارت و تخریب انسانی، رو به ویرانی می‌نهد. روند تخریب و ویرانی بنا تا حدود سال ۱۳۴۸ خورشیدی ادامه داشت، تا در این سال با تصمیم فدراسیون کوهنوردی ایران به عنوان اقامتگاه موقت کوهنوردان بازسازی شد در کنار کاخ ناصری کتیبه‌ای سنگی مربوط به‌‌ همان دوران موجود می‌باشد و در نزدیکی کاخ چشمه گله گیله قرار دارد.. این کاخ به عنوان بنای بجا مانده از دوران قاجاریه در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده .
هرچند این بنا به‌عنوان میراث فرهنگی ثبت تاریخی شده، اما حال و روز خوبی ندارد و اغلب بخش‌هایش به مرور زمان از بین رفته است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=14847

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. سلام .واقعن مطلب خوبی بود.خیلی جالب بود

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.