• امروز : شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 2 March - 2024
کل اخبار 24585
1

سند دوم نانو فناوری برای رسوخ در صنعت تدوین می شود

  • کد خبر : 52383
  • 14 شهریور 1400 - 19:30
سند دوم نانو فناوری برای رسوخ در صنعت تدوین می شود
بام نیوز: دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه سند دوم نانوتکنولوژی در حال تدوین است، گفت: این سند با هدف رسوخ فناوری نانو در صنعت تدوین خواهد شد.

دکتر سعید سرکار در گفتگو با خبرنگار بام نیوز با بیان اینکه ما یک سند ۱۰ ساله (۱۳۹۴-۱۴۰۴) اول داشتیم که در شورایعالی انقلاب فرهنگی مصوب شده بود، گفت: این سند بیشتر مربوط به توسعه منابع انسانی، توسعه علمی در عرصه فناوری بوده که مخاطب آن دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها هستند.

سرکار افزود: این سند مأموریت گرا، ماموریت‌هایی برای دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها و مجموعه‌های وابسته به آنها را مخاطب قرار داده تا در بکارگیری دستاوردهای نانو کوشا باشند و نانوتکنولوژی فراگیر شود.

وی افزود: همچنین این سند به ایجاد کشش و استفاده از فناوری برای ارتقای بهره وری در حوزه‌های مختلف تدوین شده است تا در واقع وزارتخانه‌ها با مد نظر قرار دادن این موضوع به اجرای سند اول فناوری نانو روی بیاورند.

به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، این سند در شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و ستاد هم ناظر بر اجرای این سند بود و تاکنون هم گزارش‌هایی از اجرای سند را به دولت ارائه داده ایم.

وی با بیان اینکه این سند اول بیشتر در فضای تولید و تجاری سازی بود، گفت: این سند در جایگاه خود قرار دارد و با تعامل دوجانبه ستاد و دستگاه‌ها توسعه تکنولوژی نانو در پیش گرفته شده است اما بناست که سند دومی نیز به تدوین برسد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به تدوین سند دوم در حوزه نانو خاطر نشان کرد: برنامه ۱۰ ساله دوم با هدف رسوخ نانو در صنعت و تحقق اقتصاد دانش بنیان حوزه نانو و صادرات هدف این سند است.

وی ادامه داد: در واقع به کارگیری فناوری نانو، حمایت از شرکتهای دانش بنیان، توسعه اقتصاد نانو و توسعه صادراتی هدف سند دوم فناوری نانو است.

وی افزود: قرار شده است که سندی ظرف ۶ ماه اینده با کمک شورایعالی انقلاب فرهنگی تدوین کنیم که با هدف به کارگیری نانو در صنعت است و مخاطب آن صنایع و شرکتهای دانش بنیان برای تولید و تجاری سازی محسوب می‌شوند.

سرکار ادامه داد: این سند به عنوان سند دوم در حال تدوین است که بعد از تصویب اجرایی خواهد شد.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه سند اول در حال اجرا است، گفت: بالاخره باید در کشور بسیج شویم تا نانو به عنوان فناوری نوظهور در تمام عرصه‌ها کاربرد داشته باشد و همانطور که تاکنون پیشگام در حوزه نانو بوده ایم باقی بمانیم و به رشد و پیشرفت نیز نائل شویم.

وی افزود: این سند دوم زیربنایی‌تر است.

وی با بیان اینکه طبیعت سند دوم با اهداف شورای عالی انقلاب فرهنگی متفاوت است، گفت: زیرا انقلاب فرهنگی به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها تمرکز دارد ولی هدف سند دوم صنایع هستند.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=52383

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.