• امروز : سه شنبه, ۸ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 27 February - 2024
کل اخبار 24581
1

راه هایی برای برون رفت از بحران گم شدن در کوهستان

  • کد خبر : 7558
  • 02 آذر 1399 - 16:14
راه هایی برای برون رفت از بحران گم شدن در کوهستان
بام نیوز: از آنجایی که در کوهستان شرایط به سرعت تغییر می کند، در اینجا چگونگی پیمایش ایمن را یادآور می شویم. یادبگیریم از ابزارهای موجودمان بهترین بهره را ببریم.

دکتر حمید مساعدیان مدیر انجمن پزشکی کوهستان ایران درگفتگو با پایگاه خبری بام نیوز اظهار داشت: از آنجایی که در کوهستان شرایط به سرعت تغییر می کند، در اینجا چگونگی پیمایش ایمن را یادآور می شویم. یادبگیریم از ابزارهای موجودمان بهترین بهره را ببریم.

برای سفرتان در کوهستان وقت کافی بگذارید و یاد بگیرید که انتظار هر رخداد غیر منتظره ای  را داشته باشید. ممکن است در هوای دلپذیر و گرم شروع به کارکنید ولی در کمال تعجب، شرایط طوفانی آغاز شود و هر چشم اندازی را در برف بپوشاند!

در این مقاله در مورد چگونگی واکنش هنگام سخت شدن شرایط صحبت خواهیم کرد.

واقعیت این است که حتی در بهترین برنامه ریزی ها نیز شرایط هوا بهم ریزد و خراب شود. مهم است که بدانید برنامه شما فقط یک برنامه موقتی است. با آن یا بدون آن نیز جهان به حرکت خود ادامه خواهد داد.

۳ قانون کلی

پاسخگو باشید

انتظار هررخداد غیر منتظره ای را داشته باشید. اگرچه نیازی نیست دائما برنامه خود را به هم بریزید با این خیال که ممکن است شرایط تغییر کند. زیرا این امر شما را دچار استرس دائمی خواهد کرد. اما در ذهن خود مرور کنید اگردر هر یک از موقعیت ها، شرایط تغییر کرد چه رفتاری را باید در پیش گیرید.

درچنین حالتی خوب است که قبل از سفر از سناریوهای مختلفی گذر کرده باشید و برای هر یک از آنها برنامه ریزی کنید.

در کوه ها، همیشه باید سناریوی دومی را نیز ترسیم کرده باشید: مسیری کوتاه تر، لباس اضافی، کیت کمکهای اولیه، دستگاه ناوبری پشتیبان و موارد دیگر… داشتن تجهیزات و مهارت های مناسب همراه با توان استفاده صحیح از آنها بهترین آمادگی است.

آرام باشید

وقتی همه چیز غیر منتظره به نظر می رسد نباید دچار وحشت شوید. هراس توانایی تصمیم گیری ما را مختل می کند و ممکن است اوضاع روحی شما را بهم ریزد. درعوض کاری را انجام دهید تا به شما آرامش دهد.

هنگامی که با یک وضعیت ناخواسته روبرو شدید، متوقف شوید، یک میان وعده بخورید، در صورت امکان پناهگاه پیدا کنید و یک لایه اضافی به پوشاکتان بیافزائید تا گرمتر شوید. تصمیم گیری صحیح مهمتر است از تصمیم سریعی که شما را دچار اشتباه نماید.

تمام گزینه ها را در نظر قرار دهید

پس از توقف تمام گزینه های خود را در نظر بگیرید. با گروه خود صحبت کنید و ببینید سایر افراد چه احساسی دارند. چه گزینه هایی برای سطح مهارت افراد تیم شما باتوجه به شرایط منطقه مناسب است؟

بعضی اوقات شرایط وفق نظر شما برای ادامه فعالیت نیست و تنها برنامه منطقی دوم، تعویق سفر است. اگر این یک ماجراجویی طولانی مدت باشد می تواند یک تصمیم بسیار سخت را در پی داشته باشد. اما بهتر است بجای غصه خوردن، از سلامتی نفراتتان خرسند باشید و تلاش کنید امنیت آنها را تامین کنید.

در اینجا گزینه مهم داشتن اطلاعات ناوبری و از آن مهمتر همراه داشتن وسیله ای است که شما را مستقیما به نقطه شروع خود باز می گرداند. همچنین می توانید نقاط مورد علاقه دیگری را نیز ذخیره کرده و به سمت آنها بازگردید.

