• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24664
1

زمستان در راه است؛ عزم «جان اسنوری» برای صعود زمستانه به قله K2

  • کد خبر : 10952
  • 11 آذر 1399 - 20:14
زمستان در راه است؛ عزم «جان اسنوری» برای صعود زمستانه به قله K2
بام نیوز: چند کوه‌نورد نامدار جهان عزم خود را جزم کرده‌اند تا برای نخستین بار در فصل زمستان به قله K2 صعود کنند.

به گزارش پایگاه خبری بام نیوز، قله K2 با ۸۶۱۱ متر ارتفاع، در مرز پاکستان و چین قرار دارد و دومین قله مرتفع جهان محسوب می‌شود. این قله به فنی‌ترین قله جهان نیز معروف است و هنوز هیچ کوه‌نوردی موفق نشده در فصل زمستان به آن صعود کند.

در زمستان ۲۰۰۳ یک گروه لهستانی تا ارتفاع ۷۸۰۰ متری این کوه رفت اما موفق به صعود به قله نشد. این بالاترین ارتفاعی است که در زمستان K2 صعود شده است.

با این وجود امسال چند کوه‌نورد نامدار جهان قصد کرده‌اند که نخستین صعود زمستانه K2 را ثبت کنند. جان اسنوری کوه‌نورد بزرگ لهستانی که از چند ماه قبل برنامه خود را اعلام کرده بود، چند روز پیش وارد اسلام‌آباد پاکستان شد تا به زودی صعود خود را آغاز کند. محمد علی سدپارا و پسرش سجاد ۲ باربر سرشناس اهل پاکستان نیز او را در این صعود همراهی می‌کنند. اما سایت اکسپلورزوب گزارش کرده که هنوز مشخص نیست اسنوری می‌خواهد در این صعود با تیم‌های دیگر هم همراهی کند یا خود به تنهایی راهی قله شود.

 لباسی که قرار است جان اسنوری در راه صعود به قله K۲ بر تن کند.

نیرمال پورجا هم دیگر کوه‌نوردی است که می‌خواهد در زمستان امسال به K2 بود. این کوه‌نورد نپالی، در سال ۲۰۱۹ جهان را با عملکرد حیرت‌انگیز خود غافلگیر کرد. او در طول ۶ ماه و ۶ روز به همه ۱۴ قله بالای هشت هزار متری جهان صعود کرد. پیش از او، بهترین رکورد صعود به همه قله‌های هشت هزاری جهان، در طول هفت سال بود. اکسپلورزوب درباره پورجا هم خبر داده که معلوم نیست با تیم خودش راهی قله می‌شود یا به دیگر کوه‌نوردان می‌پیوندد.

 نیرمال پورجا روی قله K۲، البته نه در فصل زمستان

تا کنون فقط ۳۰۶ نفر به قله K2 صعود کرده‌اند و ۸۱ نفر هم در این کوه جان خود را از دست داده‌اند. K2 تنها قله بالای هشت هزار متر جهان به حساب می‌آید که هنوز در فصل زمستان صعود نشده است. کاظم فریدیان، عظیم قیچی‌ساز، رضا شهلایی و حسین بهمنیار تنها ایرانی‌هایی هستند که به افتخار صعود به این قله که به «قله وحشی» مشهور است رسیده‌اند. داود خادم نیز کوه‌نوردی ایرانی بود که در سال ۱۳۸۳ هنگام صعود به این قله کشته شد.

 عظیم قیچی‌ساز تنها کوه‌نورد ایرانی که به همه ۱۴ قله بالای هشت هزار متری جهان، بدون کپسول اکسیژن صعود کرده است.
لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=10952

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.