• امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
کل اخبار 24685
0

دختر ۲۱ ساله سنگنوردی:رکورد تمریناتم را بزنم سهمیه المپیک می‌گیرم

  • کد خبر : 91450
  • 11 اردیبهشت 1403 - 1:15
دختر ۲۱ ساله سنگنوردی:رکورد تمریناتم را بزنم سهمیه المپیک می‌گیرم
بام: دختر ملی‌پوش سنگنوردی ایران که اخیرا موفق به جابه‌جایی رکورد ماده سرعت ایران در جام‌جهانی شد، گفت: اگر در مسابقات گزینشی المپیک رکورد تمریناتم را بزنم، صاحب سهمیه می‌شوم.

به گزارش خبرنگار بام، محیا دارابیان یکی از سه سنگنورد ایران است که همراه با رضا علیپور و الناز رکابی از سوی فدراسیون جهانی مجوز حضور در رقابت های انتخابی المپیک را به دست آورده است. این ملی پوش سنگنوردی ایران برای کسب سهمیه باید در مسابقات شانگهای (۲۷ تا ۳۰ اردیبهشت) و مسابقات بوداپست (۳۱ خرداد تا ۳ تیر) شرکت کند تا در صورت دستیابی به حدنصاب المپیک، مجوز بازی های ۲۰۲۴ پاریس در ماده سرعت را کسب کند.

به منظور آماده سازی حضور در این رقابت های گزینشی، دارابیان فروردین گذشته در قالب تیم ملی سنگنوردی ایران در جام جهانی به میزبانی ووجیانگ چین شرکت کرد. او به نیمه نهایی این جام نرسید و با کسب جایگاه دوازدهم به کار خود پایان داد اما با ثبت رکورد رکورد ۷ ثانیه و ۲۵۲ هزارم ثانیه، رکورد ماده سرعت در بخش بانوان ایران را که قبلا نیز با ۷ ثانیه و ۷۲۱ هزارم ثانیه به نام خودش بود را بهبود بخشید.

دارابیان با ابراز رضایت از رکورد جدیدی که موفق به ثبت آن شده است، می گوید همچنان تلاشش برای ثبت رکورد تمریناتش در مسابقات است، به خصوص که با ثبت آن می تواند سهمیه بازی های المپیک را به دست بیاورد.

ارتقای رکورد در جامی به رنگ المپیک

این ملی پوش سنگنوری ایران که تنها ۲۱ سال دارد در گفت و گو با خبرنگار بام با تاکید بر اینکه جام جهانی چین اولین رویدادی بود که در سال جاری برگزار شد و نمایندگان ایران در آن حضور داشتند، گفت: ۱۴ نفر در بخش سرعت مسابقات سنگنوردی بازی های المپیک شرکت دارند و تا به امروز ۸ نفر سهمیه آن را گرفته اند. هر ۸ سنگنورد المپیکی ماده ساعت در این جام شرکت داشتند ضمن اینکه تمام سنگنوردانی که مانند آن به دنبال کسب سهمیه های باقی مانده هستند هم در مسابقات حاضر شده بودند. سطح رقابت ها در این حد بالا و با کیفیت بود.

دختر ۲۱ ساله سنگنوردی:رکورد تمریناتم را بزنم سهمیه المپیک می‌گیرم

محیا دارابیان از حضور در جام جهانی ووجیانگ رکورد بانوان سنگنوردی ایران که دست خودش بود را ارتقا داد

جابه جایی رکورد به میزان ۵۰ صدم ثانیه

وی که در مسابقات جهانی ۲۰۲۱ موفق به کسب مدال برنز شد با اشاره به عملکردی که در جام جهانی اخیر چین داشت، خاطرنشان کرد: دو مرحله صعود در دور مقدماتی داشتیم. در صعود اول رکورد ۷ ثانیه و ۲۵۷ هزارم ثانیه را ثبت کردم و رکورد بانوان ایران که دست خودم بود را به میزان ۵۰ صدم ثانیه بهبود بخشیدم. البته می توانستم رکوردی بهتر از این داشته باشم و دوباره موفق به جابه جایی شوم اما به خاطر سُرخوردگی پا نتوانستم آن را انجام دهم.

