• امروز : چهارشنبه, ۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Wednesday - 28 February - 2024
کل اخبار 24584
2

سرپرستی گروه کوه‌نوردی و هنر انتقادپذیری و انتقاد کردن

  • کد خبر : 57206
  • 15 مهر 1400 - 11:04
سرپرستی گروه کوه‌نوردی و هنر انتقادپذیری و انتقاد کردن
انجمن پزشکی کوهستان ایران: سرپرستی یا هدایت یک تیم کوه‌نوردی در نوع خود هنری است منحصر به‌فرد. هنر گردآوری افرادی با اخلاق و رفتارهای مختلف و فرهنگ‌های گوناگون، داشتن حداقل‌های مدیریتی و دانش علمی و عملی کوه‌نوردی، هنر برنامه‌ریزی و البته هنر بهبود عملکرد گروه در هر برنامه نسبت به برنامه پیشین.

سرپرستی یا هدایت یک تیم کوه‌نوردی در نوع خود هنری است منحصر به‌فرد. هنر گردآوری افرادی با اخلاق و رفتارهای مختلف و فرهنگ‌های گوناگون، داشتن حداقل‌های مدیریتی و دانش علمی و عملی کوه‌نوردی، هنر برنامه‌ریزی و البته هنر بهبود عملکرد گروه در هر برنامه نسبت به برنامه پیشین. در این راستا قابلیت‌های ذهنی و روانشناسی افراد بسیار دخیل هستند که از جمله آنها نحوه صحیح انتقاد کردن از افراد گروه و البته انتقاد شنیدن از اعضای تیم می‌باشد.

انتقاد سازنده و موثر از اعضای گروه:

انگیزه شما از انتقاد کردن چیست؟ اگر انگیزه‌ای غیر از پیشرفت و اصلاح خطاهای شخص مورد نظر یا بهبود توانایی‌های او دارید یا در پی نفع شخصی هستید بهتر است از همان ابتدا از چنین انتقادی پرهیز کنید.

. ابتدا مطمئن شوید که شخص یا اشخاص مد نظر شما در این زمان آماده شنیدن انتقادات مطرح شده می‌باشند، هیچ چیز بدتر از یک انتقاد و بازخورد ناخواسته و بی‌موقع نیست.

برای شروع انتقاد حتما از لحنی مطمئن و قابل اعتماد استفاده کنید، دریافت انتقاد از کسی که به شما احترام می‌گذارد و می‌توانید به او اعتماد کنید بسیار تاثیرگذارتر است.

. از شخص مورد نظر بخواهید تا بازنگری و بازبینی در نحوه رفتار و اجرای خود داشته باشد. به این شکل این اشخاص را درگیر انتقاد از عملکرد خود و بررسی نقاط ضعف و قوت خود می‌کنید.

بجای تاکید و توجه بر انگیزه و قصد شخص، روی عملکرد او تمرکز کنید. به این ترتیب به این فرد اجازه می‌دهیم تا در مورد نحوه عملکرد خود به بینش درونی بهتری برسد.

سعی کنید تا انتقاد شما سازنده و از روی حسن نیت باشد، ترکیبی از رفتار اشتباه و در عین حال انتقاد از شخص، نمی‌تواند نتیجه مطلوبی در پی داشته باشد.

انتقادپذیری و دریافت بازخوردها:

پس از اجرای برنامه و در زمانی که مناسب باشد از افراد شرکت کننده در برنامه تقاضا کنید تا از دیدگاه خود نقاط ضعف و قوت شما و نحوه اجرای برنامه را با هدف بهبود کیفیت برنامه‌های تیمی و نحوه عملکرد شما بیان کنند.

دیدگاه مثبتی در خصوص دریافت بازخوردها داشته باشید و به قصد پیشرفت و بهبود کیفیت عملکرد خود به آنها نگاه کنید.

حتما زمانی را برای پاسخگویی به بازخوردها و انتقادات اختصاص دهید، به این ترتیب به افراد گروه اطمینان می‌دهید که به انتقادات و ایرادات آنها توجه کرده و در پی بهبود آنها هستید.

بخاطر داشته باشید انسان جایزالخطاست و به این ترتیب در هر مرتبه و مقامی از غرور بیجا و البته از فرار از انتقادات سازنده پیشگیری می‌کنید.

از فرد یا افردی که با صرف وقت و اهمیت قائل شدن برای شما و تیم اقدام به انتقاد سازنده و اعلام دیدگاه‌های خود می‌کنند تشکر کنید، از این موضوع می‌توانید بعنوان فرصت و عاملی برای پیشرفت خود استفاده کنید.

ترجمه: پویا سلیمانی

 

انجمن پزشکی کوهستان ایران

@irmma

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=57206

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.