• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24664
1

سفر به بهشتی بی‌بدیل/ تجربه آرامشی میان هیاهو در تنگه‌گجستان

  • کد خبر : 77304
  • 29 تیر 1401 - 20:23
سفر به بهشتی بی‌بدیل/ تجربه آرامشی میان هیاهو در تنگه‌گجستان
بام: گجستان جایی بود بکر و دست نخورده، که از سر و صدا و هم‌همه در آنجا خبری نبود، هر آنچه که بود، صدای پرنده‌ها و برگ‌هایی که زیرپایمان حس می‌کنیم و شاید گاهی شاخه‌ای از درختی می‌افتاد و آن همه سکوت را به هم می‌زد یا صدای هوهوی باد در میان درختان.

به گزارش پایگاه خبری بام، با فرا‌رسیدن فصل دلبرانه‌ها به همراه آفتاب سوزانش، خاطراتی از گذشته را به یاد می آوریم که حتی با مرور آنها نیز دیگر گرمای تابستان را حس نمی‌کنیم، روزهایی که با دوستانِ جان در حوض حیاط خانه آب‌بازی میکردیم و با اهل خانه در ایوان، خاطراتی پر‌مخاطره را می‌ساختیم.

اما این روزها دیگر، کمتر خانه‌هایی با صفا و صمیمیت قبلی وجود دارد که بتوان باز هم ساعتی از گرمای تابستان را در آن گذراند، ولی با این وجود باید فرصت را غنیمت شمرد چرا که طبیعت هنوز لطف خویش را از ما دریغ نکرده است.

با شروع فصل داغ تابستان، همه ما به دنبال جاهای خنک و مکان هایی مثل آبشار‌ها یا دریاچه‌ها می گردیم تا تنی به آب بزنیم، که هم از گرمای سوزان فرار و هم تفریحی سالمی کنیم، در ایران، جاذبه های گردشگری متعددی وجود دارد که هر ساله گردشگران زیادی را جذب می‌کنند. شهرستان رستم نیز یکی از مناطقی است که جاذبه های گردشگری فراوانی دارد، اما ناشناخته و محروم واقع شده‌است.

وقتی آفتاب تابستان ما را در شهرهای شلوغمان بی‌قرار می‌کند، تنگه گجستان یکی از بکرترین مناطقی است که می‌توان فصول تابستان و بهار به آن سفر کرد و از لذت های آن بهره‌برد.

برای سفر به این تنگه بکر، از روستای کوپن به سمت شمال حدود ۴۰ کیلومتری را در مسیر آسفالت طی کردیم. این تنگه که در منطقه پشتکوه رستم و در حد فاصل روستاهای پهون‌جلیل و امیر‌ایوب قرار دارد، و حدود ۵۵ کیلومتری نیز از مصیری، مرکز شهرستان رستم فاصله دارد.

بلوط‌‌های زاگرس، درختان گردو، انگور، انار، بلوط و بنه مصفای مسیر این تنگه بودند؛ که علاوه بر این با توجه به قرار داشتن در فصل تابستان، مزارع و شالیزار های سبز و پربار برنج نیز به زیبایی مسیر تنگه گجستان می‌افزودند.

هوای سردسیری و طبیعت سبز، همراه با چشمه سار‌های‌خنک، گجستان را به بهشتی بی بدیل و خاص برای ما تبدیل می‌کرد.

در مسیر تنگه، دره‌های عمیق و کوه‌های بلند زاگرس، خانه های مصفا و با معماری خاص و سنتی کاه‌گلی نیز از دیگر ویژگی هایی بود که آنجا را خاص تر می‌کرد، به تنگه که رسیدیم، ماشین‌ها را در دو طرف پلی‌آهنی پارک و لباس مناسب ابنوردی پوشیدیم تا شروع به پیمایش تنگه کنیم.

