• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
3
بیست نکته در افتتاحیه بیستمین دوره

زنده‌باد فوتبال ، زنده‌باد لیگ برتر

  • کد خبر : 4789
  • 16 آبان 1399 - 14:27
زنده‌باد فوتبال ، زنده‌باد لیگ برتر
بام نیوز: از عصر امروز (جمعه) بیستمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران موسوم به خلیج فارس آغاز می‌شود تا دوباره هواداران فوتبال تماشاگر نمایش تیم‌های مورد علاقه خود باشند

به گزارش پایگاه خبری بام نیوز، پس از گذراندن یک فصل به قدمت یکسال با قهرمانی پرسپولیس در لیگِ نوزدهم فوتبال ایران، حالا با نظر مثبت ستاد ملی کرونا و پیگیری‌های انجام شده، قرار است فصل جدید لیگ برتر فوتبال ایران با حضور ۱۶ تیم از عصر امروز در تهران افتتاح شود و دوباره شور و هیجانِ فوتبالی، هواداران این رشته پرطرفدار و محبوب را میخ‌کوب تصویرهای تلویزیونی کند.

به‌ویژه در این فصل که شرایط کرونایی آن‌ها را به مانند هفته‌های پایانی لیگ نوزدهم، محروم از حضور در ورزشگاه‌ها کرده و دست‌کم تا پایان سال جاری، خبری از حضور در ورزشگاه‌ها نیست و قابِ جادویی امید اهالی فوتبال برای تماشای دیدارهای تیم مورد علاقه‌شان است.

به مناسبت آغاز بیستمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران، باهم ۲۰ نکته خواندنی و جذاب را در این‌ باره در ادامه خواهیم خواند:

۰- در بهارِ بیستم لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران، کنتور حضور مربیان خارجی نیز دوباره صفر شد و وضع قانون جدید باعث شد تا فصل جدید مسابقات لیگ برتر بدون حضور حتی یک مربی خارجی دنبال شود و ۱۶ سرمربی ایرانی در تلاش‌اند در غیاب رقبای خارجی‌شان، توانایی خود را به مدیران فوتبالی ایران و البته مهم‌تر هواداران اثبات کنند.

 

۱- وحید فاضلی و سید مهدی رحمتی اولین تجربه سرمربیگری‌شان را در لیگ برتر فوتبال ایران سپری می‌کنند؛ آماری ویژه که باعث شده تا میانگین سنی مربیان در ادوار لیگ‌برتر به طرز محسوسی کاهش پیدا کند. در بین مربیان امسال رحمان رضایی ، محمد ربیعی و وحید بیاتلو هم اولین تجربه سرمربیگری را پشت سر می گذارد.

 

 

۲- شاید باورش سخت باشد اما پیکانی‌ها دو روز مانده به آغاز لیگ بیستم تمرینات خودشان را با سرمربی جدید آغاز کردند! پس از جدایی به یکباره عبدالله ویسی و عدم توافق با مدیران پیکان، مهدی تارتار سکان هدایت پیکانی‌ها را برعهده گرفت و در فاصله دو روز تا افتتاحیه لیگ بیستم، کارش را برای آماده‌سازی نیلی‌پوشان تهرانی آغاز کرد.

 

 

 

 

۳- رسول خطیبی در سومین تجربه صعودش به لیگ برتر این‌بار ماموریت دارد تا پس از گذراندن روزهای رویایی با آلومینیوم در لیگ یک، بتواند تجربه لیگ برتری موفقی را هم پشت سر بگذارد؛ اتفاقی که در دو صعود قبلی خطیبی رخ نداد و امیدوار است اینبار با تغییرات پرشمار در اسکواد تیمش، این اتفاقِ مهم را رقم بزند و آلومینیوم را شگفتی‌ساز لیگ بیستم کند.

