• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 24664
2

جنگ رول کوبی و پاکسازی در سرو توره

  • کد خبر : 48254
  • 29 تیر 1400 - 2:06
جنگ رول کوبی و پاکسازی در سرو توره
بام نیوز: سزاره ماستری با گشایش مسیر کمپرسور در رخ جنوب شرقی دیواره سروتوره خود را به عنوان یکی از بدنام‌ترین کوه‌نوردان تاریخ به شهرت رساند.

به گزارش بام نیوز، در سال ۱۹۷۰ «سزاره ماستری» ایتالیایی با گشایش مسیر کمپرسور در رخ جنوب شرقی دیواره سروتوره خود را به عنوان یکی از بدنام‌ترین کوه‌نوردان تاریخ به شهرت رساند.

ماستری در سال ۱۹۵۹ ادعا کرد که به همراه تونی آیگر موفق به صعود قله شده‌اند. متاسفانه «تونی آیگر» دربازگشت براثر سقوط بهمن جان سپرد. ماستری مدعی شد دوربین عکاسی و تصاویر صعود به همراه تونی مفقود شدند. بدین شکل هیچ اثری ازنخستین صعود سروه توره برجای نماند. ادعاهای بدون مدرک ماستری و نبود هیچ اثری از صعود موجب تردید در حرف‌های او گردید.

اما مائستری در سال ۱۹۷۰ به همراه تیمی ۶ نفره سروتوره بازگشت. ایشان مسیر جدیدی را در رخ جنوب شرقی گشایش کردند. ماستری با کمک یک دریل کمپرسور گازسوز، ۳۵۰ متر سنگ را با پیچ و مهره تجهیز کرد و به انتهای قسمت صخره ای کوه رسید. جایی دقیقا زیر قارچ یخی قله. جالب آنکه او ادعا كرد كه “قارچ جزء كوه نیست”! وتلاشی برای صعود آن صورت نداد.

آنها کمپرسور به همراه باقی مانده پیچ و مهره‌هایشان را کمی پائین‌تر از قله برجای نهادند. ماستری به دلیل روشهای ناجوانمردانه‌ای که در تقابل با طبیعت به کار می‌بست به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

مسیری که ماستری گشایش کرد، اکنون به عنوان مسیر کمپرسور شناخته می شود.

پاکسازی مسیر کمپرسور

در سال ۲۰۱۰ «دیوید لاما» در اقدامی خودسرانه اقدام به پاکسازی مسیر کمپرسور نمود. این امر موجب ایجاد جنجالی دوباره در مورد مسیر کمپرسور در محافل کوه‌نوردی شد. منتقدین پاکسازی این مسیر، شکل کار را غیر اخلاقی می‌دانستند.

لاما ضمن پذیرش مسئولیت این کار بعدها از اقدامی که صورت داده بود ابراز پشیمانی کرد. اودر سال ۲۰۱۲ به همراه «پیتر اولتنر» اولین صعود آزاد مسیر کمپرسور را انجام داد.

پی نوشت

– در نیمه آوریل ۲۰۱۹ «دیوید لاما» کوهنورد ۲۸ ساله تیرولی به همراه «هنس‌یورک آئور»براثر سقوط بهمن در کوه‌های راکی کانادا کشته شدند.

– به همان اندازه که تخریب دیواره‌ها به بهانه ایمن‌سازی مذموم است، پاکسازی مسیرها، بویژه مسیرهای تاریخی نیز نکوهیده است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=48254

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.