• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
1

جواهر پنهان هیمالیا /آشنایی با یک شرپا

  • کد خبر : 69224
  • 06 بهمن 1400 - 4:26
جواهر پنهان هیمالیا /آشنایی با یک شرپا
بام نیوز: جواهر پنهان هیمالیا «پاسانگ داوا شرپا»از زبان «مینگما گیالجی شرپا».

اولین باری که او را در سال ۲۰۰۹ در اکسپدیشن آمادابلام ملاقات کردم، زمانی بود که برای Jagged Globe کار می‌کردیم. آژانسی مستقر در انگلستان. اولین باری بود که آمادابلام را صعود می‌کردم. ولی او شمارش صعودهایش به قله آمادابلام خود را به خاطر نداشت! با کنجکاوی از او پرسیدم و او گفت که یادش نیست چند بار آمادابلام را صعود کرده است! گفت چند سال پیش ۳۰ بار شمردم و بعد اهمیتی نداد و گفت الان باید بیش از ۵۰ بار این کار را کرده باشد!. او به زبان ساده پاسخ داد، من بومی پانگبوچه هستم و ۵۰ دقیقه تا یک ساعت از خانه‌ام به کمپ اصلی آمادابلام می‌آیم. بسیاری از آژانس‌ها مرا استخدام می‌کنند زیرا من در دامان این کوه زندگی می‌کنم و آژانس‌ها نیازی به صرف هزینه اضافی برای کوه‌نوردی، چمدان یا بلیط هواپیما ندارند. من کار بیشتری پیدا می‌کنم و آنها در پولشان صرفه‌جویی می‌کنند. من با مشتریانم در کمپ اصلی ملاقات می‌کنم و پس از برنامه با آنها در کمپ اصلی خداحافظی می‌کنم. در یک سال ۵-۲ بار به قله آمادابلام صعود می‌کنم.

او همه قسمت‌های این کوه زیبا را خیلی واضح می‌شناسد. بی‌شک «پاسانگ داوا» یک افسانه است. او ۲۳ بار نیز به اورست صعود کرده است. عجیب آنکه هنوز کسی او را نمی‌شناسد!

(۱۹۹۸، ۱۹۹۹، ۲۰۰۲، ۲۰۰۳، ۲۰۰۴، دو بار ۲۰۰۶، دوبار ۲۰۰۷، ۲۰۰۸، ۲۰۰۹، دوبار ۲۰۱۰، ۲۰۱۱، ۲۰۱۲، ۲۰۱۳ دوبار، ۲۰۱۶، ۲۰۱۷، دوبار ۲۰۱۸ و دوبار ۲۰۱۹)

صعود اورست بیست و سه بار (۱۹۹۸، ۱۹۹۹، ۲۰۰۲، ۲۰۰۳، ۲۰۰۴، دو بار در سال ۲۰۰۶، دو بار در سال ۲۰۰۸، ۲۰۰۹، ۲۰۱۰، دو بار در سال ۲۰۱۱، ۲۰۱۲، در سال ۲۰۱۳، دوبار در سال ۲۰۱۶، دو بار در سال ۲۰۱۸ و دوبار در سال ۲۰۱۹)، لوتسه در ۲۰۰۱، چوایو شش بار (۲۰۰۱، دو بار در سال ۲۰۰۳، دو بار از کمپ ۳ در سال های ۲۰۰۶، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۶ تکرار شد) و ماناسلو در سال ۲۰۰۸.

باید احترام گذاشت به این کوه‌نوردانی که فقط از کمک به دیگران برای تحقق رویاهایشان و کسب درآمد برای امرار معاش و زندگی ساده خوشحال هستند. امیدوارم در آینده باز هم با او صعود کنیم.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=69224

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.