• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل اخبار 24677
0

“در باب آتش هیزمی”

  • کد خبر : 45545
  • 30 خرداد 1400 - 2:18
“در باب آتش هیزمی”
بام نیوز: آتش و نور همواره احساس آرامش و امنیت را برای ما به ارمغان آورده است، به همین دلیل است که ما تمایل به روشن کردن آتش داریم.

کشف آتش اولین انقلاب جامعه بشریست که به همراه انقلاب کشاورزی و انقلاب زبان، زندگی انسان را متحول کرد.

آتش و نور همواره احساس آرامش و امنیت را برای ما به ارمغان آورده است، به همین دلیل است که ما تمایل به روشن کردن آتش داریم.

در روزهای پایانی هفته و در تعطیلات، گروه های مختلف مردم را مشاهده می کنیم که در کنار رودخانه ها و دامنه های کوهستانی اطراق کرده و مشغول پختن کباب یا درست کردن چای روی آتش هیزمی هستند و یا دور آن نشسته اند. روشن کردن آتش در برنامه های طبیعت گردی هم به یک روال معمولی تبدیل شده است. همه هم با این استدلال که از چوب خشک یا چوب مرده استفاده می شد و زبانی به طبیعت نمی رساند.

در گذشته های دور آتش هیزمی یک ضرورت به شمار می رفت چرا که جایگزینی برای آن وجود نداشت ولی در حال حاضر با توجه به وجود انواع و اقسام چراغ های خوراک پزی و روشنایی استفاده از هیزم برای روشن کردن آتش غیر منطقی و زیان بار است.

به چند دلیل برای انجام ندادن این عمل، اشاره می کنم:

/بیشتر حرارت آتش هیزمی به هدر می رود بنابراین آلایندگی های کربنی بیشتری نسبت به یک چراغ خوراک پزی گازی که شعله متمرکز دارد تولید می شود.
/در مقدار خاک مرغوبی که بین دو انگشت خود می گیریم بیش از دو برابر جمعیت کره زمین موجودات ریز وجود دارند که وظیفه آن ها آماده کردن خاک برای رساندن مواد غذایی به ریشه گیاهان و حفظ خاک و ذخیره آب می باشد. حال تصور بفرمایید با روشن کردن آتش بر روی زمین چه تعداد از این موجودات بسیار مفید و حیاتی برای دیگر زیستمندان از بین می روند.
/در طبیعت چیزی به نام چوب خشک یا مرده نداریم. ”خشک و تر” در کنار هم به تاب آوری طبیعت کمک می کنند. این چوب ها که به عنوان هیزم به کار می روند هر کدام مامن و سر پناه تعداد زیادی جانوران مختلف می باشد و با تجزیه شدن تدریجی آن مواد آلی لازم برای غنی شدن خاک فراهم می شود. از طرف دیگر در مناطق کویری و بسیار گرم همین درختان و درختچه های و بوته های خشک به جانوران مختلف برای ادامه حیات کمک می کنند. جانوری که چهل پنجاه سانت از این درختان بالا می رود و یا در سایه آن قرار می گیرد، چند درجه حرارت کمتری را تجربه می کند. پرندگان هم با نشستن روی شاخه های آن ها از حرارت و شکارچیان زمین در امان خواهند بود.
/لکه های سیاه به جا مانده از آتش که این روزها در تمام نقاط کوهستانی مشاهده می کنیم بسیار زشت و دارای انرژی صددرصد منفی هستند.
/خطر آتش سوزی های گسترده در اثر بی توجه ای حتمی است. بسیاری از از آتش سوزی ها در مناطق طبیعی دقیقا به همین خاطر به وجود آمده است.

کوه نوردان در حال حاضر فعال ترین و گسترده ترین تشکل محیط زیستی کشور به شمار می روند. بنابراین این انتظار وجود دارد که در برنامه های مختلف کوه نوردی از روشن کردن آتش خودداری کرده و از وسایل جایگزین استفاده کنند و به افراد بی توجه هم تذکر بدهند.

باشد که الگوی مناسبی برای دیگران باشیم.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=45545

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.