 

 

 

۴- چالش محرم و محبوبیت؛ سرانجام شعارهایِ هواداران سپاهان و علاقه شدید آن‌ها به بازگشت دوباره محرم نویدکیا به جمع طلایی‌پوشان اصفهانی، محمدرضا ساکت مدیرعامل موفق این باشگاه قراردادی سه ساله را نویدکیا به امضا رساند تا وی جانشین قلعه‌نویی شده و در نخستین تجربه سرمربیگری‌اش، سکان یکی از بزرگ‌ترین تیم‌های فوتبال ایران را به دست گیرد.او صاحب پیراهن شماره ۴ است و قبلا رد یک دوره کوتاه سرمربی سپاهان بوده.محرم سپاهان قرار است ظریف و تاکتیکی باشد.

 

 

۵- یحیی و شاگردان‌اش در سودای ثبت گلات و پنجمین قهرمانی متوالی در لیگ برتر هستند؛ رویایی که همچنان بر سرخ‌پوشان در دسترس است اما بدون‌تردید دشوارتر از همیشه. به‌ویژه آن‌که آن‌ها پیش از شروع لیگ، تغییرات پرشماری در لیست خود داشتند و به تازگی کادر مدیریتی‌شان هم دستخوش تغییر شده و از سوی دیگر، بازیکن ارزشمندی چون آل‌کثیر را هم در اختیار ندارند.

 

 

 

 

۶- در حالیکه نیمکت آبی ها برای فصل جدید خواهان زیادی داشت، اما سرانجام این نیمکت به محمود فکری رسید. شماره ۶ سابق آبی ها که در دوران بازیگریش به آر پی جی زن استقلال معروف بود، کار بسیار سختی در لیگ بیستم دارد و اکنون دیگر هواداران این تیم پس از سالها به دنبال قهرمانی هستند بخصوص اینکه در ۴ سال گذشته، این عنوان به رقیب سنتی رسیده است.

 

 

 

 

۷- آقای گل نوزدهمین دوره رقابت های لیگ برتر، یکی از امیدهای اصلی استقلالی ها و کادرفنی این تیم برای قهرمانی در لیگ برتر است. شیخ دیاباته که با پوشیدن شماره ۷ آبی ها توانست در لیگ قبل آقای گل فوتبال ایران شود، به خوبی نشان داد که یک مهاجم باهوش و با کلاس جهانی است و می تواند جانشین بر حقی برای پیراهن سابق فرهاد مجیدی و مامه تیام باشد. او اکنون سعی دارد با تکرار موفقیت هایش در فصل گذشته، زمینه ساز قهرمانی تیم محمود فکری در این دوره از رقابت ها باشد.

 

 

 

 

۸- تاکنون تنها ۷ تیم در تاریخ ۱۹ دوره لیگ برتر موفق به کسب عنوان قهرمانی شده اند. تیم های پرسپولیس، استقلال، سپاهان، فولاد، سایپا، پاس و استقلال خوزستان تنها تیم هایی هستند که این عنوان را کسب کرده اند. پاس همدان و استقلال خوزستان اکنون در لیگ برتر حضور ندارند و چنانچه در بیستمین دوره لیگ برتر، تیمی جز ۵ تیم دیگر به عنوان قهرمانی برسد، تعداد تیم های قهرمان لیگ برتر ایران به عدد ۸ می رسد.

 

 

 

 

۹- از میان ۱۶ مربی که در آخرین هفته لیگ برتر بر روی نیمکت تیم هایشان حضور داشتند، ۹ سرمربی در لیگ بیستم بدون تیم مانده اند. فرهاد مجیدی، عبدالله ویسی، ساکت الهامی، بوناچیچ، سهراب بختیاری زاده، بهنام سراج، مجید جلالی، هومن افاضلی و مهدی پاشازاده ۹ سرمربی تیم های لیگ برتری در هفته پایانی لیگ قبل هستند که در لیگ بیستم بدون تیم مانده اند.