یکی از مهمترین نکاتی که رعایت کردیم، پوشیدن کفش مناسب کوهنوردی بود؛ چرا که از ویژگی های خاص پیمایش این تنگه این است که مسیر کمی را در آب باید طی کرد؛ اما باز هم باید خیس شدن لباسهایمان را به جان بخریم و برای کوهنوردی و پیمایش تنگه همکاری تیمی را شروع کنیم.

از کناره پُل که ماشین هارا پارک کرده بودیم، پایین رفتیم و در جهت مخالف آب پیمایش را شروع کردیم، در ابتدا از کنار آب تنگه در مسیری نسبتا سخت بالا رفتیم و بعد از چند متر حرکت در راسته لوله های آب‌آشامیدنی که از سر‌چشمه گجستان تامین می شد، از سنگ ها پایین آمدیم و وارد آب شدیم.

آب این تنگه نه آنقدر سرد بود که بدن مور‌مور کند، و نه آنقدر گرم بود که شوق آب‌تنی را از ما بگیرد. کمی که در آب راه رفتیم و در اولین حوضچه دقایقی شنا کردیم، از آب بیرون امدیم و کناره مسیر آب‌زلال گجستان به پیمایش ادامه دادیم.

در مسیر پیمایش تنگه چندین آبشار با ارتفاع های متفاوت و حوضچه های فراوانی با عمق های مختلف وجود داشت که به هر کدام از این آبشار ها می رسیدیم کمی استراحت و نفسی تازه می‌کردیم، به جایی رسیدیم که دوتا ابشار با فاصله بسیار کمی در کنار هم قرار داشتند، یکی از انها، جز ابشار های بزرگ بود که دقایقی را آنجا استراحت کردیم.

دوباره پیمایش را شروع کردیم و از روی سنگ های صخره مانند بالا رفتیم. بالای ابشار حوضچه‌ی زیبای دیگری قرار داشت که ما را برای شنا وسوسه می‌کرد، از ویژگی های خوب پیمایش تنگه‌گجستان این بود که هم می‌توانستیم بر خلاف جهت آب پیمایش کنیم و هم اینکه هر کجا که خسته شدیم از ادامه مسیر دست برداریم.

مسیر را تا یکی از حوضچه های بزرگ و عمیق آبشار ادامه دادیم و بعد از دقایقی آب بازی و پرش های کوچک و اختیاری راهی را که آمده بودیم برگشتیم، در پایان مسیر، نزدیک پل‌آهنی یک پرش اجباری وجود داشت که هیجان پیمایش را برای ما بیشتر کرد.

گجستان جایی بود بکر و دست نخورده، که از سر و صدا و همه در آنجا خبری نبود. هر آنچه که بود، صدای پرنده‌ها و برگ‌هایی بود که زیرپایمان حس می‌کردیم. و شاید گاهی شاخه‌ای از درختی می‌افتاد و آنهمه سکوت را به هم می‌زد یا صدای هو‌هوی باد در میان درختان.

اینجا همه چیز را می‌توان با هم تجربه کرد

لذت شنا در حوضچه‌ها، آب‌بازی، فرار از گرمای داغ تابستان، پیاده‌روی در مسیر و بازدید از درختان سر در هم نهاده تنگه گجستان خاطرات خوبی را برایمان رقم زدند، از ویژگی های خوب پیمایش این تنگه، سایه درختان سرو و سپیدار بود که مانع از تابیدن مستقیم آفتاب می شد.

از دیگر مزیت های پیمایش تنگه، نیاز به زمان کم و همچنین داشتن مکان‌هایی در زیر پل و کنار آب تنگه برای استراحت گردشگران می‌باشد، متاسفانه برخی ناهنجاری‌ها و بی‌مهری‌ها از طرف عده محدودی از گردشگران در این ناحیه زیبا دیده می‌شود که با ریختن زباله در گوشه و کنار های تنگه دل هر دوستدار طبیعتی را به درد می آورد.

گزارش: حدیث حیدری

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=77304

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.