• امروز : دوشنبه, ۷ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 26 February - 2024
کل اخبار 24575
2
درگفتگو با بام عنوان شد:

راه‌اندازی نخستین اندیشکده سلامت و حرکات اصلاحی ورزشی کشور در اراک

  • کد خبر : 2801
  • 29 مهر 1399 - 15:20
راه‌اندازی نخستین اندیشکده سلامت و حرکات اصلاحی ورزشی کشور در اراک
بام نیوز: رئیس هیات همگانی اراک از راه‌اندازی دو کمیته سلامت و حرکت اصلاحی ورزشی به اسم اندیشکده سلامت و حرکات اصلاحی ورزشی برای نخستین بار در کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بام ، هیأت همگانی اراک طی ماه‌های اخیر تغییر و تحولاتی خوبی را پشت سر گذاشته و اتفاقات خوبی را در سطح اراک رقم زده است، هرچند این تغییر و تحولات با شیوع ویروس کرونا همزمان شده، اما با وجود این شرایط مسوولان این هیات توانسته‌اند با فعالیت‌هایی در قالب پویش آماده‌باش و تولید محتوا و تهیه کلیپ‌های آموزشی و فایل‌های مختلف در سطح استان مرکزی رتبه اول را کسب کنند و با اقدامات خود هیأت همگانی استان مرکزی را نیز در صدر  هیات‌های کشور قرار دهد.

سکان هدایت هیأت همگانی اراک در دست محمد عسگری است که خود بیگانه با ورزش نیست و در هیأت‌های مختلف فعالیت کرده است و تجربه لازم را دارد که در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی فارس در اراک از برنامه‌ها و مشکلات هیأت می‌گوید.

پویش آماده‌باش با شیوع کرونا در سطح اراک اجرا شد، این پویش چه اهدافی و برنامه‌هایی را دنبال می‌کند؟

عسگری: پویش آماده‌باش طرحی است که از سوی فدراسیون همگانی اعلام شده و ما توانستیم با تهیه کلیپ‌های آموزشی در خصوص ورزش، طرح ورزش در خانه را طراحی کنیم تا جامعه بتوانند در خانه ورزش کنند تا از حالت استرس خارج شوند که در آنجا هم هیأت اراک رتبه اول را کسب کرد. این پویش از اواخر اسفندماه آغاز شد که تا دهم مردادماه ادامه داشت.

فدراسیون همگانی با توجه به رسالتی که دارند در بحث پویش آماده‌باش طراحی خیلی خوبی داشت که محتوای آن در بحث کلیپ‌های آموزشی و فایل‌هایی بود که به صورت pdf تهیه می‌شد.

ما توانستیم در اجرای پویش آماده‌باش فعالانه شرکت کنیم و تنها هیأتی بودیم که این پویش را خوب اجرا کردیم بخصوص در زمینه ورزش در خانه کلیپ‌هایی برای ورزش کودکان و سالمندان تهیه کردیم و آنها را تحت پوشش قرار دادیم بخصوص ورزش در فضای باز و در خانه که استارت آن زده شد که استان مرکزی توانست رتبه خیلی خوبی را کسب کند.

با توجه به اینکه این پویش بحث سلامت خانواده‌ها را مد نظر داشت، توانستیم مجوز لازم برای ورزش در فضای آزاد و فضای باز و پارک‌ها را از طریق مذاکره با شهرداری، شورای شهر و فرمانداری کسب کنیم تا مسابقاتی را برگزار کنیم که خانواده‌ها در آن شرکت کنند و تا حدودی استرس در خانواده‌ها از بین ببرد و بیماری کرونا و خانه‌نشینی خانواده‌ها و فرزندان  بحث سلامتی‌ جامعه به سمت غیر سلامت سوق ندهد.

چه کمیته‌هایی در هیات فعال هستند؟

عسگری: در اراک همه کمیته‌ها فعال هستند، نزدیک به ۵۷ کمیته فعال داریم که طی جلساتی از آنها کار خواستیم که شبانه‌روز این پویش را انجام دهد.

در طول اجرای این پویش که از دهم مردادماه ‌‌آغاز و تا اواخر شهریور ادامه داشت نزدیک به ۱۱۰۰ فیلم آموزشی در اختیار کمیته‌ها قرار گرفت.