 

۱۰- برخلاف سالهای گذشته، در لیگ بیستم بازیکنان مطرح کم تعدادی پیدا می شوند که پیراهن شماره ۱۰ را در لیگ بیستم بپوشند. مهدی قایدی از استقلال، حمزاوی از تراکتورسازی تنها بازیکنان مطرحی هستند که قرار است در فصل جدید با پیراهن شماره دهی به میدان بروند که در روزگارهای قدیم، طرفدار زیادی داشت. نکته جالب اینکه در لیست پرسپولیس برای فصل جدید، تاکنون کسی پیراهن شماره ۱۰ را بر تن نکرده است و حتی محمدرضا حسینی وینگر سپاهان که در فصل گذشته شماره ۱۰ را می پوشید، تصمیم گرفته در لیگ بیستم با شماره ۷ در میادین حضور پیدا کند. این کم میلی بازیکنان به پوشیدن شماره ۱۰ کمی عجیب به نظر می رسد.

 

 

 

(طرح از سبحان ضرغامی)

 

 

 

۱۱- پرگل ‌ترین دیدار تاریخ لیگ برتر در اولین دوره برگزاری این مسابقات در هفته بیست و ششم بین تیم‌های ابومسلم مشهد و استقلال رشت (پگاه) انجام شد. آن بازی که ۱۱ گل داشت، با نتیجه ۹ بر ۲ به سود ابومسلم به پایان رسید. غلامرضا عنایتی با به ثمر رساندن ۷ گل در آن بازی، آقای گل لیگ برتر شد. تاکنون هرگز دیدار دیگری در لیگ برتر ایران این تعداد گل را نداشته است.

 

 

 

 

۱۲- قطعا در بیستمین دوره رقابت های لیگ برتر، نبود تماشاگران همچون دوره قبلی این رقابت ها، تاثیر محسوسی بر روی دیدارها دارد. پس از شیوع کرونا در سال گذشته، تقریبا می توان گفت یک سوم دیدار های لیگ نوزدهم بدون حضور تماشاگران برگزار شد که غیبت آنها بر روی حساسیت و کیفیت دیدارها نیز اثرگذار بود. جای خالی تماشاگران که از آنها به عنوان یار دوازدهم تیم ها نام برده می شود، در لیگ بیستم نیز خالی خواهد بود.

 

۱۳- در اولین هفته رقابت های لیگ برتر، سرمربی ۱۳ تیم، برای نخستین بار با تیم هایشان در لیگ برتر حضور پیدا می کنند. در واقع می توان گفت به جز گل محمدی، نکونام و صادقی که با پرسپولیس، فولاد و سایپا در فصل گذشته به میدان رفته بودند، تمامی سرمربیان دیگر در هفته نخست لیگ برتر، نخستین تجربه خود را به دست می آورند. البته رحمتی با شهرخودرو و نوید کیا با سپاهان در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا تجربه سرمربیگری دارند ولی سایر مربیان برای اولین بار با تیم های جدیدشان به میدان می روند.

 

 

 

 

۱۴- در نخستین لیست تیم ملی با سرمربیگری دراگان اسکوچیچ، ۱۴ بازیکن لیگ برتری حضور داشتند که به جدایی شجاع خلیل زاده و مهدی ترابی از پرسپولیس، اکنون ۲ جای خالی در این لیست دیده می شود. بازیکنان زیادی در انتظار شروع لیگ بیستم هستند تا بتوانند با حضور در لیست اسکوچیچ، پیراهن تیم ملی را بپوشند. بازیکنانی که زمزمه های حضور آنها در لیست بعدی سرمربی تیم ملی شنیده می شود.

