• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 24664
2

روایت صعود فنی و سخت به «یال یابو» دنا+تصاویر

  • کد خبر : 13921
  • 25 آذر 1399 - 22:43
روایت صعود فنی و سخت به «یال یابو» دنا+تصاویر
بام نیوز:مسیر فنی زمستانه «یال یابو» دنا توسط تنها یخ‌نورد استان کهگیلویه و بویراحمد و محمد جواد اسمی با تلاش و کوشش بسیار با موفقیت صعود شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از سی‌سخت، مسیر فنی زمستانه «یال یابو» دنا توسط مهرزاد امیدی تنها یخ‌نورد استان و محمد جواد اسمی با تلاش و کوشش بسیار با موفقیت صعود گردید.

مهرزاد امیدی تنها یخ نورد استان در گفت وگو با فارس گفت: پس از  هماهنگی های  لازم با استاد مهدی پورابراهیم ریاست هیئت کوهنوردی شهرستان بویراحمد و مسئول پایگاه امداد و نجات کوهستان دنا و اخذ مجوز صعود و پشتیبانی به سمت نقطه آغاز برنامه حرکت کردیم.

وی گفت: ساعت۸:۳۲ صبح است، شور و شوقی وصف نشدنی برای صعود داشتیم و با توجه به سنگینی بارش برف در ارتفاعات دنا و کم سابقه بودن بارش در این موقع هر دو نفر بسیار مشتاق شروع‌گر برنامه بودیم که با رعایت کامل ایمنی و شرایط حاد صعودهای زمستانی صورت گرفت.

 

وی افزود: تیم پشتیبان مهدی پورابراهیم مسئول پایگاه امداد و نجات کوهستان آمادگی کامل خود جهت صعود را اعلام و حدود ساعت ۱۱ صبح از مسیر، شروع به حرکت کردیم و بعد از پیماش طولانی به ابتدای مسیر فنی رسیدیم که با عوض کردن تجهیزات و پوشیدن وسایل فنی آماده صعود شدیم.

این یخ‌نورد افزود: هوای سرد و تنهایی سکوت کوهستان، لذت صعود را دو چندان کرده بود، بعد از ترک مسیر به اولین دهلیز رسیدیم که با مشورت همدیگر شروع به حرکت از این دهلیز خودم بعنوان سرطناب، مسیر را با موفقیت صعود کردیم که بعد از حدود نیم ساعت به سخت ترین و اصلی ترین قسمت برنامه یعنی تیغه رسیدیم که با توجه به تجربه بیشتر محمدجواد اسمی در این بخش بعنوان سرطناب صعود شد و از خان دوم هم بسلامت عبور کردیم.

 

وی گفت: تیم پشتیبان از ابتدای مسیر به طور مرتب با ما در تماس بود و راهنمایی‌ها و راهکارهای لازم را ارائه می‌کرد، ۳۵ دقیقه پس از عبور از تیغه با کاهش محسوس و ناگهانی دما پیش رفتیم که در آن  سرما تا آستانه یخ زدن انگشتان دست‌هایمان پیش رفت، با نظر و تصمیم جواد اسمی این مسیر بصورت تقسیم بندی صعود شد و در آخر به غول پایانی رسیدیم که هوا کاملا تاریک و نیازمند استفاده از چراغ پیشانی شدیم.

وی گفت: حدود یک ساعت پیمایش به سمت بالا و بعد از آن تراورس مسیر با شیب ۷۵ درجه حدود پانصد متر و سپس حرکت به سمت پناهگاه در ساعت ۱۸:۴۵ با رسیدن به کمپ استراحت و تماس با تیم پشتیبانی مبنی بر موفقیت صعود به استراحت پرداختیم.

وی گفت: صبح روز بعد پس از صرف صبحانه از مسیر بهمن خیز دره بزکش به سمت پایین حرکت و ساعت ۱۰ صبح با حضور در پایگاه امداد و نجات کوهستان صعودمان با موفقیت کامل به  پایان رسید.

امیدی گفت: این صعود حاصل زحمات  و حمایت های لحظه ای استاد مهدی پورابراهیم فرد دلسوز کوهستان مسئول پایگاه امداد نجات کوهستان دنا و ریاست  هیئت کوهنوردی شهرستان بویراحمد فروشگاه‌های کوهنوردی کوهستان(اسفندیاری)؛ تجهیزات دنا( روانخواه)؛ کوهنوردی کورش(دیانت) و کمپانی تجهیزات ict استاد مهدی شاهی بود.

وی افزود: همچنین آقایان آرش مختاری ، یعقوب زابلی (هماهنگی و خدمات) سعید بناری(مدیریت لابراتوار دندانسازی بناری) در این راه کمک کردند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=13921

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.