کمیته‌ها مسابقات آنلاین در اینستاگرام را برنامه‌ریزی کردند که از طریق هیأت استان به فدراسیون گزارش شد و استان مرکزی توانست امتیاز خوبی در سطح کشور کسب کند.

 شیوع کرونا چه تاثیری در اجرای برنامه‌های هیات گذاشت و برنامه‌ها هم اکنون به چه شکلی اجرا می‌شود؟

عسگری: در زمان کرونا توانستیم استارت ورزش صبحگاهی و عصرگاهی را با همکاری سازمان فرهنگی، ورزشی شهرداری اراک بزنیم، در ۲۶ پارک اراک ورزش صبحگاهی را در بخش آقایان و بانوان فعال کردیم و در جلساتی با فرمانداری و شورای شهر رشته‌های دیگر به غیر از ورزش صبحگاهی را مطرح کردیم که مصوبه آن را گرفتیم.

برای نخستین بار در کشور دو کمیته سلامت و حرکت اصلاحی ورزشی را به اسم اندیشکده سلامت و حرکات اصلاحی ورزشی راه‌اندازی کردیم که یک گروه ۱۷ نفره آن را حمایت می‌کنند که ۷ نفر از آنها دکترا ورزشی دارند، در بحث آسیب و حرکت‌شناسی، حرکت اصلاحی و تغذیه ۱۰ نفر از آنها کارشناسی ارشد هستند.

در بحث استعدادیابی، آنالیز، ارزشیابی بدن و ناهنجاری‌ها و بحث تغذیه از کودک تا سالمند در این کمیته برنامه‌ریزی می‌شود، همچنین در جلسه شورای شهر نیز مطرح کردیم تا کتابچه‌های کوچک آموزشی که توسط این گروه تدوین می‌شود تهیه شود.

همچنین مصوب شده تا شهرداری یک مکان در اختیار ما قرار دهند که بتوانیم در بحث سلامت خانواده برنامه‌ریزی و خدمات‌رسانی کنیم.

کمیته بعدی که فعال کردیم کمیته بازی کودکان استثنایی است که در سطح کشور زیاد فعال نبود و ما آن را فعال کردیم این کمیته با کمک انجمن کودکان استثنایی فعال شد که قرار است در جلسه با شورای شهر کمبودهای آنها را مطرح کنیم تا مسؤولان کمیته بتوانند در این جلسه مشکلات خود را بیان کنند

تعامل شما با ورزش کارگری چگونه است؟

عسگری: هیأت ورزش کارگری برنامه‌ای تحت عنوان پویش دوشنبه‌های ورزش کارگری دارد که در برگزاری آن با هیأت همگانی کاملاً هماهنگ هستند و استان مرکزی چهارمین استان بود که در این زمینه فعال شد که هر هفته در یکی از شرکت‌های استان این پویش را برگزار می‌کنیم و تلاش خواهیم کرد که هفته‌ای سه جلسه در استان برگزار شود.

برنامه‌های آتی هیات چیست؟

عسگری: با توجه به ویروس کرونا ما هفته تربیت‌بدنی و ورزشی را در پیش داریم که کمیته‌ها را فعال کرده‌ایم تا برای این هفته برنامه‌ریزی کنند در بحث تولید و محتوا کلیپ‌های آموزشی pdf و با گرفتن مجوز در محیط‌های باز هم برنامه‌هایی را انجام دهیم البته در هفته دفاع مقدس دو برنامه داشتیم دوره کوهنوردی با اعضا هیأت و مسابقات داژبال بانوان در پارک شهدای گمنام البته ما به مناسبت‌های مختلف در پارک‌ها با رعایت پروتکل‌ها مسابقاتی را برگزار می‌کنیم.

مهم‌ترین چالش پیش روی هیات چیست؟

عسگری: بزرگ‌ترین مشکل ما در بخش حمایت‌های مالی است، چون استان ما ۱۲ هیأت همگانی دارد و از هیأت همگانی استان خواستیم که در کنار ما باشد اما بحث درگیری با کرونا است که باید بیشتر در آنجا هزینه شود.