 

۱۵- در حالی که پیش از شروع رقابت های لیگ برتر، قانون منع ورود بازیکن و مربی خارجی جدید به فوتبال ایران به ثبت رسید، اما طبق یک تبصره، تیم هایی که بازیکن خارجی در ترکیبشان داشتند، چنانچه همچنان با تیمشان قرارداد داشته باشند و یا نهایتا اینکه می توانستند با تمدید قرارداد، آنها در ترکیب تیمشان حفظ کنند. به همین دلیل، این دوره از لیگ برتر تنها ۱۵ بازیکن خارجی در ترکیب تیم ها باقی مانده است تا با وجود این قانون، لیگ بیستم از وجود خارجی ها خالی نباشد.

 

۱۶- از لیگ سیزدهم به بعد، رقابت های لیگ برتر با ۱۶ تیم برگزار شده است. لیگ جدید، هشتمین دوره ای است مه همچنان بالاترین رقابت های فوتبالی در ایران با ۱۶ تیم برگزار می شود. همیشه در محافل ورزشی این سوال مطرح بوده است که رقابت های لیگ برتر ایران با تعداد تیم های بالایی برگزار شود یا خیر که شاید در این زمینه مشکلات و مسائل مالی و ضعف برنامه ریزی های لازم، یکی از دلایل افزایش پیدا نکردن تعداد تیم های لیگ برتر بوده است.

 

۱۷- قاسم حدادی فر در لیگ بیستم و در هفدهمین سال حضورش در لیگ برتر ، هنوز بازیکنی کلیدی برای ذوب آهن است. او فوتبالش را از این تیم شروع کرد و غیر از یک فصل بازی به طور قرضی در نفت آبادان و یک دوره حضور در تراکتور به خاطر سربازی در تمام این سال ها تنها پیراهن ذوب را به تن کرده است. حدادی فر یکی از بازیکنان متعصب به باشگاه است که او را با پیراهن ذوب آهن می شناسیم.

 

 

 

 

۱۸- این هیجدهمین دوره ای است که امیر قلعه نویی به عنوان سرمربی یک تیم فوتبال در لیگ برتر بر روی نیمکت آن تیم حضور پیدا می کند. ژنرال که در دومین دوره لیگ برتر ابتدا دستیار رولند کخ بود، از استقلال جدا شد و هدایت استقلال اهواز را برعهده گرفت. پرافتخارترین سرمربی ایرانی لیگ برتر، تنها در فصل ۸۵-۸۶ به دلیل نشستن بر روی نیمکت تیم ملی، حضور در لیگ ششم را از دست داد و پس از آن در تمامی دوره ها از ابتدا هدایت یک تیم را برعهده داشته است. البته در زمینه رکوردداری حضور بر روی نیمکت تیم ها، می توان از مجید جلالی نیز یادی کرد که او نیز در ۱۷ دوره لیگ برتر حضور داشته است.

 

 

 

 

۱۹- سیدمهدی رحمتی تا لیگ گذشته، پرتداوم ترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران در رقابت های لیگ برتر بود. او از نخستین دوره این رقابت ها و با تیم فجرسپاسی در لیگ برتر حضور داشت و با پیراهن تیم های استقلال، سپاهان، مس کرمان، پیکان و شهرخودرو افتخارآفرینی کرد تا همچنان رکورد بیشترین حضور یک بازیکن در لیگ برتر، به نام او ثبت شود. فعلا نزدیکترین بازیکن به رحمتی برای شکستن این رکورد، قاسم حدادی فر است.

 

۲۰- تیم فوتبال تراکتورسازی که با به خدمت گرفتن علیرضا منصوریان امید زیادی دارد تا برای نخستین بار در تاریخ خود، به عنوان قهرمانی لیگ برتر دست پیدا کند، تاکنون در ۷ دوره از رقابت های لیگ برتر حضور داشته که در این مدت تبریزی ها با آمار عجیبی، ۲۰ سرمربی را بر روی نیمکت خود دیده اند. تراکتوری ها امید زیادی دارند تا با بیستمین مربی خود، عنوان قهرمانی را از آن خود کنند.

 

 

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=4789

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.