قوانین خاص برای دید کم

یک مورد معمولی که می تواند مردم را در کوهستان دچار مشکل کند، دید ضعیف است. مشکلی که میتواند ناشی از مه، باران، برف و تاریکی هوا باشد. شما باید به هر یک از این شرایط توجه داشته باشید و واقعاً در نظر بگیرید که کدام گزینه ها برای شما و گروه تان بهترین هستند.

در دید کم همیشه ساده ترین مسیر را دنبال کنید. به جای استفاده از میانبر و خروج از مسیر، در یک مسیر مشخص باقی بمانید.

اگر هیچ مسیر پیاده روی وجود نداشت، از ویژگی های زمینی مشخص به عنوان نشانه هایی استفاده کنید که مطمئناً آنها را می شناسید.

مکان خود را بدانید

یکی از راه هایی که مردم در کوهستان با مشکل روبرو می شوند این است که سعی می کنند با عجله از محل نامشخصی که در آن قرار دارند دور شوند. در دید کم، وقت بگذارید و مرتباً نقشه خود را بررسی کنید.

اگر موقعیت مکانی خود را روی نقشه از دست دهید و نتوانید محیط اطراف خود را ببینید، پیدا کردن دوباره آن بسیار دشوار است. در عمل، شما باید به تمام جزئیات موجود در زمین توجه داشته باشید بخصوص ویژگی هایی را که میتوانید بر روی نقشه مشخص کنید.

زمان را درنظر بگیرید

برآورد مسافت و فاصله ای که طی کرده اید، برای نظارت بر زمان بازگشت ضروری است. این مهم است، زیرا در دید کم به شما کمک می کند مکان خود را در نقشه تخمین بزنید.

شایان ذکر است که در دید ضعیف، مجبور هستیم زمانی بیش از مسافت طی شده در موقعیت صعود رابرای بازگشت در نظر بگیریم زیرا سرعتمان کاهش می یابد.

نرده ها را دنبال کنید

بخاطر داشته باشید خطوط مستقیم میتوانند بهترین کمک راهنما در امر ناوبری باشند. آنها حتی در دید کم نیز می توانند مفید باشند.

نهرها، رودخانه ها، تپه ها و یال ها، خط افق و … می توانند بهترین همراه برای حرکت مستقیم در بازگشت محسوب گردند، ما در اینجا از آنها به عنوان نرده ها (همچون نرده راه پله) نام می بریم. گاهی اوقات می توانید از ارتفاع نرده به عنوان یک کمک ناوبری اضافی نیز استفاده کنید.

از تمام ابزارهای خود استفاده کنید

همیشه در برنامه های بخصوص شب هنگام سرما را یک دشمن فرض کنید. از تمام لوازم و پوشاک خود به بهترین شکل استفاده کنید تا به شما در حفظ امنیت کمک کنند. قطب نما، ساعت، ارتفاع سنج، دستگاه GPS و … هرکدام می توانند بهترین همراه برای لحظات ترسناک گم شدن باشند.

از قطب نما خود استفاده کنید تا جهت صحیح رفت و برگشت را برای شما عیان سازد. بارها و بارها زمان را بررسی کنید. دانستن سرعت متوسط ​​و زمانی که در آخرین مکان شناخته شده قرار داشتید به شما کمک می کند تا تخمین بزنید که تا کجا می توانستید صعود کرده یا بازگردید. ارتفاع سنج نیز یک ابزارعملی است. به عنوان مثال، کار کردن با موقعیت مکانی شما در یک مسیر که در آن از یک شیب بالا یا پایین رفته اید می تواند با خواندن ارتفاع انجام شود. به عنوان یک نسخه پشتیبان، خوب است که ساعت های جی پی اس دار که نقاطی مشخص در آنها علامتگذاری شده به همراه داشته باشید.

صبر کنید

گاهی اوقات بهترین کاری که می توانید انجام دهید پیدا کردن یک سرپناه یا پناهگاه است. به خصوص در شرایط سرما، گرم نگه داشتن بدن باید اولویت شما باشد. هیپوترمی، هنگامی که بدن شما سریعتر از آنکه بتواند گرما تولید کند، آنرا از دست می دهد. بسته به دمای هوا، می توانید ظرف چند دقیقه دمای بدن خود را تنظیم کنید.

در نهایت در نظر داشته باشید مواقعی وجود دارد که بهترین گزینه کمپ زدن است، خوابیدن و ارزیابی گزینه ها برای صبح روز بعد می تواند شما را با روشنایی هوا، پایان توفان و انرژی بازگشته به مقصد برساند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=7558

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.