• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 24664
3

جهت یابی با روش های مختلف در طبیعت

  • کد خبر : 47168
  • 16 تیر 1400 - 3:29
جهت یابی با روش های مختلف در طبیعت
بام نیوز: اگر سوسك مصری دیدید كه گلوله ای از پهن خشك را می غلطاند و با خود می برد اگر دو سوسك بودند بدانید كه ( در ایران ) به سمت غرب می روند اما اگر یك سوسك بود ممكن است به هر جهتی برود.

جهت یابی با حرکت مار

در شب یك مار صحرایی را دنبال كنید. ( بسیار مواظب باشید به آن نزدیك نشوید چون هم خطرناك است و هم اگر نزدیك شوید تغییر جهت داده یا حمله یا فرار كند ). اگر اثر مانده بر شن ناشی از حركت آن كه مانند زیگزاگ است نا متقارن بوده و شیب زیگزاگ های یك طرف ( راست ) از زیگزاگ های چپ بیشتر بود بدانید مار به سمت شرق ( طلوع آفتاب بعدی ) حركت می كرده است. اما اگر زیگزاگ حركت آن منظم بود می تواند به هر جهتی باشد.

جهت یابی با کمک پرنده های مهاجر

روش دیگر از روی شناسایی پرنده های مهاجر است. در دشت های مركزی ایران به طور معمول در بهار اكثر پرنده ها از جنوب به شمال و در پاییز از شمال به جنوب پرواز می كنند ( در دسته های چند تایی)

روش بعدی هم بسیار نادر است و آن جفت گیری سمندر هاست. اكثر سمندر ها در حین جفت گیری در روز معمولا رو به جنوب با هم جفت گیری می كنند اما به خوبی این نكته هم قید شده كه این روش اصلا قابل اطمینان نیست.

اگر سوسك مصری دیدید كه گلوله ای از پهن خشك را می غلطاند و با خود می برد اگر دو سوسك بودند بدانید كه ( در ایران ) به سمت غرب می روند اما اگر یك سوسك بود ممكن است به هر جهتی برود.

استفاده از قطعات اسپیکر موبایل برای جهت یابی

معمولا در اسپیکر گوشی ها آهن ربای مغناطیسی قرار دارد. به علاوه در اسپیکر همه موبایل ها قطعات ریز و فراوان سیم وجود دارد که از خصلت آهنربایی آن ها می توان استفاده کرد. با استفاده از این دو ابزار در اسپیکر موبایل های شکسته به سادگی می توانید در شرایط نامساعد قطب نما بسازید و جهت یابی کنید.

آهنربا را با حدود ۱۰ بار اطراف سیم ها با حرکات رفت و برگشتی تکان دهید. دقت کنید که جهت تغییر نکند. انتهای سیم که با استفاده از آهنربا در میدان مغناطیسی قرار گرفته است  قطب شمال است. می توانید قطب نمای دست ساز را در برکه آب یا رودهای اطراف شناور کنید. دقت کنید که آب نباید تحت تاثیر حرکات یا جریان های محیط باشد. با این کار سیم به صورت خودکار در خط شمال جنوب ترازبندی می شود و در یک صف قرار میگیرد. به این ترتیب می توانید سایر جهت ها را تشخیص دهید. سمت راست شمال، شرق و سمت چپ آن غرب خواهد بود.

جهت یابی با کمک حلال ماه

زمانی که ماه به صورت هلال است اگر دو نوک هلال را بوسیله خطی به هم وصل کرده و ادامه دهیم به ستاره قطبی می رسیم که جهت شمال را نشان می دهد. اگر فاصله ماه را تا ستاره قطبی در شب اندازه گیری کنیم می توانیم از این فاصله در روز که ماه مشخص است و ستاره قطبی ناپیداست برای یافتن شمال استفاده نمائیم.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=47168
  • ارسال توسط :
  • منبع : کانال زمزمه های آفتاب و برف

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.