• امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 22 April - 2024
کل اخبار 24660
3

حیوانات تشنه را آگاهانه دریابیم

  • کد خبر : 48033
  • 25 تیر 1400 - 23:00
حیوانات تشنه را آگاهانه دریابیم
انجمن پزشکی کوهستان ایران: با شروع فصل بارندگی و عدم نیاز به آبشخورهای مصنوعی در اسرع وقت نسبت به خارج نمودن آنها از طبیعت (خصوصا اجزای پلاستیکی آن) اقدام نمایید.

تغییر اقلیم و به هم خوردن نظم طبیعت در ایران به دلیل احداث سدها ، برداشت بی رویه از سفره های آب زیر زمینی ، خشکسالی و … باعث شده بسیاری از چشمه ها و آبشخورهای دائمی در طبیعت ایران بسیار کم آب و یا خشک شوند که بقای حیوانات وحشی را به چالش کشیده اما خوشبختانه به همت محیط بانان و طبیعت دوستان در اقصئ نقاط میهن عزیزمان شاهد احداث آبشخور در عرصه های طبیعی جهت استفاده (حیات وحش) پرندگان و سایر حیوانات وحشی هستیم.
در ادامه ضمن سپاس از احساس مسؤلیت و زحمات این عزیزان نکاتی در مورد نحوه ایجاد آبشخورها بیان می شود. امید است جهت حفظ حقوق و ایمنی حیوانات، این موارد توسط عزیزان دست اندرکار رعایت شود.

سعی کنید به احساسات و هیجانات خود در قبال اینکار مسلط باشید و قبل از اقدام به احداث آبشخور حتما با کارشناسان مربوطه(محیط بانان منطقه مورد نظر) مشورت کنید و راهنمایی ها و اطلاعات لازم را کسب نمایید.
در صورت خشکیدن چشمه یا آبگیر که آبشخور طبیعی جانوران آن منطقه بوده است، حتما آبشخور را در همان محل احداث کنید و از ایجاد آبشخور در نزدیکی روستاها ،جاده ها، راه های مالرو و … خودداری کنید، مبادا با اینکار حیوانات را در معرض تصادف با اتومبیلهای عبوری و تنش با انسان قرار دهید.
سعی کنید در احداث آبشخور کمتر از وسایل و مصالح رنگی و صنعتی استفاده نمایید تا حیوانات وحشی کمتر به انسانها و بافت شهری عادت کنند و خوی وحشی آنها تحت تآثیر قرار نگیرد.
ایجاد آبشخورهای متعدد و غیر ضروری باعث می شود آب مورد نیاز حیوانات به سهولت در دسترس آنها قرار گیرد و از غریزه حیوانی خود فاصله بگیرند.
از انتشار عکس و موقعیت مکانی آبشخور در شبکه های اجتماعی بپرهیزید ، چرا که ممکن است شکارچیان غیر مجاز و افراد سودجو از این موقعیت سوء استفاده و اقدام به شکار حیوانات نمایند، بجای اینکار محل آبشخور را به محیط بانان و سایر طبیعت دوستان اطلاع دهید به جهت کنترلهای لازم.
حتئ الامکان از محفظه های کوچک و آلوده به روغنهای صنعتی و …. (چهارلیتری، دبه و ..) جهت آبشخور حتی برای پرندگان استفاده نکنید ، چرا که امکان آلودگی آب و مسمومیت آنها وجود دارد.
در صورت استفاده از شناور(شیر قطع کن مکانیکی) در مخزن آبشخور سعی کنید از رنگی مناسب با طبیعت بهره بگیرید و طوری آن را تنظیم کنید که قطع و وصل شدن آب با صدای ناهنجار همراه نباشد و ایجاد استرس نکند ،حتما قبل از ترک محل از عملکرد آن اطمینان حاصل نمایید.
هدف از ایجاد آبشخور کمک به حفظ بقای حیات وحش منطقه در شرایط بحرانی(خشکسالی) است
نباید با انجام کارهای غیر کارشناسی و هیجانی با دست خود صدمات جبران ناپذیری به حیوانات وارد کنیم.
با شروع فصل بارندگی و عدم نیاز به آبشخورهای مصنوعی در اسرع وقت نسبت به خارج نمودن آنها از طبیعت (خصوصا اجزای پلاستیکی آن) اقدام نمایید.

در پایان مقابل عزت و همت شما طبیعت دوستان سر تعظیم فرود می‌آوریم.
سروشت_ تیرماه ۱۴۰۰

انجمن پزشکی کوهستان ایران

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=48033

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.