• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024
کل اخبار 24585
1

جنب و جوشی جدید درk2 با گشایش پنجره هوایی

  • کد خبر : 23395
  • 16 بهمن 1399 - 23:52
جنب و جوشی جدید درk2 با گشایش پنجره هوایی
بام نیوز: تا ۵فوریه این "پنجره مناسب هوایی" امکان صعود را برای کوهنوردانی که شانس خود را برای صعود زمستانه به قلهk2 می آزمایند،بهترین فرصت ممکن را فراهم کند.

به گزارش خبرنگار بام نیوز،  پیش بینی هوا “پنجره هوایی مساعد” را مابین ۳تا ۵ فوریه اعلام کرده بود اما شانس اکسپدیشن های حاضر در k2 عالی است و این پنجره هوایی زودتر آغاز شد و از اول فوریه فعالیت ها در مسیر آبروزی آغاز شده است و بنظر میرسد تا ۵فوریه این “پنجره مناسب هوایی” امکان صعود را برای کوهنوردانی که شانس خود را برای صعود زمستانه به قلهk2 می آزمایند،بهترین فرصت ممکن را فراهم کند.

“سون سامیتز ترکز”به سرپرستی “چانگ داوا شرپا” بزرگترین اکسپدیشن زمستانه به قله k2 “تا کنون”با ۵۰کوهنورد و شرپا در کوهستان حضور دارندو تمامی تلاش خود را میکنند که کوهنوردان بین المللی ای که به این اکسپدیشن پیوسته اند را برای صعود زمستانه به قله حمایت و سرپرستی کنند .

در این میان تعدادی “با اکسیژن کمکی” قصد صعود به قله k2را دارند و در کمپ های بالا شرپاهای قدرتمند “سون سامیتز ترکز” برایشان مسیر را با طناب فیکس کرده اند و اکسیرن کمکی ذخیره کرده اند.

از سویی “تامارا لانگر” کوهنورد ۳۴ساله (جنوب تیرول -ایتالیایی) و خوان پابلو موهر کوهنوردشیلیایی هم قصد دارند شانس خود را بدون اکسیژن کمکی برای صعود زمستانه بهk2 امتحان کنند،این در حالی است که اخیرا “تامارا لانگر” از عفونت گوارشی در بیس کمپ رهایی پیدا کرده است و اکنون آماده است که به یاد و بزرگداشت “سرگی مینگوته” فقید، صعودش را عملی کند.

“مینگوته” سرپرستی مشترک “سون سامتیز ترکز” را با “داوا شرپا” بعهده داشت او پذیرفته بود سرپرستی کوهنوردانی که بدون اکسیژن کمکی قصدصعود زمستانه بهk2 در اکسپدیشن را دارند را بعهده بگیرد. اما در آخرین روتیشن هم هوایی اش بهمراه “خوان پابلو موهر”، بصورت ناگهانی در مسیرفرود ، مابین کمپ اول و بیس کمپ پیشرفته سقوط کرد و جانش را از دست داد.

چانگ داوا شرپا سرپرست “سون سامیتز ترکز” در آخرین پست خود در صفحه اکسپدیشنSST، برنامه روز به روز تلاش صعود را به شرح زیر اعلام کرد:

اول فوریه:

“بعد از زمان طولانی انتظار در بیس کمپ، سرانجام بر اساس پیش بینی هواشناسی،پنجره هوایی مناسب امکان صعود را فراهم ساخت.

امروز یک تیم ۸نفره از شرپاها از بیس کمپ به ارتفاعات بالا صعود کردند تا طناب های مسیر که ممکن است بعلت هوای نامناسب و بادهای شدیدآسیب دیده باشند را ترمیم کنند، در عین حال وجود کپسول های اکسیژن و تجهیزاتی که قبلا در ارتفاعات ذخیره کرده بودند را موردبررسی قرار دهند.

بر اساس پیش بینی هوا بعلت مساعد بودن هوا (از اول فوریه تا پنجم فوریه) شاید آخرین شانس صعود به قله K2 قبل از شروع بارش برف در فوریه باشد.

دوم فوریه:

“بارش برف کم ،بادهای ملایم در کمپ دوم)

در این روز کوهنوردان با شرپاها از بیس کمپ به کمپ اول صعود خواهند کرد.

البته تیم ۸نفره شرپاها قصد دارند قبل از آنها به کمپ دوم صعود کنند.

سوم فوریه:

(بارش برف کم و وزش باد ملایم در کمپ سوم)

شرپاها کمپ سوم را برپا میکنند، کپسول های اکسیژن را در محل ذخیره میکنند، طناب های مسیر را درصورتی که نیاز به فیکس مجدد داشتند چک میکنند.

تمامی کوهنوردان باقیمانده (تعدادی از کمپ اول و تعدادی مستقیما از بیس کمپ) به کمپ دوم صعود خواهند کرد.

۴فوریه:

تمامی تیم به کمپ سوم صعود میکنند و پس از چند ساعت استراحت در کمپ سوم (ارتفاع ۷۳۰۰متر)،”تلاش نهایی” خود را برای صعود به قله k2 در عصر ۴فوریه و یا در شب آغاز میکنند(این امر بستگی به شدت وزش باد دارد)

۵فوریه:

(سرمای هوا به منفی ۵۵درجه سانتیگراد خواهد رسید)

هدف و برنامه اکسپدیشن صعود به قلهK2 در ۵فوریه ،مستقیما از “کمپ سوم” است و این زمان آخرین شانس صعود به قله در این پنجره هوایی است.

در بعد از ظهر روز “۶فوریه”بادهایی با شدت ۶۰کیلومتر در ساعت در ارتفاع بالای ۷۵۰۰مترشروع به وزیدن میکنند و سپس شدت بادها به ۱۰۰کیلومتر در ساعت خواهند رسید.

برنامه ریزی ما بر اساس پیش بینی های هواشناسی، توصیه کارشناسان و تمایل و اشتیاق تیم است

با این وجود، این تلاش صعود زمستانه بهk2 است، هر امری در هر لحظه ای میتواند این برنامه ریزی را شدیدا تحت تاثیر قرار دهد.

هدف اصلی اکسپدیشن ما بازگشت ایمن به پایین است.》

(” داوا”- سون سامیتز ترکز)

اکسپدیشن سه نفره ( اسنوری، سدپاراها ) با وجودیکه که علی سدپارا از صعود زمستانه بدون اکسیژن کمکی به قلهk2 گفته بود بستگی به شرایط پیش رو دارد.

آنها اولین اکسپدیشنی بودند که به بیس کمپ k2 رسیدند .ارتفاعی که یک هفته پیش آنها بدون اکسیژن کمکی صعود کردند ۶۸۰۰متر بود.

از سویی “ماگدالنا گورزکوفسکا”کوهنورد لهستانی هم سعی بر آن دارد که بدون اکسیژن کمکی به قله k2صعود کند او بهمراه عکاس کوهنورد”اسوالد رودریگو” و دو شرپا از برنامه “سون سامیتز ترکز”پیروی میکند…

 

ترجمه: محمد_اسماعیلی

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=23395
  • نویسنده : مائده اسماعيلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : کانال_کافه_کوهنوشته

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.