• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 24660
1

سومالیا جایگزین هیمالیا!

  • کد خبر : 76807
  • 19 تیر 1401 - 14:37
سومالیا جایگزین هیمالیا!
بام: آیا درباره کوه‌هایی که در آینده جایگزین هیمالیا می‌شوند چیزی می‌دانید!

به گزارش پایگاه خبری بام، کوه‌های سومالیا به همان شکلی تشکیل می‌شوند که هیمالیا در ۵۰ میلیون سال پیش شروع به شکل‌گیری کردند.
هیمالیا، بلندترین کوه‌های جهان، ویژگی نسبتا جدیدی در مقیاس زمانی سیاره زمین است. آنها ۵۰ میلیون سال پیش زمانی که دو قطعه از پوسته زمین به نام صفحات با یکدیگر برخورد کردند، شروع به شکل گیری کردند. طبق تحقیقات زمین شناسان دانشگاه اوترخت که در اوایل سال ۲۰۲۱ منتشر شد، حدود ۲۰۰ میلیون سال بعد، انتظار می‌رود رشته کوه جدیدی به روشی مشابه پدیدار شود. محققان به رهبری زمین شناس دکتر Douwe van Hinsbergen، آنها را کوه‌های آینده می‌نامند و به آنها عنوان رشته کوه “سومالیا” را داده‌اند!
حدود ۲۲۵ میلیون سال پیش، هند جزیره بزرگی در سواحل استرالیا بود و یک اقیانوس کامل بین آنجا و آسیا قرار داشت. اما فرآیندی به نام تکتونیک صفحه‌ای، آن را بخشی از آسیا کرد و هیمالیاهای بزرگ را تشکیل داد، زیرا زمین تحت تأثیر نیروهای برخوردی قرار داشت.
با مقایسه ویژگی‌هایی که معمولا در کمربندهای کوهستانی یافت می‌شوند، دانشمندان آنچه را که «قوانین ساختن کوه» نامیده‌اند، فرموله کردند. سپس با استفاده از نرم افزارهای تخصصی، کوه‌هایی را که در ۲۰۰ میلیون سال آینده تشکیل خواهند شد، پیش بینی کردند. همانطور که بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های تکتونیکی صفحه، انتظار می‌رود پیش‌بینی‌ها بر اساس جداشدن سومالی از آفریقا و برخورد با هند است.
دانشمندان بر این باورند که رشته کوهی که در نتیجه این برخورد تشکیل می‌شود، کوه‌های موسوم به “سومالیا”، “هیمالیاهای زمان خود” خواهند بود. متأسفانه، هیچ یک از افرادی که در حال حاضر زندگی می‌کنند نمی‌توانند در طول زندگی خود شاهد و تأییدکننده این موضوع باشند!
محققان همچنین دریافتند که شمال‌غربی هند در طول فرآیند برخورد ابتدا در عمق ۵۰ کیلومتری زیر سومالی مدفون خواهد شد. اما با چرخش سومالی دوباره ظهور خواهد کرد. در تاریخ زمین‌شناسی، چنین فرآیندی در غرب نروژ در حدود ۴۰۰ میلیون سال پیش رخ داده است.

لینک کوتاه : https://www.bamnews.ir/?p=76807
  • ارسال توسط :
  • منبع : کوه قاف

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.