• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
2

درسی که باید از کوهنوردان فرانسوی آموخت

  • کد خبر : 62585
  • 23 آبان 1400 - 12:08
درسی که باید از کوهنوردان فرانسوی آموخت
بام نیوز: گروهی ۸ نفره از جوانان نخبه کوهنورد فرانسوی و از اعضای فدراسیون آلپاین و انجمن های کوهستان فرانسه در پایان سپتامبر ۲۰۲۱برای گشایش چند مسیر در قله های ۶۰۰۰ متری در جنوب آمادابلام( ۶۸۱۲ متر) در منطقه اورست وارد نپال شدند.

به گزارش بام نیوز، گروهی ۸ نفره از جوانان نخبه کوهنورد فرانسوی و از اعضای فدراسیون آلپاین و انجمن های کوهستان فرانسه در پایان سپتامبر ۲۰۲۱برای گشایش چند مسیر در قله های ۶۰۰۰ متری در جنوب آمادابلام( ۶۸۱۲ متر) در منطقه اورست وارد نپال شدند.

آنها هم هوایی و آمادگی لازم را در مدتی که در پاییز امسال در منطقه بودند کسب کردند.

این گروه ۸ نفره از کوهنوردان جوان حرفه ای فرانسوی با تقسیم به دو گروه، برای بازگشایی چند مسیر جدید در قله های ۶۰۰۰ متری تلاش صعود خود را آغاز کردند.

۳ کوهنورد بنامهای ” لوئیس پاچود”، “گابریل میلوچه” و “توماس آرفی” در ۲۴ اکتبر برای تلاش صعود قله “مینگبو آیگر” به ارتفاع ۶۰۷۱ متر در نزدیکی آمادابلام حرکت خود را آغاز کردند و آخرین بار آنها در ۲۶ اکتبر ساعت ۱۷:۱۱ به وقت نپال با تلفن ماهواره ای تماس برقرار کردند.

احتمالا روز بعد پس از بیواک، با سقوط بهمن در زیر ۲ متر برف جان خود را از دست دادند.

هلی کوپتر تجسس توسط “فدراسیون آلپاین و انجمن های کوهستان فرانسه” به سرپرستی خلبان سویسی”کلادیو” به منطقه فرستاده شد، آنهادر دو نوبت( ۳۱ اکتبر و اول نوامبر) بقایای چادر و تجهیزات کوهنوردان را پایین “آمادابلام” در منطقه یخچال “مینبو-لا” مشاهده کردند اما اثری از کوهنوردان مشاهده نشد و عملیات هوایی قرار شد ادامه یابد…

در عین حال چندین کوهنورد حرفه ای نپالی شامل مینگما گیالجه، آنگ داوا شرپا، تسرینگ شرپا و پمبا گیالزن شرپا هم برای جستجوی کوهنوردان مفقودی برای عملیات تجسس زمینی تشکیل شدند. با این وجود هوای کوهستان چند روزی برای تجسس زمینی مساعد نبود.

از سویی گروهی دیگر از کوهنوردان جوان حرفه ای فرانسوی شامل “پپیرینک فاین”، “پائولین چامپون”، پپیریک گیفارد”،” آنوک فلیکس-فائور” و “استفان بنویست” مابین ۲۵ تا ۲۹ اکتبر موفق شدند دو مسیر را گشایش کنند:
رخ شمال شرقی”ناره ری شار، ۶۰۰۵ متر
رخ شمالی چولاتسه، ۶۴۴۰ متر
البته در این فاصله تلاش برای بازگشایی این دو مسیر، این ۴ کوهنورد در جریان اخبار مفقودی همنوردانشان بودند اما اجازه پایان اکسپدیشن خود را نداشتند و قرار نبود آنها هدف خود را کنار بگذارند و بعنوان تیم جستجو در منطقه بدنبال ۳همنورد مفقود شده، کوهستان را بی هدف جستجو کنند!

کوهنوردان فرانسوی ها مدتها است که تقسیم کار را در کوهستان آموخته اند و به امر واقف هستند که هر گروهی وظیفه خود را باید انجام دهند.

بی شک این کوهنوردان فرانسوی که گشایش مسیر را در قله های ۶۰۰۰ متری با موفقیت به انجام رساندند تحت هیچ عنوانی توانایی یافتن ۳ کوهنورد مفقودی را در زیر ۲ متر برف در منطقه ای وسیع را نداشتند!

فدراسیون آلپاین و انجمن های کوهستان فرانسه (FFCAM) از ابتدای مفقودی ۳ کوهنورد در “مینگبو آیگر” ابتکار عمل را بدست گرفت.

ابتدا با اعزام هلی کوپتر تجسس، محل وقوع حادثه سقوط بهمن مشخص شد.

سپس با فراخوان چندین کوهنورد وشرپای مجرب نپالی گروه تجسس زمینی را تشکیل دادند.
در عین حال به این گروه تجسس زمینی از کوهنوردان نپالی بسنده نکردند و تعداد ۱۴ عضو فرانسوی گایدهای حرفه ای و تجسس بین المللی هم شنبه۶ نوامبر به گروه تجسس زمینی نپالی پیوستند و این گروه توانمند نپالی-فرانسوی موفق شدند پیکر ۳ کوهنورد مفقودی فرانسوی را در ارتفاع ۴۸۷۰ متری و در زیر ۲ متر برف در منطقه سقوط بهمن بیابند.

بی شک اگر تجسس بصورت رندوم و بی هدف و بدون تیمی از افراد متخصص و مجرب تجسس ارتفاعات بالا انجام می گرفت، ۳کوهنورد مفقود‌شده در زیر چندین متر برف بیشترکه در زمستان منطقه را می پوشاند برای مدت درازی مدفون می ماندند!

اینک پیکر سه کوهنورد با برنامه ریزی دقیق و حساب شده به پایین منتقل شده اند و به زودی به فرانسه انتقال می یابند.

با شرایطی که در مورد اقدام مسئولانه فرانسوی ها برای کوهنوردان مفقود شده در پاییز ۲۰۲۱ در نپال مشاهده کردیم، انتظار بیهوده از دیگر کوهنوردان در اکسپدیشن برای تجسس، جز به خطر انداختن جان آنها نیست و اپراتوری که امر لجستیک و پشتیبانی و امداد و نجات و تجسس را بعهده گرفته است موظف است در بزنگاه مسئولانه وظیفه خود را عملی کند و از نیروهای آماده و تازه نفس امداد و نجات و تجسس در این زمینه استفاده کند.

در تابستان امسال ۲۰۲۱ در “کوه پوبدا” فرمان عقب نشینی توسط شرکت اُکسای برای جستجوی “مهری جعفری” در منطقه ای وسیع به کوهنوردانی چون “سعید میرزایی” و دیگر همنوردانش داده شد؟!!
در حقیقت شرکت مذکور وظیفه داشت که گروه تجسس هوایی را ساماندهی کند و در ضمن باید تیم تجسس زمینی شامل کوهنوردان حرفه ای در دسترس می بودند که به موقع برای نجات کوهنورد مفقود شده اقدام لازم را صورت دهند، یا در صورتیکه امکان نجاتی وجود نداشت پیکرش را می یافتند.

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=62585
  • نویسنده : محمد اسماعیلی
  • ارسال توسط :
  • منبع : باشگاه کوهنوردی اسپیلت

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.