• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
1

در مصرف “تراریخته”ها احتیاط کنید

  • کد خبر : 53683
  • 22 شهریور 1400 - 23:39
در مصرف “تراریخته”ها احتیاط کنید
بام نیوز: رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه از مصرف کنندگان خواست در مصرف محصولات تراریخته احتیاط کنند.

حسن خمیس آبادی در گفت و گو با بام نیوز، در تعریف محصولات تراریخته، گفت: محصولات تراریخته به محصولاتی گفته می شود که با فرآیندی تحت عنوان انتقال ژن، ساختار ژنتیکی آنها از طریق مهندسی ژنتیک تغییر یافته که این تغییرات معمولاً منجر به افزایش عملکرد این محصولات شده و یا مقاومت آنها را نسبت به آفات و امراض بالا می برد.

خمیس آبادی افزود: در تولید محصولات تراریخته یک قطعه مشخصی از DNA  خارجی که حاوی ژن جدید و یا ترکیبی از ژن ها است وارد ژنوم یک ارگانسیم می شود و محصول جدید واجد خصوصیات ژن جدید خواهد بود.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه تولید و مصرف محصولات تراریخته موافقین و مخالفین زیادی دارد، گفت: با وجود مزایای زیاد و به تبع آن علاقمندان زیاد به ویژه در بین محققین و کشاورزان، استفاده از محصولات تراریخته منتقدین زیادی هم  دارد.

وی با اشاره به نظرات ضد و نقیضی که در مورد استفاده از محصولات تراریخته وجود دارد، ادامه داد: منتقدین تولید و مصرف محصولات تراریخته در خصوص سلامت مواد غذایی تولید شده با گیاهان تراریخته تردید هایی دارند و اعتقاد دارند تولید و مصرف این نوع محصولات تا زمان اعلام نتایج قطعی در مورد سلامت این محصولات باید با احتیاط انجام شود.

وی گفت: گرچه آثار سوء استفاده از این محصولات تاکنون به اثبات نرسیده و صاحبنظران نیز خیلی موافق اثرات سوء و مضرات استفاده از این نوع از محصولات نیستند، اما به نظر می رسد با توجه به تغییرات ژنتیکی رخ داده در این نوع از محصولات که ممکن است منجر به ایجاد موتاسیون یا جهش در بدن انسان شود، مصرف  این نوع از محصولات باید با احتیاط بیشتری همراه باشد.

وی با تاکید براینکه محصولات تراریخته گیاهان طبیعی نیستند و به هیچ وجه طبیعت نمی‌تواند آن را به وجود بیاورد، گفت: منتقدین تولید و مصرف محصولات تراریخته اعتقاد دارند به دلیل غیر طبیعی بودن این محصولات و دخالتی که در ژن آنها صورت گرفته، مصرف آنها ممکن است عوارض زیادی را در آینده به همراه داشته باشد، هرچند تاکنون اثبات قطعی در رابطه با عوارض آن صورت نگرفته، چون به دلیل ژنتیکی بودن این محصولات این پروسه زمان بر است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه با بیان اینکه نمونه‌های استفاده از گیاهان تراریخته با صفتی چون مقاومت به یک آفت، بیماری یا خشکی را می‌توان در کشاورزی مدرن یافت، گفت: در کشور ما ذرت و سویای تراریخته تولید و در کارخانجات روغن استفاده می شود.

وی ادامه داد: گیاهان تراریخته در صنعت داروسازی جهت تولید صنعتی برخی ترکیبات با کاربرد پزشکی نیز استفاده می‌شوند.

وی گفت: گیاهان تراریخته در مقابل آفات و حشرات مقاوم هستند و این امر باعث افزایش تولید محصول می‌شود که این افزایش تولید توانسته مشکلات کمبود غذا در برخی از نقاط دنیا را مرتفع کند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=53683

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.