• امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 22 April - 2024
کل اخبار 24660
1

خودکفایی از دل طبیعت زیبای دشمن زیاری

  • کد خبر : 54515
  • 28 شهریور 1400 - 1:18
خودکفایی از دل طبیعت زیبای دشمن زیاری
بام نیوز: در مرکز مثلث شیراز، نورآباد و سپیدان، منطقه بسیار خوش آب و هوا و زیبای دشمن زیاری، با طبیعت بکر و باغات میوه خودنمایی می‌کند و اهالی آن، لُر زبان هستند با فرهنگی غنی و مردمانی با محبت و پر تلاش.

به گزارش خبرگزاری بام نیوز از شیراز، طبیعت شگفت انگیز این منطقه و باغات میوه و گله های گوسفند در حال چرا، نشان از آنست که شغل بیشتر ساکنین این منطقه، کشاورزی و باغداری و دامپروری است. در یکی از روستاهای این منطقه به نام هجرت، با جوان کارآفرینی آشنا شدیم و با او به صحبت نشستیم.

وی در معرفی خود گفت: احمد کشاورزی هستم، متولد ۱۳۶۱ و کارشناسی ارشد در رشته علوم سیاسی که متاهل و دارای دو فرزند ۵ و ۱۱ ساله هستم.

از کار و بار پرسیدیم، با کمی تفکر تعریف کرد: چند سال در بازار فعالیت داشتم و در حوزه لوازم خانگی کار می کردم اما با تورم و به هم خوردن اوضاع اقتصادی جامعه، عملا کارم به تعطیلی کشیده شد و مدتی به دنبال یک فعالیت اقتصادی بودم که بتوانم خرج خانواده ام را تامین کنم. از میراث پدری یک باغ میوه کوچک داشتیم که عواید چندانی نداشت، اما انگیزه خوبی بود تا با توجه به اقلیم منطقه، وارد کار کشاورزی و باغداری شوم.

کشاورزی گفت: همان موقع بود که متوجه شدم کمیته امداد امام خمینی(ره) وام هایی را جهت اشتغال زایی پرداخت می کند، به دوستان کمیته امداد منطقه مراجعه کردم و تقاضای وام دادم، خوشبختانه با برخورد خوب و دلسوزانه آنها روبرو شدم و توانستم وام را البته با طی زمان نسبتا زیاد و روال بانکی سخت، دریافت کنم، که مشکل ترین قسمت آن پیدا کردن سه نفر ضامن برای بانک بود که بالاخره فراهم شد.

او ادامه داد: با ۵۰ میلیون وامی که در سال ۹۸ گرفتم توانستم تعداد ۱۰۰ اصله درخت انگور و تکه ای زمین خریداری کنم و به باغداری مشغول شوم و زمینه اشتغال برای ۵ نفر دیگر به صورت فصلی هم فراهم شد.

این جوان کارافرین ادامه داد: عمده فعالیت من در تولید بادام و انجیر و انگور و محصولات جنبی انگور، مثل غوره، مویز و شیره انگور است.

وی افزود: وام های خود اشتغالی کمیته امداد خصوصا در روستاها، در بحث خودکفایی و اشتغالزایی جوانان بسیار م یتواند موثر و مفید باشد اما به شرطی که مدت زمان زیادی به طول نیانجامد و همچنین قانون سختگیرانه بانکی اعمال نشود.

او گفت: پیدا کردن سه ضمان کارمند بسیار مشکل است که باید تجدید نظر شود و به یک ضامن کاهش پیدا کند و ضمانت با سفته را نیز قبول کنند که تهیه آن در دسترس همه باشد.

احمد کشاورزی همچنین از توقعات خود از ارگان های دولتی گفت: من و همه جوانانی که مثل من، آستین بالا زده و وارد گود شده اند توقع داریم دولت با حمایت های مالی، آموزشی و فرهنگی خود، ادامه راه را برای پیشرفت ما، هموارتر کند.

وی ادامه داد: اگر نهادهای کشاورزی، آموزش های منسجم و فراگیر و مستمری را در بحث کاشت و نگهداری و فراوری محصولات، برنامه ریزی و اجرا کنند که ما بتوانیم از همه پتانسیل های منطقه و خاک حاصلخیزی که خدا در اختیارمان قرار داده، بهترین و بیشترین بهره وری را داشته باشیم و همچنین نهادهای دولتی و رسانه ها، می توانند در مراحل برداشت محصول و فروش آن به عنوان محصولات ارگانیک و سالم، با تبلیغ و اطلاع رسانی مناسب، باعث افزایش تقاضای مردم شوند و دست دلالان بی انصاف در این زمینه کوتاه شود.

او گفت: در دو سال اخیر به علت فشار اقتصادی بر آحاد مردم، خیلی از محصولات کشاورزی از سبد غذایی خانواده ها، حذف یا کم شده و همین موضوع، هم باعث خسارت به کشاورز و باغدار می شود و هم در بلند مدت، سلامت جامعه را با مشکل روبرو می کند.

وی همچنین، بزرگترین مشکل بخش کشاورزی را خشکسالی معرفی کرد و افزود: استفاده از علم روز در زمینه های آبیاری و آبخیزداری، می تواند کمک کننده باشد.

احمد کشاورزی، جوان تحصیلکرده و کارآفرین بخش کشاورزی، ضمن تشکر ویژه از کمیته امداد امام خمینی منطقه خواستار نگاه ویژه دولت به بخش تولید و حمایت از آن شد و بیان کرد که همیشه سعی کرده و می کنم که رضایت خداوند را کسب کنم و شهروند خوبی برای جامعه خود باشم.

وی همچنین به جوانان جویای کار توصیه نمود که در صورت علاقه مندی به کشاورزی و باغداری، در این رشته مشغول شوند و بیان کرد که خداوند برکت خاصی در کار کشاورزی قرار داده و علاوه بر سود اقتصادی، در رابطه با گل و گیاه و و درخت پاداش معنوی و آرامش روانی خاصی نصیب کشاورز می شود که با هیچ سودی قابل قیاس نیست.

در پایان به همت بلند و پشتکار این جوان هم استانی، درود فرستادیم و با خاطره ای شیرین از مردمان مهربان منطقه دشمن زیاری، خداحافظی کردیم، به امید روزی که به مدد الهی و کمک های نهادهای کمک رسانی مثل کمیته امداد امام خمینی ره، هیچ جوانی در استان ما،  بیکار نباشد!

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=54515

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.