در بخش ورزش همگانی سلامتی کودک تا سالمندی را در نظر می‌گیرد با پیگیری‌های متعددی که در شهرداری و شورای شهر و فرمانداری داشتیم توانستیم مصوبه مکان را بگیریم و به شهرداری مهلت یک ماهه داده شد تا مکان را در اختیار ما قرار دهد تا اندیشکده سلامت و حرکات اصلاحی را در این مکان مستقر کنیم و چون اعضای این گروه مدرس فدراسیون و مدرس دانشگاه هستند و همچنین از قهرمانان ملی و استانی می‌باشند و تعدادی از اعضا دارای کلینیک حرکات اصلاحی هستند قرار شده به صورت رایگان در خدمت اندیشکده باشند.

البته نیاز است برای تهیه لوازم و تجهیزات حمایت لازم صورت گیرد، فاقد اسپانسر هستیم وضعیت مالی خوبی نداریم و بودجه هیأت استان نیز بین ۱۲ هیأت همگانی شهرستان‌ها استان تقسیم می‌شود که البته اراک اگر با توجه به فعالیت تخصیص یابد خوب است اما اگر به نسبت تقسیم شود ما مشکل خواهیم داشت.

بحث دیگر شرکت‌های خصوصی زیادی در سطح شهر اراک هستند  که می‌توانیم با آنها تفاهم‌نامه امضا کنیم بخصوص در بخش آموزشی پرسنل آنها می‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم به‌صورت نیم‌بها یا سهم فدراسیون را فقط واریز کنند تا بتوانند در شرکت‌های خود ورزش صبحگاهی را فعال کنند با توجه به نابهنجاری‌هایی که در ساختار محیط کار کارخانجات وجود دارد  حداقل هرکدام به یک رشته ورزشی نیاز دارند و برای اینکه در سنین بالا دچار مشکل نشوند.

ما در کمیته کودکان ۶۱ مربی کارت‌دار داریم یا کمیته گردشگری ما تنها جایی هستیم که مجوزهای لازم را دارد که پنجشنبه و جمعه‌ها در کوتاه‌ترین مدت بازدید از شهرهای اطراف یا استان‌های هم‌جوار را برنامه‌ریزی کند البته با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی  تا بتوانیم بخشی از استرس در خانواده‌ها را که وجود دارد کمتر کنیم چون استرس واقعاً تأثیرگذار است.

نظارت بر باشگاه‌ها چگونه است؟

عسگری: نظارت ما بر باشگاه‌ها نظارت فنی است و باشگاه‌های بانوان نظارتش با این هیأت است و نظارتی که ما داریم بیشتر بحث فنی است از جمله اینکه مدیر باشگاه باید حضور فیزیکی داشته باشد وسایل باشگاه باید با توجه به رشته درخواستی باشد و در نهایت مکان باشگاه چگونه باید باشد و از نظر تعداد نفرات حاضر در تمرین با فضای باشگاه هماهنگی دارد یا خیر، قیمت‌گذاری‌ها رعایت می‌شود و مهم‌تر از همه رشته‌های غیرمجاز که متأسفانه زیاد شده است در باشگاه انجام می‌شود یا نه و باشگاه‌هایی که تخلف کننده با هماهنگی که با پلیس امنیت داریم با آنها برخورد خواهیم کرد‌.

با توجه به این‌که هیأت همگانی نقش بسزایی در سلامت خانواده دارد که از سلامت کودک شروع می‌شود تا ورزش سالمندی ادامه دارد باید بیش از پیش مورد توجه مسوولان قرار گیرد، کمیته‌ها نیاز به حمایت دارند.

هیات همگانی اراک بر هر ارگانی که بخواهد تفاهم‌نامه همکاری امضا می‌کند و نیروهای هیأت را مأموریت می‌دهیم تا به این ارگان‌ها بروند تا ورزش صبحگاهی را در آنجا فعال کنند که بحث اول آن اشتغال‌زایی می‌باشد و اگر پرسنل ارگان‌ها تمایل داشته باشند می‌توانند در کلاس‌های مربیگری شرکت کنند تا در حیطه کاری خودشان بتوانند نقش بسزایی داشته باشند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=2801

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.