سُرخوردگی مانع از ارتقای دوباره رکورد شد

دارابیان در تشریح بیشتر این موضوع خاطرنشان کرد: بعد از اینکه در صعود دوم موفق به جابه جایی کورد خودم و بانوان ایران شدم، صعود دوم را هم با هدف ارتقای دوباره انجام دادم. داشتم خوب پیش می رفتم اما در انتهای مسیر پای من سُر خورد و نتوانستم کارم را به نتیجه برسانم. این شد که همان رکورد اول برای من به ثبت رسید.

از عملکردم راضی ام

ملی پوش سنگنوری ایران ادامه داد: در کل از عملکرم راضی هستم اگرچه می توانستم به مراتب بهتر از این عمل کنم. اما به هر حال اتفاقاتی اینچنین در سنگنوردی با آن مواجه می شویم، غیرقابل پیش بینی است.

بدون مربی اختصاصی تمرین می کنم

وی در ادامه در مورد روند تمریناتش برای حضور در رقابت های گزینشی المپیک به میزبانی چین و لهستان توضیح داد و گفت: همان طور که تا پیش از جام جهانی ووجیانگ تمرین می کردم، به روند تمریناتم ادامه می دهم. مربی اختصاصی ندارم اما تحت نظر مربیان تیم ملی هستم. به تنهایی در زنجان که محل اقامتم است تمرین می کنم. رضا علیپور که او هم در ماده سرعت کار می کند، در قزوین تمریناتش را دنبال می کند. با او در ارتباطِ تمرینی هستم و گاهی هم برای تنوع دادن به دیواره تمرین به قزوین می روم. تا زمان اعزام به مسابقات با همین روند و بدون اردوی برون مرزی، تمریناتم را دنبال می کنم.

کنار گذاشتن ماده کمباین بعد از المپیکی شدن ماده سرعت

دارابیان در بخشی از این گفت و گو با تاکید بر این که ماده سرعت سنگنوردی برای نخستین بار وارد فهرست رشته های المپیکی شده است، گفت: تا سه سال پیش در بخش کمباین سنگنوردی فعالیت داشتم و حتی مدال برنزی که در مسابقات جهانی مسکو به دست آوردم هم در همین ماده بود اما بعد از اینکه ماده سرعت وارد المپیک شدم، به صورت اختصاصی در این ماده تمرینات و رقابت های خود را دنبال کردم.

دختر ۲۱ ساله سنگنوردی:رکورد تمریناتم را بزنم سهمیه المپیک می‌گیرم

دارابیانِ ۲۱ ساله با سابقه مدال آوری جهانی در ماده کمباین امیدوار به کسب سهمیه المپیک در ماده سرعت است

رکورد تمریناتم را بزنم، سهمیه المپیک می گیرم

«محیا دارابیانِ ۲۱ ساله چقدر برای خود شانس کسب سهمیه المپیک قائل است؟»، عضو تیم ملی سنگنوردی ایران در پاسخ به این پرسش گفت: سال گذشته از حضور در مسابقات مختلف مجوز ورود به انتخابی المپیک را گرفنتم. در مجموع ۳۰ نفر وارد این مرحله شده ایم در حالیکه فقط ۶ سهمیه توزیع می شود. مشخص است که کار سختی است اما اگر بتوانم رکورد تمریناتم را در مسابقات انتخابی هم بزنم حتما سهمیه می گیرم.

نباید اسیر جو مسابقات شوم

وی از اشاره به رکورد تمرینی اش امتناع کرد و ادامه داد: رکوردی که در تمرینات می زنم خیلی بهتر از حتی رکورد جدیدی است که درجام جهانی چین ثبت کردم اما شرایط مسابقه و جو آن فرق دارد و معمولا اجازه نمی دهد آن را ثبت کنم. تلاشم این است که در رقابت های گزینشی اسیر جو و حساسیت مسابقه نشوم، خیلی نزدیک به رکورد تمریناتم عمل کنم و آن را ثبت کنم تا سهمیه بگیرم. خیلی امیدوارم به این است. البته می دانم با حضور نمایندگان استرالیا، لهستان و چین کار سخت است اما امیدوارم.

مسئولان به سنگنوردی توجه کنند

دختر سنگنورد ایران در پایان از مسئولان درخواست توجه بیشتر به این رشته را کرد و گفت: نمی دانم در رقابت های انتخابی چه نتیجه ای برای سنگنوردی ایران رقم می خورد اما بعد از این مسابقات، میادین سنگنوردی در سطوح مختلف ادامه دارد. نیازمند توجه بیشتر مسئولان هستیم تا حضورمان در مسابقات بیشتر شود.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=91450

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.